Autor
Kategorie:
Ekonomika

Jak udržet stávající a přilákat nové investory

Nejen pro českou metropoli, ale v zásadě také pro další velká města v naší zemi aspirující na to přilákat nové a udržet si stávající investory, platí mnohé z výsledků květnového diskusního setkání Stavebního fóra v Praze věnovaného atraktivitě Prahy coby regionálního sídla nadnárodních firem....

Nejen pro českou metropoli, ale v zásadě také pro další velká města v naší zemi aspirující na to přilákat nové a udržet si stávající investory, platí mnohé z výsledků květnového diskusního setkání Stavebního fóra v Praze věnovaného atraktivitě Prahy coby regionálního sídla nadnárodních firem.

Například ředitel odboru investičních projektů agentury CzechInvest Petr Pospíšil poukázal na to, že investoři se u nás odklánějí od velkých projektů a sázejí spíše na menší, jichž však v Česku umisťují stále více (viz graf). Podle jeho slov je pro investory rovněž čím dále častěji příznačné, že než aby investovali v nových lokalitách, raději reinvestují v původních, v nichž už podnikají. Tyto reinvestice by měly být pro radnice povzbuzením: Signalizují totiž, že investor nehodlá dané město opustit.


Zajímavé je i to, jak se během času proměňuje charakter projektů, které agentura CzechInvest zprostředkovává. Už nejde tolik o výrobní projekty jako o projekty typu technologických center a zejména o regionální centra sdílených služeb umisťovaná velkými nadnárodními firmami na naše území. Potvrdil to i Martin Ježek, Business Development Director společnosti Grafton Recruitment, když zdůrazňoval, že pro Prahu jsou příležitostí především společnosti, jež investují do center technologických služeb a vývoje. Petr Pospíšil zase připomněl, že pro to, aby nadnárodní firma do Prahy či jiného velkého města přenesla svoji regionální centrálu, je klíčové, aby tam měla už předtím pozitivní zkušenosti s fungováním svého střediska sdílených služeb.

Jan Recman, projektový koordinátor Magistrátu hl. m. Prahy, v té souvislosti připomněl, že metropole už zvažuje revizi svého strategického plánu rozvoje, včetně jeho speciální sekce marketingové podpory hlavního města vůči investorům. Zároveň už také dolaďuje konečnou verzi regionální inovační strategie a svůj servis zahraničním investorům automaticky hodlá poskytovat v cizích jazycích, a to i pokud půjde o jeho weby, tedy také o nový portál programu Akcelerace pro podporu podnikání na území hlavního města (www.akcelerace-praha.cz). Praha se rovněž chystá ještě v letošním roce uspořádat svůj vlastní veletrh investičních příležitostí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *