QR kódy nabízejí novou formu komunikace i obcím a městům

Starosta New Yorku Michael Bloomberg spustil kampaň, jejímž cílem je umístit do roku 2013 na každou nově stavěnou budovu ve městě QR kód odkazující na web s informacemi ze stavebního úřadu. Zájemce se dozví údaje o rozsahu stavby, o jejím realizátorovi a získá i kontakt na kancelář, kde lze podat případnou stížnost. Jaké uplatnění najdou QR kódy v naší veřejné správě?

Ne každý asi ví, co to QR kódy jsou, proto začněme vysvětlením několika základních pojmů. QR kódy představují obdobu čárových kódů, které známe z obalů nejrůznějšího zboží. Nevytvářejí se však z čárek, ale z černobílých bloků, které se skládají v obrazce ve tvaru čtverců. Díky své konstrukci umožňují přenášet daleko více informací – do jedné QR matice se vejde až 7000 číslic nebo text o délce 4300 znaků.

STAČÍ MOBILNÍ TELEFON S FOTOAPARÁTEM A ČTEČKOU


Zkratka QR je odvozena od slov Quick Response, tedy rychlá odezva. A skutečně. Pokud máte mobil vybavený fotoaparátem a QR čtečkou, stačí zamířit fotoaparát na QR kód a informace z něj se vám přenesou do mobilu.

V principu lze uložit do QR kódu libovolná data. Nejčastěji to bývají informace konkrétního charakteru, jako jsou webová adresa, kontaktní údaje (vizitka), událost v kalendáři, e-mail, poloha podle GPS a další. Kódy lze vytisknout a umístit téměř kamkoliv a nabídnout uživatelům chytrých mobilních telefonů možnost získat řadu užitečných informací. Těchto vlastností QR kódů se pochopitelně nejdříve chytila komerční sféra, která tak získala nový velmi efektivní a levný marketingový nástroj.

Není třeba připomínat známé příklady využití QR kódů ze světa, zajímavé nápady se objevují i v tuzemsku. K průkopníkům využívání QR kódů patří i jeden vyhledávač, který za ideální místo pro jejich umístění v ulicích považuje lavičky. Prostřednictvím QR kódů tak pobízí uživatele k zapojení do interaktivních her, které mají za úkol zpropagovat jeho mobilní služby.

Cestujícím v pražském metru jistě neunikly billboardy propagující fotoslužby a nabídky fotoaparátů, na nichž nechybí QR kód, jehož prostřednictvím se dostanete na detail konkrétního produktu. Ještě dále v uplatnění QR kódu postoupila virtuální drogerie, kterou otevřela společnost Mall.cz. Na několika stanicích metra vylepila plakáty s nabídkou zboží a sloganem »1. drogerie v metru – objednejte, než vám to pojede!«.

INSPIRACE Z TUZEMSKA

Nástup nové technologie nezůstal zcela utajen ani veřejné správě, tedy přesněji některým jejím údům a podřízeným či podporovaným organizacím. Objevíme již řadu městských webových stránek, které pomocí QR kódů umožňují uživatelům, aby si pohodlně přidali vybrané stránky webu mezi oblíbené ve svém mobilním telefonu. Některá města jako Tábor, Telč nebo Hradec nad Moravicí jdou ještě dál, když s pomocí QR kódů nabízejí kompletní průvodce daným městem a okolím.

Existují také průvodci různými regiony – Lašskou branou Beskyd, Těšínskými Beskydy, průvodce po hradech a zámcích Středočeského kraje, průvodce po zoologických zahradách (Brno, Jihlava), již delší dobu pracuje s QR kódy Zoo Praha. Četné rozšiřující informace u dvou desítek exponátů či expozic nabízí uživatelům chytrých mobilních telefonů Muzeum Vysočiny v Třebíči.

Oživit zájem hlavně mladých lidí o naučné stezky, přírodní a kulturní památky tím, že jim poskytne interaktivní a mobilní alternativu informačních tabulí, chce projekt Taggmanager.cz. Na jeho stránkách najdete informace o 99 stezkách a památkách, kde již jsou umístěny kódy umožňující návštěvníkům s mobily, aby si zobrazená data vzali doslova s sebou a pracovali s nimi hned nebo následně.

Do QR kódů lze umístit také GPS souřadnice, čehož využila Letní filmová škola Uherské Hradiště, a navigovala tak své návštěvníky k jednotlivým objektům, v nichž se něco dělo. Další inspiraci může nabídnout městská část Praha 6, která na svém webu pomocí QR kódů označuje všechny plánované akce, úředníky a zastupitele. Zájemci díky tomu mohou do svého telefonu jednoduše dostat kontakty nebo program na víkend.

Prahy se týká i pilotní projekt, který spustila společnost ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy). Vybrané zastávky na autobusové lince č. 173 vybavila zkušebně kódy, po jejichž načtení do mobilního telefonu je uživatel přesměrován na web s aktuálními odjezdy z konkrétní zastávky včetně aktuálního zpoždění. »Všechny autobusy na lince 173 (i na linkách 165, 341 a 342) jsou totiž vybaveny zařízením GPS pro sledování aktuální polohy, a tudíž se při zpoždění tato odchylka zobrazí i na uvedené webové stránce,« upozornil mluvčí společnosti Filip Drápal.

KÓDY VYGENERUJETE SNADNO A ZDARMA

Lze očekávat, že zajímavých způsobů využití QR kódů v oblasti veřejné správy bude přibývat. Zvláště když vytvoření QR kódu je velmi snadné. Stačí jen vložit do bezplatné on-line aplikace adresu webové stránky, text, číslo telefonu nebo SMS a vygenerovaný QR kód pak umístit na svoji webovou stránku či vkládat do tištěného textu.

A rychle rostoucí počet uživatelů mobilních telefonů s připojením k internetu zajišťuje, že zájemců o takto poskytované informace bude jen přibývat. Pokud už mají mobilní telefon s fotoaparátem, stačí jim naistalovat si jen QR čtečku (která je zdarma) a mohou využívat off-line funkce, tedy přečíst si text nasnímaný z QR kódu do mobilu. Pokud chtějí používat QR kódy on-line a dostat se tak i k obsahu rozsáhlých webových prezentací, potřebují mít připojení k internetu, a to buď prostřednictvím WiFi nebo přes svého mobilního operátora.

Informací o využití QR kódů je možné najít s pomocí vyhledávače na internetu mnoho. Začít lze na stránkách www.qr-kody.cz a pak už jen přidat vlastní nápady.

 

Řada městských webových stránek pomocí QR kódů umožňuje uživatelům, aby si přidali vybrané stránky mezi oblíbené v telefonu.

QR kód vygenerovaný pro Moderní obec odkazuje na její webové stránky.

FOTO: AUTOR

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *