Dálnici D3 opět přibyly další kilometry, ale její dokončení je v nedohlednu

Koncem června byl otevřen další úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, který měří zhruba 25 km a výrazně uleví hned několika městům v čele s Planou nad Lužnicí. Ještě letos by se měl začít stavět další úsek této dálnice směrem k Českým Budějovicím. Naopak pokračování dálnice ve středních Čechách zatím zůstává v nedohlednu.

Na další úsek dálnice D3 čekali netrpělivě starostové měst mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, zejména Sezimova Ústí, Plané nad Lužnicí a Soběslavi. »Řeknu to jednou větou: D3, vítej v Plané nad Lužnicí!« uvedl starosta Plané Jiří Šimánek. Podle jeho slov budou teď lidé ve městě moci normálně žít a ne denně čelit tisícům aut mířících na jih Čech a zpět. Starosta však připomněl i obavy z možné-ho objíždění placené dálnice nákladními auty. V tom případě by radnice musela jejich řidičům průjezd městem znepříjemnit, třeba kontrolami městské policie.

D3 bude na jihu Čech pokračovat výstavbou úseku mezi Veselím n. L. a Bošilcem, který se měl původně stavět metodou PPP, tedy s využitím spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Nakonec však výstavbu tohoto úseku, k níž by se mělo přikročit ještě letos, podle rozhodnutí vlády zafinancuje stát.

Stejně by tomu mělo být v případě úseku v těsném sousedství Českých Budějovic: Podle harmonogramu by se dálnice měla na hranice krajské metropole dostat v roce 2015, byť zahájení výstavby úseku mezi Borkem a Úsilným protahuje výsledek tendru na dodavatele stavby. »Jeden z uchazečů podal mimořádně nízkou nabídkovou cenu, údajně ve výši 46 % předpokládaných nákladů, které mají u tohoto úseku o délce 3150 metrů činit 1,947 mld. Kč,« uvedl primátor Českých Budějovic Juraj Thoma. Bude-li tento uchazeč, jímž je společnost Skanska, z tendru vyloučen, patrně se obrátí na antimonopolní úřad. Jestliže vyloučen nebude, zřejmě podají stížnost jeho konkurenti. O tom, zda se v daném úseku bude stavět ještě letos, se tedy rozhodne až v příštích týdnech.

VE STŘEDNÍCH ČECHÁCH SE ČEKÁ NA ÚZEMNÍ ROZHODNUTÍ

Zatímco na jihu Čech výstavba D3, která má v budoucnu spojit Prahu s Českými Budějovicemi a ve formě rychlostní komunikace i s Rakouskem, pokračuje vcelku slušným tempem, jiné je to u Mezna na pomezí Jihočeského a Středočeského kraje, kde dosud zprovozněný úsek dálnice končí. O dalším trasování D3 středními Čechami se totiž stále diskutuje. Po letech sporů loni v květnu sice vláda rozhodla vést dálnici v tzv. západní variantě přes Posázaví, což však ještě vůbec neznamená, že tudy nakonec po D3 opravdu budeme jezdit.

Ředitelství silnic a dálnic nyní chystá podklady pro územní rozhodnutí, jež může být vydáno nejdříve v roce 2015. Až pak bude následovat výkup pozemků. Zahájení výstavby tohoto úseku před rokem 2020 je proto spíše pouze snem investora než reál-nou možností. Přitom celá dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na státní hranici) měla podle slibů politiků už dávno sloužit či alespoň být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

TOMÁŠ JOHÁNEK

BUILDING NEWS

Z ještě nedávné výstavby dálnice D3 u Plané nad Lužnicí. Nyní se tudy už jezdí.

FOTO: ARCHIV AUTORA

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *