Autor
Kategorie:
Správa a rozvoj

Úprava zadávání veřejných zakázek obcím vyhovuje

Vládní návrh zákonného opatření k zákonu o zadávání veřejných zakázek schválil 10. října Senát. Přijetím pozměňovacího návrhu senátora Pavla Eyberta se od 1. 1. 2014 budou veřejné zakázky v režimu zákona vypisovat na stavební práce až od 6 mil. Kč a na dodávky a služby od 2 mil. Kč.

Nezbytnou podmínkou ovšem je, aby toto zákonné opatření na své první schůzi ještě potvrdila Poslanecká sněmovna, vzešlá z mimořádných voleb ve dnech 25. a 26. 10.

Svaz měst a obcí ČR už před říjnovou schůzí horní parlamentní komory apeloval na její členy, aby uvedený vládní návrh zákonného opatření svými hlasy podpořili. V opačném případě, jak napsal senátorům předseda SMO Ing. Dan Jiránek, »se Svaz obává, že se po 1. lednu 2014 výrazně zkomplikuje, ne-li přímo zablokuje, proces zadávání veřejných zakázek ve městech a v obcích, což bude mít bezprostředně negativní vliv na zajišťování základních služeb obyvatelstvu«.


Vládní návrh počítal s tím, že od 1. 1. 2014 zůstanou zachovány dosavadní limity pro veřejné zakázky na stavební práce, které by se jinak bez přijetí vládního návrhu napřesrok automaticky snížily z 3 mil. Kč bez DPH na 1 mil. Kč bez DPH.

Senátor, starosta Chýnova na Táborsku Mgr. Pavel Eybert však vládní návrh zákonného opatření svým pozměňovacím návrhem rozvedl ještě dál, aby limity vrátil na úroveň před dubnem 2012. Senát jeho pozměňovací návrh přijal. V praxi to znamená, že od 1. 1. 2014 – potvrdí-li to ovšem Sněmovna, se veřejné zakázky v režimu zákona budou vypisovat na stavební práce od 6 mil. Kč a na dodávky a služby od 2 mil. Kč.

»Po konzultacích se starosty jsme se shodli, že snížené limity nám nevyhovují především z časového hlediska,« okomentoval pro Moderní obec svůj pozměňovací návrh Pavel Eybert. »U otevřeného podlimitního řízení je 25 dní na vyvěšení, 15 dní na odvolání, 10 dní na vyjádření zadavatele. Lhůta pro odvolání k UHOS pak činí 15 dní, přičemž ten má 30 dní na zahájení řízení s tím, že do 60 dnů má řízení dokončit. Což se mu často ani nepovede. Dřív však však smlouvu jako starosta uzavřít nemůžete a lhůta pro podání žádosti o dotaci je pryč. Stihnout v tomto režimu vyřídit vše potřebné včas je mnohdy nereálné.«

Jaké další kroky by po říjnových volbách do Poslanecké sněmovny měly následovat, aby veřejné zakázky nebyly zejména pro menší sídla »strašákem«? ptali jsme se Pavla Eyberta dále. »Administrace je dnes pro malé obce již natolik složitá, že lituji každého jejich starostu, jenž je v podstatě na obecním úřadě sám a musí se popasovat s veškerou legislativou, která se váže k obcím. Proto preferuji každé myslitelné zjednodušení. On je obrovský rozdíl, jestliže je na radnici např. 250 zaměstnanců, kteří mají každý svoji specializaci. Anebo leží-li vše na jednom člověku – na starostovi malé obce,« uzavřel senátor.

 

Šlo o to, aby od 1. 1. 2014 proces zadávání veřejných zakázek ve městech a obcích nebyl výrazně zkomplikován.

Pavel Eybert: Lituji každého starostu menší obce, jenž je na obecním úřadě v podstatě zcela sám a musí se popasovat s veškerou legislativou.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *