Nové přístavy na Vltavě a Labi mají vábit turisty

Největší nový přístav až pro 73 malých lodí se staví v jihočeské Hluboké nad Vltavou v těsné blízkosti známého zámku. Stavební náklady na vybudování plavební komory, prohrábku koryta řeky a vybudování přístaviště se plánují na 426 mil. Kč. Zaplatí je Státní fond dopravní infrastruktury. Podle Jana...

Největší nový přístav až pro 73 malých lodí se staví v jihočeské Hluboké nad Vltavou v těsné blízkosti známého zámku. Stavební náklady na vybudování plavební komory, prohrábku koryta řeky a vybudování přístaviště se plánují na 426 mil. Kč. Zaplatí je Státní fond dopravní infrastruktury. Podle Jana Skalického, pověřeného řízením investora akce – Ředitelství vodních cest ČR, se otevřením nového úseku výrazně zatraktivní plavba v této části řeky.

Jak dále připomněl, 28 kilometrů je již slušná délka vodní cesty i pro celodenní výlet. Navíc část plavby z Hluboké n. Vlt. k přehradě Hněvkovice vede krásnou krajinou okolo přehradní nádrže. Nový přístav má být hotov v roce 2014, o rok později se má plně splavnit úsek Vltavy z Hněvkovic do Týna nad Vltavou. Pak podle Skalického budou moci na jih Čech připlout malá plavidla třeba až z Hamburku.

PŘÍSTAV SE ZÁCHRANNOU FUNKCÍ

Starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa upozornil na fakt, že přístav bude mít také záchrannou funkci: Například se do něj budou moci uchýlit lodě v případě povodní. »Okolo přístavu plánujeme vybudovat řadu drobné městské infrastruktury. K jejím nejdůležitějším částem bude patřit asi i cyklostezka. U přístavu bude dále parkoviště,« uvedl starosta. On sám si od nového přístavu a následného splavnění dalšího úseku Vltavy slibuje příliv dalších turistů. S vybudováním některé infrastruktury počítá samo město, další bude v rukách případných soukromých investorů.

NA LABI VZNIKÁ SÍŤ VEŘEJNÝCH PŘÍSTAVIŠŤ

Také na Labi by se měla postupně vybudovat malá přístaviště. Počítá se dokonce s jejich sítí, která by zpřístupnila řeku od Děčína až po Pardubice. Věc však není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Je nutné vytipovat vhodnou lokalitu z hlediska profilu a správy řeky a musí se přitom myslet i na bezpečnost plavebního provozu. Velmi důležitá je také spolupráce přilehlých obcí. Bez jejich pozitivního přístupu k věci by to nešlo. Ředitelství vodních cest může totiž postavit »jen« přístaviště. Pozemní část, třeba přístupová cesta, je již věcí obce. Nechce-li nebo nemůže-li obec do takové investice jít, nemá smysl přístaviště budovat.

Jan Skalický si však spolupráci se starosty měst a obcí pochvaluje. »Zájemců o veřejná přístaviště je dost. Nyní máme vytipováno osmnáct lokalit – a určitě to není konečný počet. Vedeme jednání o spolupráci se starosty a většina z nich takovou podporu rozvoje jejich regionu z naší strany vítá,« konstatoval Jan Skalický.

SEDM NOVÝCH PŘÍSTAVŮ UŽ LETOS

Aktuálně se realizace nových staveb týká sedmi lokalit na Dolním Labi. Nová přístaviště se ještě letos objeví v Ústí nad Labem, Dolních Zálezlech, Libochovanech, Lovosicích, Litoměřicích, Nučnici a Libotenicích. Investice za bezmála 100 mil. Kč by měla do regionu přilákat desetitisíce nových návštěvníků jak z Čech, tak ze zahraničí. Potenciál takového vývoje lze odvodit od situace na Baťově kanálu, kam se loni vydalo za plavbou přes 80 tisíc turistů, takže místní podnikatelé v cestovním ruchu hodnotí rok 2012 jako rekordně úspěšný. Při pohledu na historická čísla je navíc vidět jednoznačně stoupající trend.

Na rozdíl od Baťova kanálu má Labe jednu nespornou výhodu: napojení na síť evropských vodních cest. Není tedy problém doplout lodí z Hamburku, Paříže či dalších vzdálených lokalit třeba až do Litoměřic. Plavba moderní kajutovou lodí je přitom srovnatelná s pobytem v pohodlném a dobře vybaveném hotelu.

TOMÁŠ JOHÁNEK

BUILDING NEWS

Hlavní české řeky se více otevřou turistickým, rekreačním a výletním plavbám lodí.

ilustrační foto: Ivo Goldbach

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *