Autor
Kategorie:
Téma měsíce

Mezi projekty elektronizace veřejné správy vedou datové schránky a Czech POINT

Jak využívají služeb e-Governmentu občané? Minulý měsíc oznámilo Ministerstvo vnitra (MV), že v lednu zaznamenala kontaktní místa veřejné správy Czech POINTy (kterých je přes 7000) rekordní množství výpisů (205 897). Rekordy se lámaly, i pokud jde o datové schránky, jichž uživatelé odeslali 5 756...

Jak využívají služeb e-Governmentu občané? Minulý měsíc oznámilo Ministerstvo vnitra (MV), že v lednu zaznamenala kontaktní místa veřejné správy Czech POINTy (kterých je přes 7000) rekordní množství výpisů (205 897). Rekordy se lámaly, i pokud jde o datové schránky, jichž uživatelé odeslali 5 756 030. Oba projekty patří k základním stavebním kamenům elektronizace veřejné správy v Česku.

Velké množství výpisů Czech POINTu nepředstavuje podle MV žádné abstraktní úřední číslo. Za každým vydaným výpisem je konkrétní člověk, který díky službám Czech POINTů ušetřil cestu na úřad i čas, který by si musel vyhradit kvůli úředním hodinám konkrétních úřadů. Nemusí ani chodit pro každý výpis zvlášť na jiný úřad a navíc služeb,které kontaktní místa nabízejí, přibývá.

Nejvíc lidé stále využívají možnost nechat si na Czech POINTu vytisknout výpis z rejstříku trestů a z katastru nemovitostí. Výpisů z rejstříku trestů vydala v lednu kontaktní místa 65 352, z katastru nemovitostí 47 664. Statistiky ukazují také rostoucí popularitu konverze dokumentů. Přestože větší počet občanů si na Czech POINT přijde zkonvertovat (oficiálně úředně převést) elektronický dokument do klasické listinné podoby, stále víc se využívá též konverze opačné. Zájemci už ve 190 tisících případů využili skutečnost, že dokument v elektronické podobě má stejnou platnost jako ten papírový.

Pokud jde o datové schránky, pořád sice platí, že jejich prostřednictvím komunikují především úřady s firmami, podnikateli či běžnými občany, stále aktivnější se stává i podnikatelská sféra a fyzické osoby. Poměr zpráv odeslaných orgány veřejné moci a firmami, podnikateli či fyzickými osobami byl v lednu 77 % ku 23 %.

Na Czech POINTech lze rovněž získat výpis, z něhož občané zjistí, kde a proč si o nich v minulosti úředníci zjišťovali informace v základních registrech. Za přesně stanovených podmínek se mohou stát kontaktním místem i banky (v současnosti Czech POINT provozuje na vybraných pobočkách ČSOB). Rozvíjí se také služba CzechPOINT@home, díky níž mohou uživatelé datových schránek dostat vybrané výpisy elektronicky datovou zprávou.

Statistiky a podrobnosti k Czech POINTu a datovým schránkám získají zájemci na webu www.czechpoint.cz a na adrese: www.datoveschranky.info.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *