Na hlavním koridoru se bojuje o zastavování vlaků

Co mají společného Choceň, Ústí nad Orlicí a Česká Třebová? Všechna tři města leží ve východních Čechách na trase prvního železničního koridoru a všechna se snaží přesvědčit železniční dopravce, aby rychlé spoje mezi Moravou a Prahou těmito městy jen neprojížděly. Zatím marně.

Svého času měla ze všech českých, moravských a slezských měst nejlepší spojení s hlavním městem Česká Třebová. Zastavovaly tam totiž prakticky všechny vlaky projíždějící tímto městem směrem na Prahu. A jelikož se v České Třebové sbíhají dva železniční koridory, bylo těch vlaků opravdu požehnaně.

Leč časy se mění, přišla konkurence a rozhořela se bitva o to, kdo zvládne trať z Prahy do Ostravy rychleji. Vydělává na tom cestující jedoucí z Prahy do Ostravy nebo zpět. Svízelnější už to mají lidé z uvedených tří měst. Ti musí použít buď vlaky nižší kvality, nebo cestovat do Pardubic a teprve tam přesednout na spoj vyšší kvality. Je logické, že se to nelíbí vedení ani České Třebové, ani Ústí nad Orlicí a ani Chocně. A další reptající město je na dohled – Zábřeh na Moravě.

DOPRAVCI BY SI MĚLI ROZDĚLIT ZASTAVOVÁNÍ

»Máme nové nádraží za desítky milionů korun, ale můžeme se jen z nástupiště dívat na projíždějící rychlé vlaky. Při cestě do Prahy se musí nejprve cestovat do Pardubic a teprve tam přesednout na rychlovlak. Města, která jsou sice blízko sebe, by si zasloužila, aby se dopravci podělili o zastavování,« míní starosta Chocně Miroslav Kučera.

Zatímco Choceň na zastavování vlaků vyšší kvality či vlaků soukromých dopravců zatím čeká marně, velké rozčarování přinesl nový jízdní řád v prosinci loňského roku pro Ústí nad Orlicí. Zatímco loni tam zastavovaly žluté vlaky RegioJetu, letos mají Ústeckoorličtí smůlu. RegioJet obětoval zastávku v Ústí nad Orlicí za zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Ostravou. Podle starosty Ústí nad Orlicí Petra Hájka to městu velmi ublížilo, lidé si totiž na nové vlaky rychle zvykli.

Také České Třebové se nelíbí ignorace ze strany soukromých dopravců i projíždění některých vlaků ČD. »Jednáme jak s RegioJetem, tak s LEO Expressem o nějakých možnostech,« naznačil bez dalších detailů starosta města Jaroslav Zedník.

MŮŽE ZA TO TAKÉ OMEZENÁ KAPACITA TRATÍ

Mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj tvrdí, že jedním z důvodů nezastavování žlutých vlaků v Ústí nad Orlicí je omezená kapacita železniční cesty, na kterou v prosinci vstoupil další dopravce. »Jízdní řád je vždycky kompromisem mezi kapacitou dopravní cesty a obchodními zájmy jednotlivých dopravců – a my jsme bohužel, přestože jsme nechtěli Ústí opustit, museli toto opatření přijmout,« říká.

Starostové si však takové vysvětlení nechtějí nechat líbit a pomocnou ruku budou hledat u vedení Pardubického kraje. Jde totiž o hodně – pokud totiž v nějakém městě zastaví některý ze soukromých expresů – buď žlutý RegioJet, nebo černý LEO expres, vzroste zejména prestiž tohoto města a možná v budoucnu i zájem investorů o tuto lokalitu. Je však otázkou, zda všechna tři města jsou schopna táhnout za jeden provaz, protože zastavovat se všemi vlaky všude je pro dopravce – ať už státní nebo soukromé – nemyslitelné.

TOMÁŠ JOHÁNEK

BUILDING NEWS

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *