Novela soudního řádu, která je účinná od 1. dubna, zavádí soudní jistinu ve výši 50 tisíc Kč. Jak se toto opatření dotkne práce správních orgánů včetně krajských a obecních úřadů? Smutnou skutečností budiž, že mnozí účastníci soudního řízení - navrhovatelé nebudou na takto stanovenou jistinu mít...
Novela soudního řádu, která je účinná od 1. dubna, zavádí soudní jistinu ve výši 50 tisíc Kč. Jak se toto opatření dotkne práce správních orgánů včetně krajských a obecních úřadů?
Smutnou skutečností budiž, že mnozí účastníci soudního řízení - navrhovatelé nebudou na takto stanovenou jistinu mít často dostatek prostředků, když kromě jistiny zaplatí i normální soudní poplatek, a raději tedy návrh na vydání předběžného opatření soudem vůbec nepodají.
Je snad cílem této novely, aby lepší, zjednodušený a hlavně rychlejší přístup ke spravedlnosti měli jen ti bohatší, kteří nemusejí vůbec přemýšlet, zda onu jistinu zaplatit, či nikoliv?
Tvrdosti tohoto nového opatření se bojím, a to že ona jistina se nebude vyžadovat pouze ve věcech předběžného opatření - pokud jde o výživné, věci pracovně právní a náhrady škody na zdraví, to mě neuklidní.
Každý zákon, resp. v tomto případě novelu občanského soudního řádu, však je nutno vždy posuzovat ve všech souvislostech a ve vztahu k dalším zákonům. Od 1. ledna 2006 nabývá účinnosti zákon č. 500/2004 Sb., nový správní řád, který v § 61 nově zavádí do správního řízení právě institut předběžného opatření. Nikoliv pro soud, ale pro správní orgán, tj. i pro obecní či krajský úřad.
Podle tohoto ustanovení má správní orgán na žádost účastníka správního řízení nařídit předběžné opatření, aby byly zatímně upraveny poměry účastníků, aby někdo něco vykonal, něčeho se zdržel nebo něco strpěl. Rozhodnuto o předběžném opatření musí být do 10 dnů a samozřejmě bez zvláštního správního poplatku či jistiny a - la občanský soudní řád navíc!
Podle správního řádu právě pověřené obecní úřady rozhodují ve věcech tzv. ochrany pokojného stavu podle § 5 občanského zákoníku. Jde o nejrůznější případy zásahu do onoho pokojného stavu, třeba tím, že majitel bytu odpojí nájemníkovi vodu či teplo, zabraňuje vstupu do objektu atd., věci lidsky a právně často velmi složité a rozporuplné. A právě pověřené obecní úřady mají povinnost na žádost o předběžný zákaz zřejmého zásahu do pokojného stavu a po provedeném správním řízení rozhodnout a uložit správním rozhodnutím povinnost obnovit předešlý stav.
Nově i uplatněním § 61 o předběžném opatření, to jest do 10 dnů. Jde většinou skutečně jenom o fakticky "předběžné" opatření, když nakonec stejně musí definitivně a s konečnou platností rozhodnout soud. Nyní tyto důkazně i právně složité případy často řešily rovnou soudy, když spolu se žalobou se zároveň podával i návrh na vydání předběžného opatření soudem. Proč se zdržovat správním řízením o poskytnutí předběžné ochrany obecním úřadem, když nakonec stejně budu muset jít k soudu pro jeho definitivní rozsudek?
Tato možnost však pro většinu osob "díky" jistině 50 tisíc Kč padne, k soudu se v těchto věcech již příliš nebo vůbec chodit nebude, naopak se celá agenda § 5 občanského zákoníku - ochrana pokojného stavu překulí výhradně na pověřené obecní úřady. Vždyť tam po nás jistinu nepožadují! Jaký to bude znamenat nárůst práce na pověřených obecních úřadech, si netroufnu předjímat.
Navíc jsem osobně dlouhodobě přesvědčen, že tato agenda vlastně do správního řízení svým obsahem nepatří a měly by ji jednoznačně do budoucna řešit pouze soudy. Nyní to však bude přesně naopak, tuto agendu budou kvůli 50 tisícům korun navíc k soudnímu návrhu na předběžné opatření řešit výhradně a pouze pověřené obecní úřady.
předseda Komise pro veřejnou správu
Rady Asociace krajů a vedoucí správního odboru
Krajského úřadu Libereckého kraje