Nebojte se lokálek /24 aneb Tradované omyly, na něž všichni doplácíme

Když ve druhé polovině 19. století vznikaly regionální železniční tratě, automobily nikdo neznal. Od té doby se dopravní módy zásadně změnily, svět byl ovládnut automobilismem, přibyla letecká doprava - ale hlavně možná až tisícinásobně vzrostla potřeba mobility běžného občana.

Ze současného kultu individuální automobilové dopravy pramení i další omyl, který jako mantru opakují i někteří rádoby železniční »odborníci«.

5. omyl: Regionální tratě jsou přežitkem z dob, kdy ještě neexistovala individuální automobilová doprava.

Jestliže ještě v 19. století nemálo občanů kromě vojenské služby a cesty »na zkušenou« neopustilo svoji obec a její okolí, dnes každý z nás ročně na svých cestách absolvuje v průměru tisíce kilometrů. Dříve si lidé hledali práci v místě či v docházkové vzdálenosti. Třetina obyvatel pracovala v zemědělství s minimálními nároky na mobilitu.

Ti, kdo svou pracovní silou odcházeli pomáhat expandujícím průmyslu, zase nacházeli střechu nad hlavou v dělnických koloniích v těsném sousedství nově vzniklých industriálních zón.

SILNIČNÍ DOPRAVNÍ MÓD JE DNES UŽ NA POKRAJI SVÝCH MOŽNOSTÍ

Dnes přístup k práci a jejímu vykonávání klade stále větší nároky na mobilitu. Také cestování ve volném čase – v masovém měřítku a na velké vzdálenosti – je díky bohatnutí společnosti jako celku fenoménem posledních desítek let. Zároveň je však zřejmé, že tyto obrovské nároky na mobilitu – přes další výstavbu silnic a dálnic, a tím nevratnou likvidaci cenné půdy – nemůže silniční dopravní mód zvládnout.

Přetížené silnice mohou už jen ztrácet ve prospěch módu energeticky efektivnějších a ekologicky přátelštějších. Dopravní podíl »velké« moderní železnice již dlouhodobě roste – i regionální železnice. Pokud ji učiníme rychlou, a tedy konkurenceschopnou, umí okamžitě převzít významný díl dopravního trhu.

Připomeňte tato fakta dopravnímu »odborníkovi«, až vám bude tvrdit, že regionální železnice jsou přežitkem a že lokální trať podél vaší obce bude nejlépe nechat zaniknout.

PETR TEJKL

poradce v oboru dopravního marketingu

Co je dobré vědět

Přetížené silnice se svým 80% podílem na celkové mobilitě společnosti mohou už jen ztrácet ve prospěch módu energeticky efektivnějších a ekologicky přátelštějších. Tento kritický stav je obrovskou příležitostí pro železnici, která ve své moderní variantě má největší potenciál.

Švýcarská lokálka Lausanne-Bercher »Zelená linka« na svých asi 35 km vede tři stanice pod zemí jako metro, pokračuje coby uliční tramvaj, pak přebírá podobu tram-rychlodráhy a po opuštění suburbanu Lausanne je standardní lokálkou.

FOTO: ARCHIV AUTORA

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *