Nové cyklostezky ulehčí dopravě i životnímu prostředí

Zdvojaž ztrojnásobení využití dopravy na jízdním kole v průměru přinese každá nová cyklostezka. Vede-li se podél silnice, automaticky to navíc v daném úseku zvýší i bezpečnost dopravy. Pro Magazín ROP Střední Morava to uvedl nedávno národní koordinátor rozvoje cyklistické dopravy Jaroslav Martinek.

Na začátku roku 2007, kdy v Olomouckém a Zlínském kraji začal fungovat Regionální operační program (ROP) Střední Morava, tam fungovalo celkem 180 km cyklostezek. Na konci roku 2015, dokdy musí být ukončena realizace všech projektů financovaných z ROP, budou oba tyto kraje dohromady disponovat už 366 km cyklostezek, čili dvojnásobkem jejich původní délky. Na rozvoj cyklodopravy ROP Střední Morava přispěl 840 mil. Kč. Mezi prvními podpořenými projekty byla i dva a půl kilometru dlouhá cyklostezka z Velké Bystřice do Hluboček.

»Indikátor, jímž sledujeme využitelnost této cyklostezky v jednom roce, jsme měli naplněný za týden,« pochvaluje si Ing. Marek Pazdera, starosta města Velká Bystřice (okr. Olomouc). Mezi nejdelší a zároveň nejnavštěvovanější cyklostezky patří Cyklostezka Bečva (78 km díky dotaci ROP Střední Morava), cyklostezka podél Baťova kanálu (17 km s podporou ROP) a Moravská stezka (12 km s podporou ROP), která vede z Mikulovic v Jeseníkách do Olomouce.

Nové cyklostezky se stavějí také na severu Moravy s podporou z ROP Moravskoslezsko. Desítkám kilometrů nových tras vévodí významné regionální cyklostezky, jakou je i už zprovozněná Slezská magistrála mezi Krnovem, Opavou a Velkými Hošticemi. Letos v létě bude otevřen další úsek cyklostezky z Ostravy do Beskyd, a to v úseku z Bašky do Ostravice a Čeladné. Nejenže se nové úseky stavějí, ale další budou přibývat. Dotace na cyklostezky jsou totiž stále k mání.

»Na projekty cyklostezek máme vyčleněno 100 mil. Kč – vždy po 50 milionech na páteřní regionální trasy a na ostatní cyklo-stezky,« připomíná David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko, s tím, že příjem projektů končí letos 19. 6.

Cyklostezka Bečva. Říká se jí také cyklodálnice C1. Proplétá se mezi Olomouckým a Zlínským krajem. Místní obyvatelé ji využívají k přepravě do práce nebo k trávení volného času. V posledních letech se dostává i do povědomí turistů. Velmi to pociťuje např. obec Velké Karlovice na Vsetínsku, v níž během léta výrazně roste počet návštěvníků.»Z našeho pohledu cyklostezka zásadně zpřístupnila cykloturistiku na horách i rodinám s dětmi či méně zdatným sportovcům a pro účastníky letních pobytů je jedním z největších lákadel,« říká Tomáš Blabla, ředitel hotelů Resortu Valachy ve Velkých Karlovicích. Z nárůstu turistů se těší i tamní starosta Miroslav Koňařík. Podle něj v obci stoupla poptávka po službách, což vedlo ke vzniku nových pracovních míst. Cyklostezka Bečva měří 141 km a vede od pramene Rožnovské a Vsetínské Bečvy až po její soutok s Moravou.

Cyklisté ve městech. Velmi aktivní v plánování nových cyklostezek jsou i města, která budují cyklostezky jako alternativní zdroj přetížené městské dopravy. Dobrým příkladem je město Prostějov, které v tomto směru využilo celkem pětkrát možnost financování z ROP Střední Morava a celkem získalo 37 mil. Kč. Dnes se cyklisté bezpečně dostanou z města do přilehlých obcí nebo projedou město, bez toho aniž by museli sesednout z kola kvůli semaforům nebo hustému městskému provozu.

Z Krnova přes Opavu na Ostravu pohodlně a bez aut. Slezská magistrála, to je 33 km na kole po nových a nově upravených stezkách. Pohodlně a mimo frekventované silnice se cyklisté dostanou z Krnova do Opavy a dále směrem na Ostravu do Velkých Hoštic. »Po celé délce magistrály je několik odpočívadel, kde se lidé mohou zastavit a posedět si, mají tam i informační cedule s mapou. Dokonce se již objevují první podnikavci, kteří v přilehlých obcích zakládají stánky s občerstvením. To nás pak dvojnásobně těší, že cyklostezka i takto nepřímo pomáhá lidem ve svém okolí,« říká Martin Dostál z opavského magistrátu. Evropská dotace z ROP Moravskoslezsko na výstavbu cyklostezky činí 54 mil. Kč.

Na kole z Hradce nad Moravicí do Žimrovic. Okolí Hradce n. M. na Opavsku si cyklisté velmi oblíbili. Z ROP Moravskoslezsko tam byly podpořeny hned dva navazující úseky na cestě z Hradce do Žimrovic. Jedna část odklonila dopravu z frekventované silnice, další umožnila výstavbu mostu přes Moravici a další prodloužení do Žimrovic. »Velkou výhodou stezky je její zasazení do nádherné krajiny. Doslova na dohled je místní zámek, splav a řeka Moravice. Budete-li mít štěstí, zahlédnete čápa nebo třeba povoz s koňmi. Bývá tu někdy opravdu rušno, hlavně o víkendech,« uzavírá Ivana Hyklová z MěÚ Hradec nad Moravicí. Město v součtu získalo zhruba 11 mil. Kč.

RENATA ŠKROBÁLKOVÁ

Úřad Regionální rady Střední Morava

MICHAL SOBEK

Úřad Regionální rady Moravskoslezsko

Slezská magistrála, to je už 33 kilometrů příjemné jízdy na kole po zcela nových či nově upravených stezkách s krásnými výhledy a malebnými zákoutími.

FOTO: ARCHIV

V Prostějově využili možnost podpory z ROP Střední Morava pro cyklostezky na území města už pětkrát.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *