Jak využít »druhý« život stroje

Certifikovaná přestavba stroje s odpracovanými 17 tisíci až 20 tisíci motohodinami a provedená se zárukou podle pravidel a postupů jeho výrobce může kupříkladu kompaktor, nakladač či dozer přenést do jeho »druhého životního cyklu«.

Přesně tohle se nedávno stalo v případě certifikované přestavby skládkového kompaktoru Cat 826GII, jemuž po 18 tisících motohodinách práce na skládkách komunálního odpadu vlivem nečistot zkratovala elektroinstalace s následným požárem stroje.

CO HOVOŘILO VE PROSPĚCH CCR

Zákazník se rozhodoval, zda koupit nový stroj o porovnatelném výkonu, investovat do nového stroje nižšího výkonu nebo zničený Cat 826G II nechat opravit. Společnost Phoenix-Zeppelin mu však svým programem Cat Certified Rebuild (CCR) nabídla ještě jednu variantu. Totiž certifikovanou přestavbu stroje. Pro tuto možnost se klient nakonec rozhodl, protože byl původně spokojen s velikostí a výkonem stroje v jeho aplikaci a nechtěl jej měnit za nový. Důležitou roli hrála i cenová výhodnost přestavby v porovnání s nákupem nového stroje.


Během osmiměsíční přestavby byly na kompaktoru vyměněny více než čtyři tisíce dílů. »Nejsložitější bylo dostat kabinu stroje z USA do Ostravy. Kvůli jejím rozměrům ji nebylo možné přepravit letecky, proto se musel dojednat alternativní způsob přepravy po moři a z přístavu do Ostravy pak po silnici,« uvedl Aleš Štěpanda, vedoucí ostravské pobočky společnosti Phoenix-Zeppelin. Během přestavby byly zrenovovány hutnicí trny a kola stroje. Uskutečnila se také kompletní výměna elektroinstalace a proběhly předepsané testy a kontrolní měření. Časová náročnost přestavby přesáhla 1400 odpracovaných hodin.

KVALITA POTVRZENÁ I PŘIDĚLENÍM NOVÉHO VÝROBNÍHO ČÍSLA STROJE

Na trhu stavebních a zemních strojů je program CCR naprosto unikátní. Caterpillar jej představil již v roce 1985, protože má jedinečnou znalost »života« každého stroje a jeho dealeři disponují odpovídajícím zázemím a technologiemi, aby opravy strojů v tak komplexním záběru mohli provádět.

Program CCR zahrnuje rozebrání stroje, inspekci komponent včetně rámu, provedení posledních výrobních změn a doporučení výrobního závodu a nahrazení továrnou předepsaných náhradních dílů včetně kompletních částí, které působí nejvyšší ztráty odstávkou stroje (hadice, kabelové svazky, senzory, těsnění, přístrojové vybavení). Následně je pohonné ústrojí po inspekci opraveno podle standardů firmy Caterpillar a jsou provedeny továrnou předepsané testy, a to na dílně i v aplikaci u zákazníka. Výrobní závod osvědčuje kvalitu provedené přestavby přidělením nového výrobního čísla stroje. Díky těmto výhodám je jednodušší i pojištění stroje po přestavbě.

»Program Cat Certified Rebuild nabízí zákazníkovi atraktivní alternativu k nákupu nového stroje díky cenové výhodnosti včetně záručního krytí a možnosti financování přestavby přes společnost Caterpillar Financial Services,« připomněl Martin Jelínek, vedoucí Product Support společnosti Phoenix-Zeppelin. Přesto podle jeho slov v dnešních podmínkách na českém trhu zůstává tato možnost spíše nedoceněna. Zatímco Phoenix-Zeppelin v rámci programu CCR renovoval v Česku dosud pouze dva stroje (dampr Cat 775 v roce 2007 a letos kompaktor Cat 826G II), v Německu tento rok slavili již 50. přestavbu CCR.

TŘI KLÍČOVÉ OTÁZKY

Martin Jelínek odhaduje potenciální množství strojů připadajících v úvahu pro program CCR na zhruba stovku. Ze strojů Cat k této komplexní přestavbě doporučuje dozery od modelu D8 výše, rýpadla vyšší hmotnosti než 50 tun, kloubové i pevné dampry a nakladače Cat 980 a výše.

»Při rozhodování o přihlášení stroje do programu CCR je klíčové, aby stroj svými výkonovými a technickými parametry i v souladu s provozním nasazením, zákazníkovi vyhovoval,« poznamenal vedoucí Product Support společnosti Phoenix-Zeppelin. »Odpracoval stroj již dostatečný počet motohodin? V jaké hmotnostní třídě se stroj nachází? Nabízí výrobní závod Caterpillar program CCR pro tento model stroje? Rádi zákazníkovi pomůžeme dospět k rozhodnutí a dodáme mu potřebné informace,« zdůraznil Martin Jelínek.

Vysvětlil také, co je »ideální« životní cyklus stroje, který prochází programem CCR. »Nejprve si zákazník pořídí nový stroj. Po určité době jeho používání se provede generální oprava pohonného ústrojí a stroj dále pokračuje v práci. Další položkou v životním cyklu je přestavba CCR a nasazení stroje zpět do aplikace. Následuje druhá generální oprava a opět využití stroje u klienta. Tím „ideální“ životní cyklus stroje končí,« uzavřel Martin Jelínek s tím, že přestavbu CCR je dobré obvykle provést po přibližně 17 tisících až 20 tisících odpracovaných motohodinách.

 

Ze strojů Cat jsou k přestavbě CCR vhodné dozery od modelu D8 výše, rýpadla vyšší hmotnosti než 50 tun, kloubové i pevné dampry a nakladače Cat 980 a výše.

Skládkový kompaktor Cat 826G II krátce po požáru v důsledku zkratu v elektroinstalaci (vlevo). Během osmiměsíční komplexní přestavby v rámci programu Cat Certified Rebuild byly na kompaktoru vyměněny více než čtyři tisíce dílů. Až ze Spojených států se pro něj přes oceán dopravila i nová kabina.

Martin Jelínek: Všeobecně platí ekonomická úvaha, že náklady na přestavbu stroje v rámci CCR by neměly přesáhnout 60-70 % z pořizovací ceny nového stroje.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *