Plzeňské náměstí Republiky patří mezi nejcennější veřejné prostory v Evropě. Jeho poloha v čisté šachovnicové struktuře historického jádra Plzně, která je dokladem úspěšné středověké kolonizace, jeho velikost a umístění monumentální stavby gotického chrámu sv. Bartoloměje činí z náměstí místo, které je oprávněně centrem dění v Plzni i v regionu po více než sedm set let existence města.
Náměstí Republiky je součástí městské památkové rezervace, za kterou bylo historické jádro Plzně prohlášeno v roce 1989. Od roku 1990 probíhá intenzívní obnova historického jádra, jsou zrenovovány téměř všechny domy na náměstí, novou podobu dostaly nejvýznamnější ulice a větší část okružních sadů obklopujících historické centrum města v prostoru bývalých hradeb.
Samotná obnova náměstí vychází z výsledků architektonické soutěže uspořádané v roce 1992. Na základě jejích závěrů byla v roce 1993 vypracována a projednána studie rekonstrukce náměstí a následně v roce 1996 dokumentace pro územní řízení. V roce 1997 byl zpracován projekt pro stavební povolení a uskutečnila se rekonstrukce komunikace a chodníku na východní straně náměstí. Zatím poslední investicí do náměstí byla úprava jeho západní části v roce 2002.
INOVATIVNÍ POČIN
Největší úkol, rekonstrukce centrální plochy náměstí, město teprve čeká. Její součástí je nová dlažba na náměstí, nový mobiliář a rovněž nové kašny ve třech rozích, s výjimkou rohu severozápadního, kde se nachází mariánský morový sloup. Zatímco podoba dlažby a mobiliáře již byla dohodnuta, na řešení kašen byla vypsána další architektonická soutěž.
Výsledkem dvoukolové, více než rok trvající soutěže, bylo rozhodnutí poroty o vítězném návrhu a doporučení městu tento návrh realizovat. Vítězem soutěže je architekt Ondřej Císler, který vytvořil monumentální pozlacené litinové kašny svým pojetím vycházející z heraldických symbolů Plzně - anděla, velblouda a chrtice.
Kašny jsou svým moderním vzhledem zcela inovativním počinem v prostoru náměstí i historického jádra. Svou jednoduchostí a stylovou čistotou však podle názoru soutěžní poroty i řady odborníků velmi dobře konvenují s urbanistickým a architektonickým kontextem náměstí. Kašny vhodně "komunikují" mezi sebou a svou barevností s použitím zlaté a černé navazují na barevnost morového sloupu. Vítězné návrhy nekonkurují gotické katedrále a velmi dobře a čistě se vyrovnávají s danostmi vyplývajícími z dokumentů pro rekonstrukci náměstí - podobou dláždění a vymezení místa pro kašny.
MÁ SVÉ ZASTÁNCE I ODPŮRCE
Po zveřejnění vítězného návrhu v tisku se v Plzni rozpoutala diskuse o vhodnosti moderních kašen na historickém, památkově chráněném náměstí. Objevila se řada názorů odsuzujících vítězný návrh a požadujících na náměstí spíše historizující dílo nebo repliky původních kašen.
Považuji za zcela logické a legitimní, že se názory na kašny různí. Umění je záležitostí ryze subjektivní a nelze pro něj definovat obecně platná schémata přijatelnosti. Všech čtyřicet dva návrhů kašen předložených do soutěže vyjadřuje osobitý tvůrčí přístup jejich autorů. Každý z nich by našel své zastánce a své odpůrce, protože stejně jako tvorba uměleckých děl má čistě subjektivní charakter i jejich vnímání.
Posouzení vhodnosti moderních kašen do prostoru historického náměstí je otázkou daleko složitější a přitom také individuální. Převládá obecný názor, že historické prostory musí být doplňovány pouze stavbami a prvky v historizujícím stylu. Kdyby tento názor převládal v minulosti, nebylo by náměstí v Plzni (a nejen ono) tak zajímavé, jak tomu je. Jeho hodnota spočívá mj. v postupném prolínání architektonických a uměleckých slohů. Proto by bylo zcela nelogické neumožnit tvůrcům dnešní doby se na podobě historických částí měst podílet. Soutěžní podmínky pro kašny nepředepisovaly styl řešení, přesto se v soutěži neobjevil žádný zcela historizující návrh. Snad proto, že autoři chtěli do svých návrhů vložit vlastní invenci, což bylo nakonec smyslem soutěže.
Urbanistický a architektonický vývoj sídel není jen trojrozměrný. Musí reflektovat i rozměr další, kterým je čas se vším, co přináší. A to se týká i historických částí měst, ty přece nemohou být jen chráněny a udržovány nebo maximálně doplněny o historizující prvky. Čas znamená dynamiku, čas znamená současný život. Je třeba si uvědomit, že dnes nemůžeme vybudovat ani gotickou, ani renesanční kašnu. Je 21. století.
Útvar koncepce a rozvoje města Plzně