Podchod v Brně hraje barvami

Problémem podchodů či podjezdů bývá obvykle tma, tísnivé prostředí, špína, graffiti a často také zápach. Podjezd, jenž je součástí frekventované cyklostezky, která vede po brněnském Štýřickém nábřeží, se však tomuto popisu vymyká.

Podjezd Heršpické ulice, hlavního silničního tahu od dálnice D1 směrem do centra Brna, navazuje na speciálně osvětlenou lávku z dílny architektů Studia Acht!. Lávka získala v roce 2008 několik významných světových ocenění, mj. první místo v soutěži Footbridge. V návaznosti na tento úspěch se rozhodl investor, společnost CTP Invest ve spolupráci se stejnou architektonickou kanceláří a světelnými konzultanty ze společnosti Philips, dále zatraktivnit prostory cyklostezky, která v daném místě prochází Spielberk office centrem. V roce 2010 tak světlo světa spatřilo unikátní řešení tohoto složitého veřejného prostoru.


DUHOVÁ VLNA A GRAFFITI JAKO ZÁMĚR

Jako první řešili autoři projektu riziko, že se brzy po zprovoznění zrekonstruovaného podchodu na jeho stěnách objeví graffiti. Rozhodli se pro netradiční řešení – zaplatili sprejerům, aby udělali svou práci hned. Autoři graffiti museli použít pro svá díla červenou, modrou a zelenou barvu. Myšlenkou totiž bylo rozpohybování barevných obrazů pomocí barevného osvětlení tunelu.

Tak, jak se barvy osvětlení mění, jednotlivé části obrazů se objevují a zase mizí (viz fotografie nahoře na stránce). Pozorovatel si jistě vzpomene na dětské hry s animací, kdy si v rychlosti projížděl prstem stránky svého bločku a jednoduché obrázky či postavičky, jako by se hýbaly před očima. »Chtěl jsem ukázat reakci světla na fyzikální veličinu, v tomto případě na rychlost,« říká Filip Müller ze společnosti Philips, který osvětlení navrhl.

To hlavní ale přijde ve chvíli, kdy do tunelu vejde chodec či vjede cyklista. Senzory osazené na obou stranách tunelu změří jeho rychlost a třikrát rychleji vyšlou ve směru jeho pohybu »duhovou« vlnu. Místo pod Heršpickou ulicí je tak jediným interaktivním podchodem u nás a pravděpodobně i ve střední Evropě.

Interakce osvětlení tunelu je důležitou součástí celkového řešení. Zatáhne totiž uživatele podchodu do hry, baví ho celou cestu, vzbuzuje v něm zvědavost, představivost a poskytuje nevšední vizuální vjem.

REGULACE OSVĚTLENÍ I NA DÁLKU

Důležitou kapitolou osvětlování veřejných prostor a staveb je kvalita světla. Celý podchod je navržen tak, aby množství a rovnoměrnost osvětlení splňovaly normy pro osvětlování cyklostezek. Vjedete-li do tunelu rychlostí přes 30 km/h, rozsvítí se pouze bílá barva, abyste v rychlosti viděli na cestu ještě lépe. Pokud čidla nezaznamenají pohyb déle než dvě minuty, osvětlení se přepne do úsporného režimu, v němž pěkně vyniknou UV graffiti a celý tunel tajemně světélkuje ve tmě.

Aby takové různorodé využití osvětlovacího systému bylo vůbec možné, použila se kvalitní a odolná LED svítidla s řídicím systémem, který mj. umožňuje správu a řízení osvětlení ze vzdáleného počítače nebo i z mobilního zařízení – stačí jen být připojen k iternetu.

Celý osvětlovací systém má při běžném provozu průměrný příkon asi 0,5 kW, stejně jako pět klasických 100W žárovek. Původní osvětlení tunelu mělo spotřebu přibližně o 10 % vyšší.

ÚSPORNÉ ŘEŠENÍ, KTERÉ ZAUJME

Hlavním cílem téměř milionové investice nebyla úspora nákladů za energie, ale především možnost vytvářet atmosféru a ukázat, že i takové pojetí veřejného prostoru může zkvalitnit život lidí ve městech. Avšak zvolené řešení je efektivní a jeho velkým přínosem je též výrazné snížení provozních nákladů – zejména nákladů na údržbu, výměnu světelných zdrojů, opravy svítidel apod.

Ať už jste nebo nejste příznivci nezvyklých řešení, interaktivity či barevných světelných her, je jisté, že jde o originální řešení osvětlení jinak problematického veřejného prostoru. Díky promyšlenému umístění a ochrany svítidel i celého řídicího systé-mu je provoz osvětení tunelu již téměř tři roky bezproblémový, nová graffiti se téměř neobjevují a lidé se v podchodu mohou cítit bezpečněji.

Pro představitele měst a obcí může být v tomto případě inspirací rovněž způsob financování řešení. Celou akci totiž zajistil investor přilehlého kancelářského parku. Navíc byl projekt natolik úpěšný, že se investor během letošního léta chystá otevřít podobný projekt ve svém kancelářském centru v Ostravě.

(Ukázky efektu zapínání a vypínání barev si lze prohlédnout na www.youtube.com, zadáte-li »cyklostezka Brno«.)

 

HYNEK BARTÍK
Philips Česká republika

Pohled na podchod ze strany od lávky přes řeku Svratku.

Barevné dynamické změny (efekt duhy).

FOTO: archiv

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *