Místní samosprávy a turismus: Stále častěji drží při sobě

Ve Špindlerově Mlýně je spolupráce postavena jak na přímé, tak na nepřímé podpoře horských středisek. V Orlických horách zase vsadili na výhody jednotného marketingu prostřednictvím destinační společnosti. Na Lipensku vidí podstatu spolupráce s ubytovateli v ekonomické přínosnosti pro obě strany.

Špindlerův Mlýn patří mezi nejvýznamnější česká horská střediska v rámci cestovního ruchu v České republice. Od tohoto faktu se odvíjí i spolupráce města se soukromými subjekty a občanskými sdruženími, provozovatelem Skiareálu, majiteli a provozovateli hotelů a penzionů. Mezi přímou podporu ze strany města lze řadit různé typy finančních grantů a dotací. K nepřímé podpoře patří podpora města ve prospěch rozvoje infrastruktury. Město věnuje velké úsilí pořádání sportovních a kulturních akcí, které organizuje prostřednictvím radničního odboru cestovního ruchu, kultury a sportu. Akce jsou zaměřeny na veřejnost, oblíbené jsou nejen rodinami s dětmi, ale i střední generací i seniory.

»Tato spolupráce města se soukromými podnikateli a občanskými sdruženími se osvědčuje. Radnice navíc také zajišťuje marketingovou propagaci města,« říká Mgr. Eva Klouček Filipová, DiS, z odboru cestovního ruchu, kultury a sportu. V tomto horském středisku veškerá sportoviště provozují soukromé subjekty. Město jako veřejnoprávní subjekt nemá žádné. Ovšem spolupráce s podnikateli v cestovím ruchu se nevzdává. Už se například chystá založení společného sdružení, které má otevřít nové možnosti spolupráce mezi všemi těmito soukromými subjekty a městem.

NOVÝ ROZMĚR CESTOVNÍHO RUCHU V ORLICKÝCH HORÁCH A PODORLICKU

Platformou, která v tomto regionu zajišťuje jednotný marketing, je destinační společnost Orlické hory a Podorlicko. Založena byla už v roce 2009. Ke společné strategii rozvoje cestovního ruchu tak vedle sebe zasedají jak představitelé obcí, tak poskytovatelé turistických služeb. V této sestavě vybírají témata vhodná pro propagaci regionu, vydávají propagační materiály, provozují turistické portály a uvádějí v život společné marketingové projekty. K těm aktuálním patří projekt Karta hosta či kampaň Krásná díky Orlickým horám, zaměřená na cestování žen a jejich rodin.

Snad každá obec v regionu provozuje nějaké turistické atraktivity, udržuje cyklistické nebo běžecké stezky, pořádá kulturní akce. »Otázkou však zůstávalo, jak informace o tom dostat ke klientům v době, kdy je trh přesycen informacemi a nabídkou. Filozofie je jasná – mnohem lépe se komunikuje větší území, postavené na zajímavé turistické značce a hlavních atraktivitách a v němž si člověk může vybrat podle vlastní libosti. Proto dnes všechny obce podporují značku Orlické hory a Podorlicko a jsou členy naší společnosti,« připomíná ředitelka Destinační společnosti Bc. Petra Smrčková. Společným zájmem je pak ekonomická výnosnost turismu, zaměstnanost obyvatel regionu, ale hlavně – spokojený klient, který se rád vrací.

Na území regionu jsou tři velké areály zimních sportů – Deštné, Říčky a Buková hora. Ale také mnohé menší, avšak rovněž hojně využívané, jako Zdobnice, Olešnice, Peklák, Bartošovice, Orlické Záhoří… Všichni provozovatelé skiareálů jsou odborníci a vědí, že kromě obstarání základní nabídky se musí zaměřovat i na další služby, které mohou návštěvníci využívat, nejsou-li právě na kopcích. Stejně důležitá je i dobrá kuchyně a příjemné ubytování. Postarat se o to vše zabere každému podnikateli v cestovním ruchu nemálo času. Proto rovněž oni využívají služeb destinační společnosti a podstupují ji některé marketingové aktivity.

SPOLUPRÁCE HOCHFICHTU A LIPNA JE OBOUSTRANNĚ VÝHODNÁ

Společný projekt pobytových balíčků funguje jednoznačně k oboustranné spokojenosti. Hochficht poskytuje hotelovým hostům z Lipenska výrazné slevy na skipasy, díky nimž si tito čeští ubytovatelé vytvoří konkurenceschopný balíček zahrnující v jedné ceně ubytování, skipas, stravu, stejně jako dopravu skibusem. Sleva platí po celou zimní sezonu, přičemž balíček služeb je cenově výhodnější, než jaký nabízejí některá jiná česká lyžařská střediska.

»Spolupráce mezi Horní Planou a Hochfichtem je z našeho pohledu na dobré úrovni. V projektu Lyžujte v Rakousku, spěte doma město garantuje solidnost podnikatelů zapojovaných do projektu a zároveň propaguje projekt v médiích,« konstatuje Jiří Hůlka, starosta Horní Plané. Majitelům hotelů a penzionů městský úřad pomáhá propagací zdarma na radničním webu, vydává informační materiály a zanedbatelná není ani včasná, zejména zimní údržba místních komunikací.

Nyní čeští a rakouští partneři společně pracují na propojení Nové Pece s areálem Hochficht lanovou drahou přes Klápu na Hraničník (Reischelberg).

»Naší vizí je, aby Horní Planá byla místem kvalitní turistické destinace a opravdovým prožitkem klidu a přírody,« uzavírá Jiří Hůlka. Podle jeho slov město na ubytovacích a rekreačních poplatcích vybere 1,4 mil. Kč. Reinvestuje je však zpět do turistické infrastruktury, například do výstavby a údržby cyklostezek, úklidu a provozu pláže, ledové bruslařské dráhy, lyžařských stop, údržby komunikací, zimního i letního sečení trávy, provozu a údržby veřejných osvětlení.

TÁŇA PIKARTOVÁ

publicistka

Výnos z rekreačních poplatků zpět do cestovního ruchu

Město Špindlerův Mlýn vybere na rekreačních poplatcích a poplatcích z ubytovacích kapacit přibližně 8 mil. Kč ročně, které spolu s dalšími poplatky v rámci rozpočtu města rozčlení zastupitelé na základě analýz na rozvoj infrastruktury, rozvoj cestovního ruchu, kulturní akce města i sociální potřeby obyvatel města. Jednoznačně však jde o investice do veřejného zájmu.

ZDRO: MĚSTSKÝ ÚŘAD

Orlické hory a Podorlicko v číslech

Příspěvky obcí do společného marketingu v roce 2014: zhruba 450 tis. Kč

Příspěvky podnikatelů do společného marketingu v roce 2014: zhruba 200 tis. Kč

Příspěvek Královéhradeckého kraje do společného marketingu: zhruba 200 tis. Kč

Počet obyvatel v regionu OHP: 200 tis. (žijících přibližně půl na půl v Pardubickém a Královéhradeckém kraji)

Počet členů destinační společnosti: 25 (obce jsou tu zastoupeny prostřednictvím dobrovolných svazků obcí a měst)

Roční rozpočet: zhruba 3,5 mil. Kč

Karta hosta: za 9 měsíců v distribuci 8 tis. kusů, 600 aktivních uživatelů, přes 40 zapojených služeb

Návštěvnost turistického portálu www.mojeorlickehory.cz: průměrně 10 tisíc osob za měsíc

ZDROJ: PORTÁL MOJEORLICKEHORY.CZ

Jak funguje společný projekt pobytových balíčků

Bydlím na Lipně…

Výhodné pobytové balíčky se skipasem:

sleva platná po celou zimní sezonu včetně prázdnin;

ubytování, skipas a další služby v ceně balíčku;

děti do 10 let lyžují jen za 2 Kč/den;

mládež do 19 let lyžuje za ceny pro děti;

možnost libovolně volitelných dnů lyžování od pondělí do pátku;

doprava skibusem z hotelu až pod sjezdovku.

… a lyžuji na Hochfichtu

Největší rakouský skiareál mimo Alpy ležící přímo na hranici ČR:

atraktivní lyžování srovnatelné s menšími alpskými středisky;

rychlá a snadná dostupnost bez hrazení dálničních poplatků;

21 km atraktivních sjezdovek všech obtížností (modré rodinné, červené i černé FIS závodní tratě);

moderní lanovky a vleky, pojízdné koberce pro děti;

vynikající a stálé sněhové podmínky od prosince do března;

89 km pravidelně upravovaných běžeckých stop;

dětský park, rodinná restaurace a moderní zázemí v nové Skiareně Hochficht; bezplatné parkování přímo u sjezdovek.

ZDROJ: MĚSTO HORNÍ PLANÁ A SKIARENA HOCHFICHT

Přírodním parkem Lanškrounské rybníky vede i pohodlná cyklostezka, která si už našla své věrné příznivce.

FOTO: ARCHIV AUTORKY

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *