Portál občana – veřejná správa (nej)blíže občanovi

Dlouhodobý trend vývoje veřejné správy jednoznačně směřuje k občanovi. I přesto, že pozorujeme kontinuální nárůst objemu jednotlivých agend i povinností orgánů státní správy i samosprávy, pozice občana ve styku s veřejnou správou je rok od roku komfortnější a snazší. Občan se postupně stal jejím „klientem“ – za své zaplacené daně chce více bezpečnosti, rychlejší a flexibilnější komunikaci právě s tím „svým“ úřadem, očekává snadná řešení a vnitřní chod úřadu ho v podstatě nezajímá. Očekává výsledek.

Na zasedání Vlády ČR byl v srpnu 2014 schválen jejím usnesením dokument s názvem „Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014 – 2020“. V reakci na to, že celková reforma veřejné správy stále nebyla zcela dokončena, byly přijaty čtyři základní strategické cíle, kterých máme v naší zemi do konce roku 2020 dosáhnout. Globálním, chceme-li „základním“ cílem i smyslem přijatého dokumentu, je „zvýšit kvalitu, efektivitu a transparentnost veřejné správy“.

Vedle zavádění moderních prvků procesního řízení ve veřejné správě, péče o lidské zdroje nebo optimalizace jejího výkonu na různých stupních územní samosprávy je třetím strategickým cílem „zvýšení dostupnosti a transparentnosti veřejné správy prostřednictvím nástrojů e-Governmentu“. Výsledkem má být veřejná správa nejen výkonná a vysoce efektivní, ale též přátelská a dostupná. Komu? No samozřejmě uživatelům, klientům, zkrátka občanům, nám všem.

Přes web a přehledně

Portál občana je jednou z dalších funkcionalit, která pomáhá bariéry mezi občanem a veřejnou správou postupně stírat. Přes webové stránky své obce můžete sledovat základní důležité informace předem vybrané z informačního systému. Zajímáte se o veřejné zakázky nebo o aktuální makrodata z obecního rozpočtu? Vše najdete přehledně na webu. Chcete znát znění nějaké smlouvy, kterou město uzavřelo, nebo faktury, které město proplatilo? Není problém! Zajímá Vás dění ve městě a úřední deska je fyzicky až na druhém konci města? Nevadí, přes web lze sledovat plnohodnotnou elektronickou úřední desku včetně informací např. o veřejných zakázkách.

Nové možnosti

Nová technická řešení však umožňují zajít ještě dál. Zatímco výše zmíněné funkcionality jste mohli využít „anonymně“ bez jakéhokoli přihlašování (tedy „jednostranně“), lze nyní koncept elektronizace veřejné správy posunout o další významný krok dále. Po snadném zaregistrování do informačního systému města je klientovi přiděleno přihlašovací jméno a heslo – od této chvíle je identifikován a může využít celou řadu dalších funkcionalit, které fungují na principu oboustranně důvěryhodné a zabezpečené komunikace mezi úřadem a občanem.

Poté, co se klient do informačního systému přihlásí, jsou mu k dispozici mnohé formuláře pro řešení různých životních situací. Všechny z nich jsou již pro něho předvyplněné, a to těmi údaji, kterými obec již disponuje. Není tak nutno zadávat informace znovu. Chcete online vyřešit poplatky za popelnici nebo zaplatit za svého psa? Jde to velmi snadno – v zabezpečeném prostředí si vyberete způsob platby kartou, zadáte příslušné údaje a je hotovo. Chcete dostávat upozornění na chystané opravy nebo o neočekávaných situacích na Váš e-mail anebo textovkou do mobilního telefonu? Jednoduché, stačí se přes Portál občana přihlásit a tyto notifikace potvrdit. Jste zrovna v době konání voleb mimo své trvalé bydliště, přitom byste rádi volili a potřebujete tak voličský průkaz? Žádný problém, stačí si o něj přes Portál občana zažádat.

Pohodlí a bezpečnost pro obě strany

Veškerá komunikace v rámci Portálu občana je zabezpečená, Vámi odesílané informace neuvidí žádná nepovolaná osoba, používá se pokročilé šifrování pomocí HTTPS protokolu. Přihlásit se do systému lze několika způsoby včetně rozšířené služby mojeID. S budoucími elektronickými občanskými průkazy se též počítá a vše je technicky připraveno. Jakékoli platby probíhají v souladu s nejnovějšími standardy včetně 3D secure. Odpadá tak obava o možné zneužití použité platební karty. Pokud si nevíte s vyplněním nějakého formuláře rady, k dispozici je podrobná nápověda v podobě názorného průvodce.

Zvýšený komfort občanů není na úkor pracovníků veřejné správy. Občan si spousty věcí vyřeší z pohodlí domova i mimo otevírací dobu úřadu, zatímco úředník má více času i možností věnovat se zpracování svěřené agendy. Žádné informace se nezadávají vícekrát, eliminuje se tedy riziko chyb v datech.

Podpora eGovernmentu

Potvrzením toho, že elektronizace jednotlivých agend a oboustranná elektronická komunikace jsou trendem budoucnosti, je i podpora těchto funkcionalit z evropských strukturálních a investičních fondů Evropské unie. Obce mohou úspěšně čerpat finanční prostředky například z Integrovaného regionálního operačního programu, čímž lze pokrýt až 90 % nákladů na pořízení nových funkcionalit. Do roku 2020 udělá česká veřejná správa velký krok kupředu. Portál občana, úplné elektronické podání a další modernizace agend zpříjemní život lidem na obou stranách stále více mizející barikády.

 

Miroslava Vošoustová

Sales & Marketing Director

VERA, spol. s r.o.

www.vera.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *