Autor
Kategorie:
Správa a rozvoj

Účast na veletrhu MIPIM může ve městě nastartovat investice

Pražské architektonické studio CASUA je jediným z celé České republiky, které se už sedm let nepřetržitě za sebou vždy v březnu představuje na prestižním mezinárodním veletrhu realit a investičních příležitostí MIPIM ve francouzském Cannes. Čím může být tento veletrh zajímavý pro naše města?

Spolumajitel studia Ing. arch. Oleg Haman připomíná, že veletrh MIPIM je určen hlavně investorům a těm, kdo nabízejí investiční příležitosti: »Mohou jimi být města, obce, soukromé subjekty či další investoři zabývající se přípravou projektů. K nim se připojují lidé a firmy poskytující služby v investičním procesu – architekti, advokáti a různé poradenské firmy.«

Co může MIPIM dát municipalitám?

Představí-li v Cannes dobré investiční příležitosti, pak pro jejich financování a logistické dotažení tam mohou najít vhodné investory. Jenže nestačí mít stánek. Na veletrh MIPIM musí za město přijet jeho čelní politici a zúčastnit se prezentací. Letos jsem měl štěstí slyšet přednášku starosty Londýna Borise Johnsona o tom, proč se v britské metropoli vyplatí investovat do bytové výstavby. Starosta mluvil 35 minut, aniž by ukázal jediný obrázek, jediný plán. Přesto udržel pozornost publika až do konce a sklidil od něho aplaus.

Čím je naopak tento veletrh důležitý pro architekty, resp. developery?

Pro architekty je veletrh jedním velkým srovnáním s okolním světem. Naše studio CASUA je členem společenství Equator European Architects, v němž je mimo nás ještě sedm kanceláří ze Stockholmu, Helsink, Paříže, Bruselu, Budapešti, Lisabonu a Dublinu. Máme společný stánek, a jsme tak vlastně jediným českým studiem, které v Cannes vystavuje. Kromě srovnání se světem je pro nás primární získat nové klienty. Náš stánek je umístěn mezi expozicemi Stockholmu a Helsinek. Za stockholmskou radnici přijíždí dvacítka politiků a pro naše švédské kolegy jsou to žně.

Které expozice vás zaujaly?

Tradičně to byly expozice Londýna a Paříže pro svoji koncepčnost a dlouhodobost v rozvoji města. Vždy navštěvuji i expozice Berlína, Mnichova a Frankfurtu. Ale nejoriginálnější je už zmíněný Stockholm. Každý den v 16 hodin se v jeho expozici konala pětiminutová show. Letos pouze s »primitivními prostředky«: hrníčkem na kávu, lžičkou, papírem, blokem, jablkem, razítkem a lidským hlasem. Popsat se to nedá,to se zkrátka musí vidět na vlastní oči. Všichni si odnesou to podstatné. Totiž že Stockholm je město, kde lze investovat s jistotou.

Jak se z vašeho pohledu prezentovala česká města? Byla tam vůbec některá?

Z našich měst vystavovala pouze Praha a Ostrava. Praha bohužel zůstala hluboko pod svými možnostmi, neměla novou prezentaci a o designu stánku škoda mluvit. Ostrava oproti tomu působila svěžím a přitažlivým dojmem. Je to také díky politikům města, kteří do Cannes vážili cestu.

Jak si stojí česká architektura v porovnání se světem?

Vůbec si nestojí špatně. Nejsme na přední světové úrovni, ale vznikají u nás projekty srovnatelné se světem. Před dvěma roky získal na MIPIM cenu za nejlepší kancelářskou budovu projekt Main Point Karlin v Praze. To mluví za vše.

Na druhou stranu, mnohá česká města působí nekoncepčně. Či je to jen zdání?

Je a není. Developeři obvykle usilují o svůj zisk. Ale každý investiční projekt má přinést i něco pozitivního obci – městu. Radnice by měla dát smysluplné podmínky, které by vycházely z koncepce veřejných prostor, zeleně a dopravy. Smysluplná podmínka je třeba požadavek na to, aby přízemí administrativní budovy v centru města nabízelo i funkce pro veřejnost. Mnoha městům takové koncepce chybějí. Koncepce optimálně vznikají jako výsledek veřejné architektonické soutěže a následného konsenzu zastupitelů s jejími tvůrci. V Česku je zatím těchto soutěží málo. Jako architekti jsme samozřejmě připraveni pracovat a soutěžit.

Které trendy nyní vládnou architektonickému světu?

Projdete-li se výstavištěm v Cannes, první věc, kterou si uvědomíte, je změna měřítka projektů. Západní svět díky krizi představuje menší propracovanější projekty. Naopak země, kde je velký stavební boom, v Cannes prezentují obrovské projekty s ne vždy kvalitní architekturou. Mám na mysli zejména Turecko, Rusko a Brazílii. Čína tam prakticky nevystavovala, neboť její společnosti se soustřeďují na veletrh MIPIM – ASIA.

Oleg Haman: Na MIPIM nestačí mít pouze stánek. Ale za město tam musí přijet jeho čelní politici a zúčastnit se prezentací.

FOTO: ARCHIV

Ostrava a Moravskoslezsko v Cannes zaujaly

Ani letos se na evropském veletrhu MIPIM v konkurenci desítek evropských metropolí a regionů ve společné expozici s Moravskoslezským krajem Ostrava neztratila. Město mj. představilo Vědecko-technologický park spolu s Centrem excelence IT4Innovations (IT4I) a brownfieldy Karolina, Dolní oblast Vítkovice a rozvojové území Ostrava-Hrušov.

Nabídku investičních příležitostí doplnil Moravskoslezský kraj prezentací průmyslových zón (Nad Barborou, Krnov – Červený dvůr a Kasárna), rozvojových lokalit ve Frýdku-Místku a projektů pro výzkum, vývoj a inovace. V souvislosti se strmým růstem segmentu průmyslových nemovitostí však byla v největším centru pozornosti investiční příležitost v rámci průmyslové zóny Mošnov, jejíž součástí je i nově vytvořené multimodální logistické centrum.

Na veletrhu Ostrava převzala ocenění časopisu fDi Magazine ze skupiny Financial Times. Nezávislí analytici hodnotili 468 evropských měst a regionů v rámci studie European Cities and Regions of the Future 2014/2015. Výzkum potvrdil, že Ostrava patří do TOP 10 investorsky nejatraktivnějších měst východní Evropy. Ve strategii podpory přímých zahraničních investic je čtvrtá nejlepší. V celé Evropě se v kategorii středně velkých měst jako jediná z celé ČR dokázala prosadit do první desítky.

/zr/

Primátor Petr Kajnar spolu s hejtmanem Miroslavem Novákem losují vítěze soutěže návštěvníků společného stánku Ostravy a Moravskoslezského kraje.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *