Autor
Kategorie:
Správa a rozvoj

Zaostřeno na obnovu a využití nádraží

Nádraží, to nejsou jen výpravní haly a kolejiště. Nádražní areály tvoří i řada dalších železničních staveb. Otázce, co s nimi dál, se věnoval 5. ročník konference PROPAMÁTKY.

Že nádraží mnohdy skrývají architektonické klenoty, přesvědčil účastníky listopadové konference i jednací prostor, jímž byl secesní kulturní sál Fantovy budovy pražského hlavního nádraží.

NÁDRAŽÍ KOLEM DOKOLA

Konferenci PROPAMÁTKY, letos věnovanou obnově a využívání historických nádražních budov, uspořádala organizace Institut pro památky a kulturu, o. p. s. Její ředitel Ing. Aleš Kozák vysvětlil: »Prvotním impulsem k uspořádání těchto setkání byla snaha připravit mezioborové setkání majitelů památek, architektů, zástupců měst a obcí, pracovníků památkové péče, studentů ale i zainteresované veřejnosti nad konkrétním typem památky. Specifikem je i skutečnost, že se odehrávají přímo v historickém prostředí dané stavby, na níž je konference zaměřena. To, že obnova a využívání železničních areálů či jednotlivých staveb je tématem aktuálním, potvrdila účast přes 150 lidí z řad odborníků i veřejnosti.«


V průběhu programu zazněly příspěvky o historii, ale především o využití nádražních budov na zaniklých i fungujících tratích, příklady úspěšných rekonstrukcí či konverzí nádražních budov v objekty s jinou funkcí v České republice i v zahraničí. Součástí konference bylo také představení pražských nádraží během jízdy speciálně vypraveného vlaku.

Co na konferenci kupříkladu zaznělo? Ing. Milan Čermák z odboru správy nemovitostí Českých drah a. s. informoval o nutnosti hledat úspory v hospodaření společnosti mj. i tím, že se zbaví nepotřebného majetku. Z celkového množství téměř 7000 různých objektů, je asi 1170 nádražních budov a ty jsou z 51 % v dobrém technickém stavu. Obcím a městům nabídly ČD v rámci pilotního projektu na 70 nádražních budov, které Ministerstvo dopravy vytipovalo jako nerentabilní poskytovat v budoucnu výpravní služby. Podle informací Milana Čermáka zatím 35 obcí odpovědělo, že by nabídku nevyužilo ani zadarmo.

Mgr. Pavel Bek z Národního technického muzea v Praze představil projekt Železničního muzea, jež by mělo své expozice dějin železniční dopravy v prostorách bývalého depa na Masarykově nádraží v Praze. Dosud ale není známo, kdy má začít realizace.

Příští ročník konference PROPAMÁTKY nabídne téma historické pivovary. Podrobnosti přinese v průběhu roku 2013 portál www.propamatky.info.

Speciální vlak se zastavil i v areálu nádraží Praha-Bubny, které také čeká proměna.
ILUSTRAČNÍ FOTO: LIBOR FOJTÍK

Konference se konala v kulturním sále v historické budově hlavního nádraží.
FOTO: ADÉLA BACHTÍKOVÁ

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *