Běhy pro zdraví lidí i finanční zdraví měst

Tradice masových městských běhů v České republice se začala psát v roce 1995, kdy Carlo Capalbo založil společnost Prague International Marathon spol. s r. o. (PIM). Ještě téhož roku se jí v ulicích české metropole podařilo zorganizovat velký mezinárodní maraton. Tehdy se na start postavilo 958...

Tradice masových městských běhů v České republice se začala psát v roce 1995, kdy Carlo Capalbo založil společnost Prague International Marathon spol. s r. o. (PIM). Ještě téhož roku se jí v ulicích české metropole podařilo zorganizovat velký mezinárodní maraton. Tehdy se na start postavilo 958 běžců. Loni se závodů v rámci PIM Běžeckého seriálu už zúčastnilo více než 81 tisíc závodníků a členů jejich doprovodu z celého světa. Závody běžecké ligy RunCzech.com se už pořádají nejen v Praze, ale také v Olomouci a Ústí nad Labem. Letos k nim 9. června přibude rovněž Českobudějovický půlmaraton.


Společnost Economic impacT v. o. s. ve spolupráci s PIM a agenturou CzechTourism zpracovala analýzu dopadu běhů RunCzech.com v loňském roce na ekonomiku ČR i měst, v nichž se běhy pořádají. Zpracovatelé v čele s ředitelkou společnosti Economic impacT Terezou Raabovou zvolili především meziodvětvovou (input-ouput) analýzu doplněnou o řadu dalších metod pro kvantifikaci ekonomických dopadů na různé ukazatele výkonnosti české ekonomiky. Tereza Raabová zdůrazňuje, že výsledky analýzy jsou poměrně konzervativní a lze předpokládat, že skutečné dopady mohou být ještě podstatně vyšší.

332,8 MIL. KČ PRO EKONOMIKU ČR

Shrňme některé výsledky, k nimž analýza dospěla. Všichni návštěvníci (jejich přímí aktéři i doprovod) běhů RunCzech.com loni utratili celkem 215,558 mil. Kč za služby a zboží v hotelech, restauracích, obchodech apod. Z celkových výdajů návštěvníků plynulo 38,463 mil. Kč na DPH, spotřební daně, místní poplatky a nákupy importovaných výrobků. O zbylých 177,095 mil. Kč se zvýšila produkce (obrat) hotelů, restaurací a obchodů, kde návštěvníci utráceli své peníze. Tyto podniky díky zvýšené poptávce nakoupily další zboží a služby u svých dodavatelů a subdodavatelů za 155,708 mil. Kč. Celkem tedy výdaje návštěvníků způsobily zvýšení obratu (produkce) v české ekonomice o 332,803 mil. Kč.

Jen v Praze, kde se koná nejvíce běžeckých akcí RunCzech.com a kam za nimi přijíždí i nejvíce návštěvníků, se zvýšil obrat místních podniků a dalších ekonomických subjektů o 164,030 mil. Kč. Hotely, restaurace a další podniky kvůli zýšené poptávce zaměstnaly další pracovníky, což v přepočtu na plné celoroční úvazky v minulém roce přineslo 153 nových pracovních míst.

RunCzech.com si nenárokuje podporu ze strany státu či měst, neboť je takřka stoprocentně sponzorován soukromými společnostmi, jako jsou Volkswagen, adidas, Hervis nebo Mattoni.

Na letošní březnový Hervis 1/2 Maraton Praha byla v předstihu 53 dní vyprodána veškerá startovní čísla. Závodu se zúčastnilo více než 11 tisíc běžců.

ILUSTRAČNÍ FOTO: RENÉ VOLFÍK

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *