Výstavba klíčových dálnic se zrychlí

Zlepšení dopravní infrastruktury, dostavba klíčových páteřních komunikací R35, D11, D8 a dalších, práce na novém zákonu o liniových stavbách, čerpání evropských dotací a příprava OP Doprava 2 . Minulý měsíc o těchto tématech jednal premiér Bohuslav Sobotka s ministrem dopravy Antonínem Prachařem.

Ministr potvrdil, že už koncem července začne výstavba chybějícího úseku dálnice D11 u Hradce Králové. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stát za přibližně tříkilometrový úsek dálnice zaplatí stavební firmě EUROVIA zhruba 1 mld. Kč. Jak sdělil Antonín Prachař, představuje to snížení původní ceny o 18 %. Kromě navýšení ceny o tzv. valorizaci, která má být kompenzací za dlouholeté přerušení stavby, stát jednal se zhotovitelem rovněž o dalších podmínkách, např. o převzetí archeologického průzkumu.

»Na dálniční spojení s Prahou čekáme desítky let. Dostavba D11 do Hradce Králové zároveň umožní pokračovat ve stavbě dálnice dál k polským hranicím,« připomněl královéhradecký primátor Zdeněk Fink. Na dobré cestě jsou podle něj i jednání o získání posledního chybějícího pozemku v trase D11 od sester Ludmily Havránkové a Jaroslavy Štrosové.

»Začneme stavět tam, kde není žádný problém. První na řadu tedy přijdou křižovatky a mosty,« uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Se zahájením dostavby chybějícího úseku od křižovatky Kukleny na okraji Hradce Králové počítá ŘSD dlouhodobě. U obce Vlčkovice však zahájení stavby blokuje nedořešený spor o pozemky Ludmily Havránkové a její sestry Jaroslavy Štrosové, ale i nedokončený archeologický průzkum.

Problematická je i dostavba dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Tam část rozestavěné dálnice loni při povodních zavalil podmáčený svah. Podle Antonína Prachaře by se sesuv mohl začít odstraňovat už letos. Stavba dálnice pak zřejmě bude pokračovat v souladu s původními plány. Zvolit alternativní trasu, která by se vyhnula nestabilnímu území, prý není rozumné.

»Dálnice je z části postavená. Takových geologických poruch je ve světě více, a myslím si, že se s tím dokážeme vypořádat,« konstatoval ministr. Z výsledků geologického průzkumu vyplývá, že největším rizikem nestabilního území je přebytek spodní vody. Ta se bude muset z podloží odčerpat a následně celý svah stabilizovat horizontálními a vertikálními vzpěrami.

Utržený svah zavalil i zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Experti tvrdí, že oblast zůstává nestabilní, a nepřijmou-li se urychleně nápravná opatření, mohou vydatnější deště způsobit podobný sesuv a ohrozit obyvatele nedalekých Litochovic.

TOMÁŠ JOHÁNEK

BUILDING NEWS

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *