Hospodaření dopravních podniků nemůže akcionáře plně uspokojit

Poslední vývoj dění v Dopravním podniku (DP) hl. m. Prahy přitahuje pozornost zejména k hospodaření této akciové společnosti, jejímž stoprocentním vlastníkem je hlavní město Praha. DP hl. m. Prahy se od roku 2008 zlepšuje z hlediska negativního výsledku ekonomické přidané hodnoty EVA (Economic...

Poslední vývoj dění v Dopravním podniku (DP) hl. m. Prahy přitahuje pozornost zejména k hospodaření této akciové společnosti, jejímž stoprocentním vlastníkem je hlavní město Praha. DP hl. m. Prahy se od roku 2008 zlepšuje z hlediska negativního výsledku ekonomické přidané hodnoty EVA (Economic Value Added). Nicméně i přes tuto pozitivní zprávu v roce 2010 pro pražský dopravní podnik v něm EVA skončila s výsledkem -3,9 mld. Kč v absolutním vyjádření, resp. -6,02 % v relativním vyjádření.

Připomeňme, že EVA de facto udává tzv. ekonomický zisk, tedy ten, který firma vygenerovala po odečtení účetních nákladů, daní a nákladů na cizí i vlastní kapitál. Z ekonomického hlediska to znamená, že subjekty, které vložily své finanční prostředky do dané společnosti, měly v každém roce možnost je na trhu zhodnotit efektivněji, čili ve větší míře. Z výsledku EVA v DP hl. m. Prahy tak lze vyvodit, že podnik nebyl schopen poskytnout tržní zhodnocení pro své akcionáře a věřitele a že jejich kapitál naopak každoročně znehodnocoval.

Také při pohledu na některé další dopravní podniky v České republice není možné si nevšimnout, že hospodaření v městské dopravě u nás je z hlediska EVA neefektivní, neboť veškeré hodnocené podniky v roce 2010 skončily se zápornou EVA (viz tabulka).

Přitom DP hl. m. Prahy je v absolutním vyjádření jednoznačně největším znehodnocovatelem prostředků, které do něho vložili akcionáři a věřitelé. V relativním vyjádření, tedy v případě, kdy bereme v potaz nejenom výsledek hospodaření, avšak také množství používaného kapitálu, si pražský dopravní podnik stojí poměrně obstojně a obsazuje 4. příčku v roce 2010. Nejhůře si naopak z hlediska EVA vedly dopravní podniky v Olomouci, Děčíně a Mostu a Litvínově.

Uvedený výsledek dokládá, že další investice do dopravních podniků v zemi nejsou vhodné a že naopak je nutná jejich restrukturalizace a reorganizace napříč celou Českou republikou.

MICHAL ŘIČAŘ

analytik skupiny Bisnode

Hospodaření DP hl. m. Prahy

EVA abs. (tis. Kč). EVA relat. (v %)
2010 -3 877 597 -6,02
2009 -6 562 011 -10,36
2008 -6 454 616 -9,93

ZDROJ: SKUPINA BISNODE

Hospodaření v městské dopravě z hlediska EVA v roce 2010

EVA abs. (v tis. Kč) EVA relat. (v %)
Plzeňské městské dopravní podniky, a. s. -27 236 -2,01
DP města Hradce Králové, a. s. -36 237 -3,74
DP města Brna, a. s. -229 392 -4,36
DP hl. m. Prahy, a. s. -3 877 597 -6,02
DP měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s. -95 615 -8,25
DP Ostrava, a. s. -425 166 -9,2
Městský dopravní podnik Opava, a. s. -22 169 -9,22
DP města Pardubic, a. s. -42 544 -10,06
DP města České Budějovice, a. s. -81 687 -10,28
DP města Olomouce, a. s. -78 733 -11,53
DP města Děčína, a. s. -41 688 -12,01
DP měst Mostu a Litvínova, a. s. -70 574 -14,33

ZDROJ: SKUPINA BISNODE

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *