Praha představila nový model parkování, některým městským částem se nelíbí

V okrajových částech centra Prahy by už na podzim mohl začít fungovat nový model parkování. Řidičům-nerezidentům tam umožní parkování v modrých zónách. Avšak nanejvýš pouze dvě hodiny, přičemž k platbě budou potřebovat chytrý mobilní telefon.

Podle náměstka primátora Ing. Jiřího Nouzy by se modré zóny měly rozšířit do dalších městských částí, např. na území Prahy 5. Důvodem, proč se město rozhodlo zpřístupnit možnost parkování v modrých zónách také dalším řidičům, prý byla i snaha vyjít vstříc živnostníkům. Ti dosud v těchto zónách parkovat nemohli. »V telefonu budou mít lidé nahranou aplikaci, jejímž prostřednictvím za parkování zaplatí. Považovali jsme za nutné umožnit parkování v hodinách, kdy nejsou zóny využívány rezidenty,« řekl Jiří Nouza.

V novém systému budou kromě modrých a oranžových zón ještě fialové. Fialová bude otevřená rezidentům i »přespolním«, kteří v ní budou moci platit parkovné v automatech. V oranžové pak bude moci po zaplacení parkovat kdokoliv a rezidenti v ní už nebudou mít na místa automatický nárok. Rezidenti si však budou moci koupit kartu buď do celé městské části, či levnější – jen do okolí svého bezprostředního bydliště.

ZAPLACENÍ PARKOVNÉHO SE BUDE KONTROLOVAT ELEKTRONICKY

Základem systému bude databáze registračních značek vozidel, jejichž řidiči mají kartu. Parkování bude městská policie kontrolovat elektronicky – bude k tomu mít jak ruční čtečky značek, tak čtečky ve voze, který bude projíždět ulicemi a načítat značky všech zaparkovaných aut. »Kontrolu to nezpomalí. Sám jsem v takovém autě jel ve Španělsku a fungovalo to velmi dobře,« sdělil Jiří Nouza. Pilotní projekt má začít fungovat nyní v září a trvat do prosince.

S novými zónami placeného parkování se na podzim počítá pro území městských částí Praha 5, 6 a 8. V následujících deseti letech by se měly dále rozšiřovat, mj. také na Prahu 11, 13 nebo 18.

MČ PRAHA 5 A 8 MAJÍ VÝHRADY

Některé dotčené radnice se však novému systému parkování brání a chystají svůj vlastní. Praha 5 dokonce tvrdí, že se do pilotního projektu města vůbec nezapojí. Důvodem je nedostatek informací ze strany magistrátu. Radním této městské části se však také nelíbí, že projekt rozděluje obyvatele Prahy 5 na ty, kteří si karty mohou koupit, a ty, kdo karty mít nemohou. Tento stav prý nastane například v Lidické ulici.

Nový systém kritizovala i radnice Prahy 8, kterou magistrát do pilotní fáze nezařadil. Městská část chce, aby byl do první fáze zařazen Karlín. »Nebude-li to možné, hodláme se vrátit k plánu na zavedení vlastní regulace. Tu jsme pozastavili kvůli záměru zavádění celopražských zón placeného stání,« uvedl v polovině července místostarosta Michal Švarc.

Osvědčí-li se nový systém, budou v něm fungovat nynější zóny v centru, případně se přidají i další radnice, kde zóny nejsou a kde se s nimi nepočítá ani v pilotní fázi.

TOMÁŠ JOHÁNEK

BUILDING NEWS

K současným oranžovým a modrým parkovacím zónám má ve vybraných městských částech hlavního města nově přibýt i fialová.

ILUSTRAČNÍ FOTO: AUTOR

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *