Autor
Kategorie:
Správa a rozvoj

CNG by měl mít podporu ještě větší

Šest let od uzavření Dobrovolné dohody plynárenských společností se státem si v polovině března připomněli účastníci kulatého stolu uspořádaného Českou plynárenskou unií. Plynárenské společnosti se v dohodě mj. zavázaly vybudovat v územích pokrytých svými licencemi každá alespoň jednu plnicí...

Šest let od uzavření Dobrovolné dohody plynárenských společností se státem si v polovině března připomněli účastníci kulatého stolu uspořádaného Českou plynárenskou unií. Plynárenské společnosti se v dohodě mj. zavázaly vybudovat v územích pokrytých svými licencemi každá alespoň jednu plnicí stanici na stlačený zemní plyn (CNG) a rovněž tam, kde územní samosprávný celek rozhodne o převodu vozového parku městské či příměstské dopravy (nebo jeho části) na tento alternativní způsob pohonu. Plynárenské firmy též slíbily stavět plnicí stanice podél hlavních silničních tahů a také poskytovat příspěvek 0,2 mil. Kč na nově pořizovaný autobus osobní linkové a městské hromadné dopravy s CNG pohonem.


Naopak stát v dohodě potvrdil své odhodlání do roku 2020 dosáhnout jako indikativního cíle podílu spotřeby CNG na celkové spotřebě PHM v dopravě minimálně 10 % a do roku 2011 ponechat nulovou výši spotřební daně na zemní plyn a pak ji jen mírně zvyšovat. (Letos tato daň činí 0,36 Kč/m3 plynu, což je však zanedbatelné ve srovnání se spotřební daní na benzin – 13 Kč/1, resp. na naftu – 11 Kč/l.) Stát se rovněž zavázal, že bude postupně měnit vozový park státních orgánů a státem řízených organizací na vozidla s CNG pohonem.

Plynárenské společnosti své sliby plní a v řadě směrů překračují. Nyní je v ČR už 50 plnicích stanic na CNG, z nich 37 veřejných. Rychle přibývají i soukromé plničky, jichž je už okolo stovky. V Česku jezdí zhruba 3,6 tisíce vozidel s CNG pohonem. Ten se prosazuje i v MHD jak kvůli své ekonomické výhodnosti, tak proto, že je výrazně šetrnější k životnímu prostředí. Plynárenské společnosti nadále finančně podporují nákupy CNG autobusů. Na rozdíl od státu, neboť Ministerstvo průmyslu a obchodu tuto podporu zrušilo již loni.

Účastníci kulatého stolu se shodli, že byť spotřeba CNG roste, neděje se to takovým tempem, aby v roce 2020 mohl být uvedený indikativní cíl spotřeby CNG dosažen.

Plnění autobusu stlačeným zemním plynem (snímek z Dopravního podniku Jihlava) dnes už u moderních plniček netrvá déle než natankování nafty.

ILUSTRAČNÍ FOTO: BONETT GAS INVESTMENT

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *