Inovace v protihlukových opatřeních je vhodná zejména do obytných zón

Odpor občanů obce Tetčice proti třímetrové nevzhledné protihlukové stěně u želežniční trati donutil investora hledat jiné řešení. Tato inovace může přinést časové i finanční úspory, jedná se o průlom v protihlukových opatřeních.

Během přípravy stavby »Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna« byla obcí Tetčice a sdružením občanů z ulice Sušilova odmítána výstavba standardní protihlukové stěny nad temenem kolejnice (TK), která vzešla ze zpracované hlukové studie. Důvodem byla výška protihlukové stěny bránící ve výhledu. Pro zajištění pokračování územního rozhodnutí plánované elektrizace bylo SŽDC s. o. rozhodnuto vyzkoušet v Tetčicích nový typ tzv. protihlukové clony, která má výšku jen 0,73 m nad TK v délce 316 m. Projektová příprava protihlukové clony začala v dubnu 2013 a dokumentace pro umístění stavby byla předána investorovi v červnu 2013. Projekt zpracovala firma SUDOP BRNO, spol. s r. o.

Podstata technického řešení nízké protihlukové clony spočívá v tom, že vně kolejí jsou ukládány stavebnicové prvky snižující šíření hluku z prostoru kolejové dráhy, a to jeho odražením a pohlcením, přičemž soustavy stavebnicových prvků jsou v koleji umístěny co nejtěsněji k normou stanovenému průjezdnému profilu a vzájemně mohou být fixovány prostřednictvím vyjímatelných elementů. Výhodou navrhovaného řešení je jeho použití i na provozovaných tratích s klasickým kolejovým svrškem tvořeným kolejnicemi, příčnými pražci a štěrkovým ložem, dílce lze osadit na stávající zemní těleso dráhy bez dalších požadavků na zakládání. Nedochází k rozrušení stabilizovaného a kompaktního zemního tělesa dráhy.

Navrhované řešení umožňuje využítí nízkých clon na tratích vedených v těsném sousedství s jinými pozemními komunikacemi, a to i v souvisle zastavěném navazujícím území. Stavba klasické protihlukové stěny je v daném případě méně vhodná. Nízká clona se skládá ze soustavy betonových dílců vyrobených z vláknobetonu, které jsou na straně ke koleji doplněny vrstvou pohlcující zvuk.

Další výhodou je rovněž rychlost výstavby oproti klasické protihlukové stěně, která se zpravidla zakládá na vrtané piloty. Nízké clony umožňují po dobu své životnosti několikerou demontáž a montáž a nebrání obnově nebo čištění kolejového lože, případně vjezdu vozidel záchranných složek. Nízké protihlukové clony neomezují výhled z vlaku, nemají nepříznivý vliv na okolní pozemky a nevytváří zastínění okolních objektů.

Po instalaci clony byla prováděna hluková měření a jejich vyhodnocení. Investiční náklady byly včetně vyvolaných investic (úprava kabelizace a zabezpečovacího zařízení) 9,6 mil. kč bez DPH. V Tetčicích bylo pro osobní vlaky a rychlíky dosaženo útlumu 6,23 až 6,91 dB ve výšce 1,2 m nad temenem kolejnice ve vzdálenosti 7,5 metru od osy koleje (při rychlosti 80 km/hod). Pro motorové jednotky bylo dosaženo útlumu až 11,5 dB při rychlosti 60 km/hod. Akustická měření před instalací, po instalaci nízké protihlukové clony a následně po více než půlročním provozu potvrdila srovnatelné akustické parametry s běžnými protihlukovými stěnami.

Výstavba protihlukové clony BRENS« BARRIER v Tetčicích obdržela Cenu poroty v soutěži Ministerstva dopravy »Dopravní stavba roku 2013«.

JIŘÍ PELC

SUDOP BRNO, spol. s r.o.

Nízká clona má srovnatelné akustické parametry jako vysoké protihlukové stěny.

FOTO: SUDOP BRNO

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *