Pořádat farmářské trhy je výhodné jen dlouhodobě

Má obec organizovat farmářské trhy sama, nebo se vyplatí svěřit pořádání akcí odborníkům? Co všechno by obce měly po organizátorech trhů chtít a v čem by je měly podpořit? Jaké by měly být priority zastupitelstva, rozhodne-li se trhy pravidelně pořádat?

Trhy nejsou jen současnou módní záležitostí. Existují již odedávna. V naší zemi byla tradice trhů přerušena. Přitom jejich myšlenka je zdravá, trhy vylepšují veřejný prostor, spojují lidi všech generací a nejrůznějších zájmů. Na co si obce mají dát při plánování trhů pozor a na co nesmí zapomenout?

KLÍČOVÁ JE VHODNÁ SKLADBA PRODEJCŮ A LOKÁLNÍ PRODUKTY

Začít pořádat pravidelné trhy je vážné rozhodnutí, které by mělo být skutečně pečlivě rozmyšleno. Obec musí uvažovat v dlouhodobém horizontu. Je velice nezodpovědné vystavovat výrobce, farmáře nebo zemědělce nejistotě, že jde možná pouze o krátkodobý úvazek. Investice na obou stranách bývají totiž významné.

Obec musí pro trh vybrat vhodné místo. Zásadní je, aby bylo dobře dopravně dostupné, nejen pro nakupující, ale především pro prodejce. Dobře vybraná, dopravně dostupná lokalita je důležitá kvůli obslužnosti a zásobovatelnosti tržiště. Trhovci potřebují často chladit zboží a auto musí mít přímo u stánku. Obec musí vyjednat s příslušnými orgány vhodné místo pro parkování. Dobrá dostupnost je důležitá i pro občany, tržiště by mělo být v blízkosti MHD, obec by měla zajistit vhodné podmínky pro parkování kol s košíky atd.

Dle našich zkušeností je nejdůležitější zajistit vhodnou skladbu prodejců, kteří by měli ideálně pocházet přímo z regionu. Organizátor musí zaručit pestrost sortimentu a zabránit vytváření zbytečně konkurenčního prostředí. Je-li na trhu příliš mnoho prodejců jednoho zboží, nikdo ve výsledku nevydělá.

Asociace farmářských trhů doporučuje zaměřit se na regionální produkty a zjistit, zda v nejbližším okolí nejsou vhodní prodejci – eliminujeme tak náklady na dopravu a šetříme životní prostředí a náklady na údržby silnic. Upřednostňovat lokální produkci je pro členy asociace povinností.

V ČEM MOHOU OBCE VYJÍT VSTŘÍC?

Dle předpisů musí organizátor zajistit přístup k elektřině. Organické potraviny potřebují lednici, pokud teplota stoupne nad šest stupňů Celsia. V létě chladí i zelináři byliny nebo listovou zeleninu. Elektřina má být rozvedena po tržišti, ale je třeba schovat ležící kabely, aby o ně lidé nezakopávali. Organizátoři většinou nemají prostředky pro zavedení elektřiny a její zavedení jde na bedra obce.

Dále je nutné zajistit alespoň jeden zdroj tekoucí vody. Voda je důležitá pro poskytovatele cateringu, ale i pro kupující. Vždy záleží na dohodě a symbióze mezi organizátorem a pořadatelem (obec). Na pražské náplavce platíme zábor za veřejné prostranství a je na obci, zdali do prostoru bude investovat. V ideálním případě obec zajistí stánky, odvoz odpadů, úklid, závisí to ale na dohodě mezi obcí a organizátorem. Záleží na velkorysosti a libovůli obce, do jaké míry trhy podpoří.

Rozhodne-li se zastupitelstvo trhy podpořit, musí myslet i na to, budou-li k dispozici skladovací prostory pro židle a stolky. Sklad by měl být v těsné blízkosti trhu. Na trhu by měly být lavičky nebo stoly se židlemi. Organizátoři obvykle platí obci poplatek za zábor. Částky bývají velmi rozdílné, v některých obcích organizátoři neplatí poplatky žádné.

Obec může poskytnout mediální prostor v obecním tisku, na tržištích pořádat městské akce a oslavy. Obec by měla přijmout za vlastní, co se na trhu děje, a propagovat trhy a akce na svých webových stránkách.

PROČ JE PRO OBEC LEPŠÍ NAJÍT ORGANIZÁTORA TRHŮ?

Asociace trhů nedoporučuje, aby obce byly organizátorem tržišť. Organizátor se musí zabývat výběrem trhovců, což je velmi specifická činnost, profesionální služba má zkušenosti s vhodnou skladbou trhovců a nabízeného zboží. Obec si však musí vybrat kvalitního organizátora, při jehož výběru může pomoci Asociace farmářských tržišť. Dobré je navštívit nějaký trh a podívat se, jak je vedený. O trzích se také dozvíme ze sociálních sítí a nejrůznějších anket.

Role organizátora trhu nemusí být jednoduchá, nejenom že musíte najít vhodný sortiment a zajistit, aby si prodejci příliš nekonkurovali, ale organizátor musí zaměstnat správce tržiště, manažera a technickou obsluhu, která zajistí parkování, úklid, stavbu, opravu a údržbu stánků. Organizovat trhy není procházka růžovým sadem.

JE TŘEBA ZAJISTIT JEDNOTNÝ VZHLED STÁNKŮ?

Jednotnost, nebo nejednotnost stánků je věcí estetického názoru. V některých případech Národní památkový ústav nakáže nákup stánků s jednotným vzhledem. V případě, že tomu tak není, nejednotnost stánků nijak negativně neovlivňuje chod trhů ani estetický ráz obce. Nejednotnost stánků má své kouzlo.

KONÁNÍ TRHŮ SI MNOHDY MUSÍ VYNUTIT SAMI OBČANÉ

Organizátoři trhů si často stěžují na nezájem obcí, které neberou pořádání trhů příliš vážně. Trhy považují za nepodstatnou marginálii, přitom mohou významně přispět k vytváření pozitivního klimatu obce. Vedení úřadů neprojevují zájem a iniciativu při organizaci a často nechápou, že trhy jsou významnou součástí veřejného prostoru, že zakládají a obnovují přirozený systém existující odedávna. Trhy jsou a byly přirozenou součástí měst.

Tržiště kultivují veřejný prostor, a to může politické reprezentaci přinést spoustu bodů. Konání trhů si museli v mnoha případech vymoci sami občané a radnice ustoupila jejich tlaku. Vyskytnou-li se stížnosti ze strany občanů, jedná se většinou o problémy s nedostatečným sortimentem nebo s překupníky, kteří se jen vydávají za opravdové farmáře, nebo že obec trh ruší kvůli jiným akcím. Rozvoj tržišť má perspektivně našlápnuto. Jejich návštěvnost stoupá. Tržiště tvoří fungující pracovní místa a zajistila existenci mnohým farmářům. Více informací získáte na: www.farmarsketrziste.cz

JIŘÍ SEDLÁČEK

Asociace farmářských tržišť

Zajistit na trzích vhodnou skladbu prodejců a vysokou kvalitu jejich zboží není jednoduché. Obce nemusí trhy organizovat přímo, je dobré vyjít organizátorům vstříc při zajišťování technické a mediální podpory. Trhy kultivují veřejný prostor a občané je mají rádi.

Výhradně česká certifikace potvrzuje, že pěstitel má kvalitní ovoce při uplatnění ekologicky přijatelných metod. Farmářské trhy tuto certifikaci podporují.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *