Odepisované železnice nabírají nový dech

Koncem roku 2011 osiřely tratě mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi a Moravským Karlovem a Štíty. Jejich osud se zdál být zpečetěn. Loni se však změnilo zastupitelstvo Pardubického kraje, radním pro dopravu se stal bývalý šéf železničních odborů Jaromír Dušek a na opuštěné koleje se vracejí vlaky....

Koncem roku 2011 osiřely tratě mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi a Moravským Karlovem a Štíty. Jejich osud se zdál být zpečetěn. Loni se však změnilo zastupitelstvo Pardubického kraje, radním pro dopravu se stal bývalý šéf železničních odborů Jaromír Dušek a na opuštěné koleje se vracejí vlaky.

OPTIMALIZACE SE NEPOVEDLA

Pardubický a Olomoucký kraj spojují čtyři železniční tratě, vlaky po změnách v prosinci 2011 však jezdily dosud pouze po hlavním koridoru z České Třebové do Zábřehu na Moravě. »Optimalizace, která v Pardubickém kraji proběhla, byla nejen necitlivá, ale i velmi nevydařená a nakonec skončila obrovských fiaskem. Bohužel, zasáhla i část Olomouckého kraje. Máme maximální snahu, abychom v co nejkratší době zrušené vlakové spoje vrátili zpět,« říká náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák.

V únoru se znovu, zatím jen o víkendu, rozjely vlaky mezi Hanušovicemi (Olomoucký kraj) a Dolní Lipkou (Pardubický kraj). Antonín Marinov, starosta Malé Moravy, obce na této trase, soudí, že lidé opět najdou cestu na nádraží, nabídne-li jim lokálka zejména přípoje v koncových stanicích. »Nastaví-li se dobře jízdní řády a v Hanušovicích bude přestup na Jeseník bez čekání, o víkendech by železniční spoje mohly být využívány hlavně turisty,« míní starosta.

Vedení města Králíky, pod něž spadá i místní část Dolní Lipka, by uvítalo, kdyby spoje jezdily také ve všední den a vlaky se vrátily rovněž na trať mezi Moravským Karlovem a Štíty, kterou též opustily v prosinci 2011. Podle starostky Králíků Jany Ponocné jde o trať, na niž jsou lidé zvyklí, i když spoje příliš mnoho cestujících nevyužívalo.

S oživováním provozu na obou lokálkách souvisí i jednání o možných nových zastávkách. Ty stávající totiž vznikly v 19. století a dnes často leží mimo zastavěná území. Jedna z nich by mohla být např. v Červeném Potoku, rovněž části města Králíky, v místech, kde se trať kříží s autobusy na lince do Dolní Moravy. Jaromír Dušek nápad považuje za opodstatněný. »Historicky jsou některé zastávky z dnešního pohledu položeny nepřirozeně. Nejsou blízké osídlení, silničním komunikacím, nelze tam navázat autobusy či jiné případné spoje,« řekl radní. Podle jeho slov je teď nutné přesvědčit odpovědné orgány, aby tyto plány odsouhlasily, ale také zafinancovaly a uskutečnily.

CHYSTAJÍ SE I DALŠÍ ZMĚNY

Pardubický kraj spolu s Olomouckým však připravuje také další změny, např. častější obsluhu některých zastávek na jiných tratích obou regionů.

Radním Pardubického kraje se rovněž zdá příliš drahá autobusová doprava v rozsahu, který zavedlo minulé krajské vedení koncem roku 2011. Chtějí proto část spojů zrušit. Krajská firma OREDO, která veřejnou dopravu v kraji organizuje, připravila hlavní část změn už na 3. března.

TOMÁŠ JOHÁNEK

BUILDING NEWS

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *