Modernizace železnice v regionech pokračuje, pro ČD jezdí nové vlaky

Ačkoli v souvislosti s modernizací vozového parku největšího českého železničního dopravce, Českých drah, se nyní mluví zejména o příchodu nových jednotek RailJet určených pro dálkovou mezinárodní dopravu, pokračuje i obnova vozidel v segmentu regionální železniční dopravy.

V Jihočeském kraji České dráhy nasazují do provozu čtyři moderní elektrické jednotky RegioPanter. První nízkopodlažní elektrická jednotka řady 650 začala cestující vozit na podzim 2012. Všechna objednaná vozidla má dopravce k dispozici od letošního jara, postupně je nasazoval do provozu. RegioPantery zajišťují téměř všechny spoje na páteřní lince Strakonice – České Budějovice – České Velenice. Dále jezdí na spojích Veselí nad Lužnicí – Popelín a o nedělích na trati České Budějovice – Horní Dvořiště. »Jejich využití jsme rozšířili nad rámec původního projektu a pro rok 2015 připravujeme jejich nasazení i na rameni České Budějovice – Tábor,« říká jihočeský radní Antonín Krák.

Na železničních tratích Pardubického kraje mohou cestující využívat nová či modernizovaná vozidla u téměř 75 % regionálních vlaků. Významná část těchto výkonů je zajištěna vozidly, která ČD pořídily s využitím peněz z Regionálního operačního programu (ROP) Severovýchod ve spolupráci s Pardubickým krajem. V regionu nasazují ČD moderní vozidla RegioPanter, RegioSpider a Regionova, na jejichž pořízení přispěla Evropská unie celkem 194 mil. Kč. Flotilu moderních vlaků doplňují soupravy RegioShark pořízené plně z vlastních zdrojů Českých drah. »S přispěním ROP Severovýchod jsme pro Pardubický kraj pořídili tři jednotky RegioPanter a po jedné jednotce RegioSpider a Regionova. Poslední vozidlo jsme převzali v únoru letošního roku. Projekt se tím završil s předstihem ještě před původním plánovaným termínem, který byl 31. října 2014,« vysvětluje Tomáš Netolický, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Pardubicích. S novými vlaky se cestující setkají konkrétně na tratích z Pardubic přes Hradec Králové do Jaroměře, z České Třebové do Lanškrouna a také z České Třebové do Moravské Třebové.

Osm moderních motorových jednotek RegioShark, brázdí v barvách ČD koleje v Karlovarském kraji. První začala sloužit na podzim 2012. Všechna objednaná vozidla má dopravce k dispozici od prosince 2013 a postupně je nasazoval do provozu. Jednotky dostaly obchodní označení RegioShark podle přední části soupravy, která připomíná tlamu žraloka. Zajišťují spoje na hlavní trati Mariánské Lázně – Cheb – Sokolov – Karlovy Vary – Chomutov – Most. »RegioSharky jezdí také v úseku Cheb – Aš město (- Hranice v Čechách) a Cheb – Luby u Chebu. Od prosince zajíždějí i do německého Johanngeorgenstadtu,« upřesňuje Vladimír Omelka, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Karlových Varech. »Komfortní cestování a zároveň zkrácení přepravních časů by časem mohlo příznivě ovlivnit počty lidí využívajících dopravu po železnici,« uzavírá náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil.

TOMÁŠ JOHÁNEK

BUILDING NEWS

Přední část motorové jednotky RegioShark (vlevo) připomíná čelisti žraloka – odtud i její obchodní označení. Vpravo jednopodlažní elektrická jednotka RegioPanter.

FOTO: ARCHIV ČESKÝCH DRAH

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *