Autor
Kategorie:
Různé

Elektronická komunikace/19

Setkali jste se už někdy s pojmy Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Marketing (SEM) či Inbound Marketing? Tato odvětví jsou neodmyslitelnou součástí internetového marketingu a vážně by je měli brát všichni, kteří vytvářejí a provozují internetové stránky. SEO je metodika vytváření a...

Setkali jste se už někdy s pojmy Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Marketing (SEM) či Inbound Marketing? Tato odvětví jsou neodmyslitelnou součástí internetového marketingu a vážně by je měli brát všichni, kteří vytvářejí a provozují internetové stránky.

SEO je metodika vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích. Cílem je získat ve výsledku vyhledávání podle obsahu pro danou webovou stránku vyšší pozici a tím četnější a zároveň cílené návštěvníky. Internetový vyhledávač prohlíží a analyzuje obsah stránek a na základě algoritmů je řadí do výsledků vyhledávání při zadání určitého slova nebo spojení.

K metodám SEO patří práce s obsahem, titulky a nadpisy, neměnnou a jasnou URL adresou, budování zpětných odkazů a správných popisků. Důležité je, aby se stránka »líbila« vyhledávači a aby si ji správě zařadil a ohodnotil. Kromě zmíněných etických (povolených) prvků SEO, se někdy využívají i prvky neetické, např. spam, skryté texty nebo snaha o oklamání robotů vyhledávače. Náklady na SEO spočívají v odměně pro člověka, který se stará, aby stránka byla připravena podle pravidel SEO.

Samozřejmě není dobré zaměřit se pouze na práci s vyhledávači a roboty. Nadměrné využívání klíčových slov a odkazů může být dobré pro vyhledávače, ale návštěvníkům se stránka nebude dobře používat a číst. Chcete-li optimalizovat, tak nejenom pro vyhledávače, ale i pro lidi.

SEM je marketing ve vyhledávačích. Jedná se o marketingový nástroj, další formu on-line reklamy, zaměřený na propagaci a zvyšování viditelnosti a známosti webu a navyšování návštěvnosti. Jde o placenou formu propagace. Většinou se platí PPC modelem, tedy platba za kliknutí na zpravidla textový odkaz nebo banner umístěný v síti serverů, jež takové způsoby propagace nabízejí. Tento způsob reklamy je pro inzerenta výhodný, protože se platí za skutečně přivedené návštěvníky.

Častým způsobem SEM propagace je zakoupení lepších pozic ve výsledcích vyhledávání na velkých portálech (největší vyhledávač – Google – to však nepodporuje), sponzorované odkazy nebo také placené zápisy v různých katalozích.

SEO spočívá v úpravách a optimalizaci stránek, úspěch SEM naopak tvoří rozpočet, který inzerent na nákup kliků a odkazů vyčlení. Důležité je SEO i SEM dobře vyvážit a používat efektivně a s ohledem na cílovou skupinu daných stránek.

Moderním a zmiňovaným termínem je Inbound Marketing. Ten sdružuje všechny možné neplacené cesty, jak zajistit návštěvnost stránek, např. umisťováním odkazů na jiné weby nebo sociální sítě, blogování, zveřejňování videí, účast v diskusích. Platí, že důležitý je obsah, ten přitáhne pozornost, ať už jde o zajímavou infografiku nebo zápisek na blogu. Zkrátka jde o to být vidět a být k nalezení na všech možných relevantních kanálech.

Neplacený marketing? Zní to možná zvláštně, ale tato definice Inbound Marketing vystihuje. Avšak i tento marketing něco stojí – přinejmenším čas a úsilí osoby, která se této propagaci věnuje.

JAN HANDL

ICT publicista

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *