Modernizace dálnice D1 se na zimu přeruší

Na přelomu listopadu a prosince končí všechna omezení provozu na dálnici D1, která souvisejí s její rozsáhlou rekonstrukcí. Pro řidiče to znamená konec dopravních omezení v těchto částech D1.

Nový povrch, který umožňuje bezpečnější jízdu, je položen na zhruba 50 kilometrech dálnice. Úseky Šternov – Psáře a Loket – Hořice mají rozšířený profil a nový povrch v obou jízdních pásech, v úsecích Větrný Jeníkov – Jihlava a Lhotka – Velká Bíteš je nový povrch zatím v jedné polovině dálnice. Modernizace přináší rozšíření D1 o 0,75 m v obou jízdních pásech. To má velký význam pro budoucí opravy. Bude totiž možné je zajistit při svedení dopravy do jedné poloviny dálnice a pro řidiče zůstanou zachovány dva pruhy v obou směrech i během oprav. Nový cementobetonový kryt je tišší a má výrazně lepší vlastnosti než dosavadní povrch. Zlepšily se i rozhledové podmínky, neboť byl upraven sklon dálnice, např. v klopených zatáčkách.

CO SE CHYSTÁ

»Na začátku stavební sezony 2015 chceme zahájit modernizaci na dalších úsecích D1. V první polovině příštího roku bychom rádi zahájili výběrová řízení na modernizaci dalších dvou úseků. Harmonogram prací samozřejmě přizpůsobíme tak, aby D1 nebyla uzavírkami extrémně přetížená,« uvedl exministr dopravy Antonín Prachař. Na jaře také začne oprava druhé poloviny dálnice v obou výše uvedených úsecích. Pokud jde o nové úseky, měla by začít modernizace úseků Hvězdonice – Ostředek, Měřín – Velké Meziříčí západ a Ostrovačice – Kývalka, soutěž na zhotovitele těchto úseků právě probíhá. Chystané tendry by se měly týkat úseků Psáře – Soutice a Velká Bíteš – Devět křížů. Ve druhé polovině příštího roku se předpokládá zahájení výběrového řízení na úseky Humpolec – Větrný Jeníkov, Jihlava – Velký Beranov a Velké Meziříčí východ – Lhotka. Termín zahájení prací však bude záviset na vývoji tendrů.

STÍŽNOSTI DĚTÍ ZEMĚ

Ve hře jsou i stížnosti ekologického sdružení Děti Země. To na konci října napadlo stavební povolení k budoucí stavbě mezi Psáři a Souticemi. Už začátkem letošního roku podalo rozklad proti stavbám mezi Měřínem a Velkým Meziříčím a mezi Hvězdonicemi a Ostředkem. Tyto úseky se měly modernizovat již letos. Kvůli stížnosti Dětí Země, že při jejich povolení nebyly dostatečně vypořádány dopady stavby na životní prostředí, se práce odložily na příští rok. Podobné argumenty uvedlo hnutí i v případě nejnovějšího úseku z Psářů do Soutic.

Modernizace zahájená v květnu 2013 se týká 160 km dálnice rozdělených na 21 dílčích úseků. Dokončení prací se předpokládá kolem roku 2020. Záleží však i na výsledku výběrových řízení a na tom, zda se neúspěšní uchazeči nebudou obracet na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

TOMÁŠ JOHÁNEK

BUILDING NEWS

Modernizace D1 se týká celkem 160 kilometrů dálnice, které jsou rozděleny na 21 dílčích úseků. Práce na prvních z nich byly zahájeny v květnu 2013. Úplné dokončení stavebních prací se předpokládá kolem roku 2020.

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV AUTORA

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *