Jako akreditovaná vzdělávací agentura Ministerstva vnitra 1. Severočeské družstvo se věnuje přípravě pracovníků obecních úřadů (dále jen pracovníků) na řešení mimořádných událostí a krizových situací. Z prvních přednáškových cyklů, zejména ze závěrečných diskusí vyplynulo několik poznatků, které se...
Jako akreditovaná vzdělávací agentura Ministerstva vnitra 1. Severočeské družstvo se věnuje přípravě pracovníků obecních úřadů (dále jen pracovníků) na řešení mimořádných událostí a krizových situací. Z prvních přednáškových cyklů, zejména ze závěrečných diskusí vyplynulo několik poznatků, které se pokusím vyhodnotit a navrhnout opatření, která by mohla tuto přípravu zkvalitnit.
Příprava
Vybraní pracovníci by měli minimálně absolvovat přípravu na způsobilost v odbornosti, která je náplní jejich funkčního zařazení. Náš vzdělávací program Úkoly obce a obce s rozšířenou působností na zajištění připravenosti na mimořádné události a na řešení nevojenských a vojenských krizových situací formou průběžného vzdělání rozšiřuje jejich odbornost o úkoly související se záchrannými a likvidačními pracemi, ochranou obyvatel, zajištěním nezbytných podmínek pro životní potřeby obyvatel, fungováním státní správy a samosprávy při vzniku mimořádných událostí a krizových situací. Pracovník tak získá úplný přehled o své odbornosti a v průběhu přípravy dokáže upravit dokumentaci, kterou využívá pro běžný výkon své funkce i pro potřeby mimořádných událostí a krizových situací. Může ji také doplnit průběžně a v nejhorším případě ji vytvořit pouze pro mimořádné události a krizové situace. Takto připravený pracovník je pak schopen plnit svoje úkoly za každé situace. Zároveň pracuje ještě kvalitněji při běžném výkonu své funkce: Dokáže posoudit danou problematiku nejen odborně, ale i z hlediska připravenosti na mimořádné události a krizové situace.
Množství pracovníků obecního úřadu nelze zvyšovat, je proto potřebné využít jejich odborností a podle velikosti úkolů vyplývajících pro obec z havarijního a krizového plánu kraje stanovit odpovídající počet pracovníků krizového řízení. Ti pak budou pod vedením tajemníka obecního úřadu koordinovat připravenost obce na mimořádné události a krizové situace.
Průběh přípravy
Většina obecních úřadů neměla v organizačním řádu zapracovány pro jednotlivé odbory povinnosti, které vyplývají pro orgány obce ze zákonů č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému; č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení; č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR. Je proto vhodné po prvním vzdělávacím předmětu (Právní normy) doplnit organizační řád včetně funkčních náplní jednotlivých pracovníků o povinnosti stanovené výše uvedenými zákony a související s jejich odborností. Dále je potřebné určit zastupitelnost na jednotlivých odborech.
V druhém vzdělávacím předmětu (Příprava na zpracování příslušné dokumentace) je poté možno vymezit konkrétní povinnosti jednotlivých pracovníků. Ti se věnují svým novým povinnostem a diskuse je zaměřena na řešení dané problematiky obce, kdy lze přihlédnout na prostředky a možnosti obce.
Součástí přípravy je i individuální příprava jednotlivých pracovníků podle potřeb toho kterého obecního úřadu. Ta se řeší zadáním otázek lektorovi a jejich konkrétní řešení probíhá na pracovišti daného obecního úřadu.
Závěrečná diskuse
Nejvhodnějším způsobem je příprava jednoho obecního úřadu, kterou lze rozšířit případně o vybrané pracovníky (zpravidla starosty) sousedních malých obcí. Ty jsou obvykle při řešení mimořádných událostí a krizových situací závislé na materiálním a technickém zajištění větších obcí (zákon tuto záležitost neřeší, ale vazby výkonu státní správy - stavební úřad, matrika a další se přímo nabízejí). V závěrečné diskusi se lze zabývat konkrétními situacemi, navrhovat možnosti součinnosti a spolupráce. Diskuse tak podněcuje zájem pracovníků a zároveň ujasňuje plnění jejich povinností.
Úspěšnost průběžných vzdělávacích programů spočívá zejména v individuálním přístupu k jednotlivým vedoucím pracovníkům, kterým starosta obce nebo tajemník obecního úřadu vysvětlí nezbytnost zabezpečení úkolů a připravenosti obce na mimořádnou událost a krizovou situaci. Navíc je nutné si uvědomit, že od jejího vzniku po zajištění ochrany, evakuaci a nouzového přežití obyvatelstva uplyne jen velmi krátká doba a nepřipravený úřad tyto problémy zvládá obtížně. Orgány obce by měly v komunikační strategii obce vycházet ze základního faktu, že veřejná správa musí sloužit občanům za každé situace a jejich povinností je své pracovníky na tyto podmínky zodpovědně připravovat.
lektor pro oblast krizového řízení, 1. SDZP