Konkurence na železnici přitvrzuje

První polovina prosince tradičně bývá ve znamení změny grafikonu železniční dopravy, začíná platit nový jízdní řád. Loni se tak stalo přesně 9. 12. Největší změnou proti loňskému jízdnímu řádu je příchod nového dopravce, společnosti LEO Express, na trať mezi Prahou a Ostravskem. Na ní teď jezdí 20...

První polovina prosince tradičně bývá ve znamení změny grafikonu železniční dopravy, začíná platit nový jízdní řád. Loni se tak stalo přesně 9. 12.

Největší změnou proti loňskému jízdnímu řádu je příchod nového dopravce, společnosti LEO Express, na trať mezi Prahou a Ostravskem. Na ní teď jezdí 20 párů vlaků Českých drah, devět párů vlaků RegioJetu a osm párů spojení LEO Expressu. Ne všechny spoje však budou jezdit každý den, zejména o víkendu bude nabídka o něco nižší. V praxi to bude vypadat tak, že ve velmi exponovaných časech, jako je třeba všední den odpoledne, se z Prahy na cestu do Ostravy vydají během 20 minut hned čtyři vlaky tří dopravců. Souboj mezi nimi na trati Praha-Ostrava se neodehrává jen v rovině cenové nabídky, která se u všech tří firem pohybuje průměrně kolem jedné úrovně. Ale o zákazníky se začíná více bojovat i nabízenými službami.

INTERNET SE STÁVÁ STANDARDEM

Dlouhá léta byl např. problém umožnit ve vlacích přístup k internetu. Nyní se to stává normou. Vedle internetového připojení se v nabídce objevilo i připojení na intranet. »Vycházíme z faktu, že ne všude na trase lze nabídnout kvalitní internetové připojení,« vysvětluje Leoš Novotný jednu z novinek, jíž chce společnost LEO Express zaujmout cestující. »Proto se budou moci připojit na náš intranet, tedy vnitřní portál, z něhož si ve vlaku budou moci pouštět hudbu, filmy a podobně,« dodal.

Intranet je k dispozici už také ve vlajkové lodi Českých drah – v Pendolinu. Právě pro ně ČD chystají nový portál, který cestujícím nabídne hudbu, filmy a podobně.

ARRIVA MÍŘÍ KU PRAZE

Další novinkou má být vstup britského dopravce Arriva do příměstské regionální dopravy kolem Prahy. Tato firma chce patrně od letošního března provozovat vlaky mezi Kralupy nad Vltavou, Prahou a Benešovem u Prahy. Denně by na tuto trať mělo vyjet 20 párů vlaků. Letos od 2. 4. se pak firma KŽC doprava chystá provozovat vlaky mezi centrem Prahy a Čakovicemi, celkem by mělo jít o 15 párů spojů denně.

Zejména příchod společnosti Arriva na český trh je zatím velmi tichý, do budoucna však může být o této firmě hodně slyšet. »Chystáme se jít do všech soutěží, co tu budou,« informuje zástupce tohoto dopravce Jaroslav Richter. Arriva může těžit mimo jiné ze zázemí německých DB, jimž tato firma patří. Arriva pokukuje také po jižních Čechách – ráda by provozovala vlaky na pošumavských lokálkách. A Jihočeský kraj možná nebude proti.

»V rámci desetileté smlouvy, kterou máme uzavřenou s Českými drahami, může kraj vysoutěžit až 25 % tratí. To se opravdu děje,« říká jihočeský hejtman Jiří Zimola.

TENDR, KTERÝ ČEKÁ NA VÍTĚZE

Stále se rovněž čeká na výsledky tendru Ministerstva dopravy (MD), které hledá dopravce na provoz rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Opavou. Za vítěze se již fakticky prohlásil Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, která podala nejnižší nabídku. Jeho společnost prý nabídla o 10 % nižší náklady, než mají dnes České dráhy.

Otázkou však je, zda MD skutečně vyhlásí vítěze tendru, jehož se nakonec zúčastnili jen dva zájemci. Tento nízký zájem ministerstvo překvapil – původně počítalo s pěti až šesti uchazeči. Řízení by přesto mohl ještě zrušit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten se totiž zabývá podnětem Českých drah, které se obávají možného narušení síťového uspořádání české železnice, což je pro cestující výhodné. ÚOHS také vydal předběžné opatření, jež do vyřešení stížnosti zakazuje ministerstvu uzavřít s vítězem tendru dohodu.

Právě toto předběžné opatření bylo pro řadu dopravců důvodem, proč do soutěže nevstoupit. Jiní naopak kritizovali údajně přemrštěné požadavky, které má Ministerstvo dopravy na vozidla, s nimiž by měl nový dopravce na trati jezdit. Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení by podle představ MD měl začít s provozem na trati na konci roku 2014.

TOMÁŠ JOHÁNEK

BUILDING NEWS

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *