U Liptálu na Vsetínsku byl položen »tichý« povrch vozovky

Úsek silnice I. třídy mezi Liptálem a Lhotou u Vsetína byl letos na přelomu října a listopadu pokryt alternativním povrchem. Má prokázat vyšší odolnost gumoasfaltové směsi v porovnání s běžným silničním asfaltem.

Srovnávat se budou především rychlost stárnutí a vytváření trhlin u obou typů povrchů. Pryžový granulát, který je součástí gumoasfaltové směsi, vyrábí z recyklovaných pneumatik společnost RPG Recycling z Uherského Brodu, přičemž odborný dohled nad pokládkami provádí tým prof. Ing. Jana Kudrny, CSc., z VUT v Brně. Investorem opravy silnice I. třídy u Liptálu bylo ŘSD, Správa Zlín.

Přínosy gumoasfaltových směsí začínají být respektovány a postupně se přechází od experimentálních pokládek k pravidelné výrobě. Letos se tyto alternativní povrchy položily v Praze i v Jihomoravském a Zlínském kraji a také na části dálnice D11.

Od podzimu 2011 slouží gumoasfaltový povrch na silnici u Zádveřic nedaleko Zlína. Pravidelné prohlídky tam prokázaly odolnost povrchu v zimě. Měření protihlukových vlastností zase potvrdila snížení hlučnosti povrchu minimálně 3 dB oproti koberci mastixovému a 4 dB ve srovnání s asfaltovým betonem.

V úseku Liptál – Lhota u Vsetína původní vozovka neodolala účinku vysokého dopravního zatížení. Na mnoha místech se vyskytovaly vážné konstrukční poruchy sítí trhlin v asfaltových vrstvách a příčné trhliny účinkem mrazu. Proto tam byla navržena oprava pomocí tří gumoasfalto-vých vrstev. Spodní vrstva byla položena po vyfrézování vrstev porušených síťovými trhlinami v tloušťce 60 mm, což se týkalo 10 % plochy úseku. Další gumosfaltová vrstva překryla ostatní trhliny a měla by omezit prokopírování trhlin na povrch vozovky. Poslední obrusná vrstva má navíc protihlukový účinek vhodný zejména pro místní komunikace. Tloušťka každé z těchto dvou vrstev je 30 mm. Celkem tedy bylo položeno jen 60 mm gumoasfaltové směsi. U klasických směsí to obvykle bývá vrstva silná až 100 mm.

Pneumatiky se zpracovávají v provozovně společnosti RPG Recycling v Uherském Brodě. »Ročně je pneumatik zhruba dvacet tisíc tun,« říká výkonný ředitel společnosti RPG Recycling Radomír Bureš, »přičemž vyrábíme širokou škálu granulátů rozdělených podle velikostí zrn, což jsou v podstatě čisté pryžové granule.« Do gumoasfaltových směsí se dodávají frakce do 1 mm. RPG Recycling produkuje tři typy těchto jemných frakcí, které jsou vhodné pro různé vrstvy vozovky. Pro horní vrstvu jsou ideální nejjemnější frakce.

Úsek Liptál-Lhota u Vsetína s gumoasfaltovým povrchem měří na délku 4 km.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *