Autor
Kategorie:
Téma měsíce

Inspirace ze Skandinávie aneb Jak zamezit vícenákladům u stavebních zakázek

V době omezených rozpočtů měst a obcí by se o to víc měly kontrolovat finance vydávané (nejen) na stavební zakázky. Skandinávskou inspirací, pomocníkem, může být např. on-line služba planroom.

Stavební investoři z řad municipalit nemají lehkou pozici. Kvůli napjatým rozpočtům jsou tlačeni do úspor, které se mnohdy negativně promítnou do kvality stavby. Naproti tomu dost často nesou finanční odpovědnost za zpoždění a prodražení zakázky.

Zkušenosti z vyspělých zemí, zejména Skandinávie, ukazují, že řešení těchto nešvarů lze dosáhnout efektivní kontrolou řízení projektů. Tamním municipalitám k tomu poslední desetiletí pomáhají on-line služby pro správu stavební dokumentace obecně známé pod názvem planroom.

AŽ TŘETINA VÍCENÁKLADŮ KVŮLI CHYBNÉ PROJEKTOVÉ DOKUMENTACI

Správa projektové a stavební dokumentace je totiž pro celkovou cenu i kvalitu zakázky klíčová. A i když to v ČR není zvykem, měl by k ní mít přístup a kontrolovat ji právě investor. Podle zástupce českého dodavatele planroom řešení Jana Halíka ze společnosti Copy General je totiž nedostatečně efektivní a netransparentní správa stavební dokumentace zásadní příčinou prodražování zakázek.

»Podle zjištění švédských kolegů ze společnosti Arkitektkopia vzniká až 30 % vícenákladů u stavební zakázky kvůli chybám v projektové dokumentaci či v komunikaci mezi účastníky projektu a až 15 % veškerých financí na stavbu spolyká odstraňování chyb v projektu a jeho realizaci,« upozorňuje Jan Halík. »Z toho spočítali, že nebýt těchto chyb, mohl by se průměrný nájem bytu ve Stockholmu v přepočtu o víc než 2000 korun měsíčně snížit.«

INSPIRACE ZE ŠVÉDSKA – PLANROOM

Podobnou situaci jako u nás – krizi ve stavebnictví a konkurenční tlak na cenu – zažívali ve Švédsku v druhé polovině 90. let. Nešli však cestou snižování kvality stavebního projektu, ale cestou zefektivnění průběhu prací (workflow) svých dodavatelů, především ve správě stavební a projektové dokumentace.

Od roku 1997 například město Stockholm využívá v pilotních projektech pro řízení a správu dokumentace (a požaduje od dodavatelů stavby) službu on-line planroom, která pokrývá celý proces vzniku i dalšího životního cyklu stavby – projektování, realizace i využívání hotové stavby. Během několika let se toto řešení natolik osvědčilo, že se využívání planroomu stalo pravidlem, a od roku 2004 se už žádný projekt nad 5 milionů eur bez něj neprovádí.

Planroom je on-line správou veškeré stavební i projektové dokumentace, která je k dispozici všem účastníkům zakázky – nejen projektantovi, generálnímu dodavateli či jeho subdodavatelům, ale především investorovi, který má díky tomu dokonalý přehled o realizaci, všech změnách i rozpočtu.

Prostřednictvím automatického reportingu a sledování změn vědí všichni zainteresovaní, co se právě děje, že se staví podle aktuálních výkresů, a prakticky nedochází k chybám. To značně omezuje vznik vícenákladů. Výhodou pro investora je především transparentnost celé zakázky a jejích nákladů a také úspora času při komunikaci s dodavateli.

»Planroom zpravidla funguje jako služba, kterou by investor měl využít v momentě, kdy vyhlašuje tendr na stavební zakázku. Cena za měsíc se odvíjí od složitosti projektu a počtu subjektů, pro běžnou stavbu, dejme tomu mateřské školy, začíná zhruba na 2000 Kč za měsíc. Ochrana vlastní investice, kontrola termínů atd. za to určitě stojí. Investor ostatně může požadovat používání planroomu po svém generálním dodavateli,« říká Jan Halík.

ARCHIV PLÁNŮ BUDOVY VYUŽIJÍ I HASIČI PŘI POŽÁRU

Využití planroomu se nemusí omezit na samotné provedení stavby. Po jejím dokončení už za zcela minimálních cen slouží i jako archiv stavební dokumentace a plánů budovy. V USA toho hojně využívají například hasiči při požáru, kteří si od správce budovy vyžádají přístup do planroom archivu dokumentace a na svém telefonu si najdou aktuální plány.

»Takové využití planroomu považuji za hudbu budoucnosti. U nás jsme s profesionální on-line správou stavební dokumentace opravdu v plenkách. Momentálně se snažíme spíše přesvědčit investory, kteří by se transparentnosti nebáli a byli by ochotní jít zdarma pilotně do „totálně otevřené“ zakázky, kde by celý projekt v prostředí planroomu bylo na internetu možno kontrolovat nejen ze strany účastníků stavební zakázky, ale i veřejnosti,« dodává Jan Halík.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *