Kladenský primátor Ing. Dan Jiránek v závěru července prostřednictvím senátorů a poslaneckých klubů navrhl změnu zákona o rozpočtovém určení daní.
Podle návrhu by se obcím a krajům, které jsou osobami povinnými k DPH, jimi odvedená DPH vracela do jejich rozpočtů. Primátora k této iniciativě přiměl fakt, že letošní dopad nového zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, na výdaje z rozpočtu města je spočítán na více než 60 miliónů korun navíc. Mluvčí města Ladislav Pavlík poukazuje i na to, že nové úpravy v oblasti DPH nepostihují Kladno jen zvýšenými platbami (investiční akce, úklid, svoz odpadů, údržba zeleně apod.). Neméně komplikací přináší povinné přihlášení se k DPH od 1. 9. 2004 u činností, z nichž překročí výše příjmu v jednom roce jeden milión korun, k čemu ještě v době naší uzávěrky chyběly patřičné prováděcí předpisy. Například v Kladně jde o provozování systému placeného stání, naplňujícího požadavek na povinné přihlášení se k DPH. Dosud však není jasné, jaké náklady bude finanční úřad uznávat v rámci této činnosti a jak město bude tyto náklady (pro následný odečet DPH - například z faktur za údržbu parkovišť či dopravního značení) vykazovat.
Pro & Proti
ANO: Ekonomická nezávislost obcí by posílila
Ing. Dan Jiránek, primátor statutárního města Kladno
Vlivem zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty se zásadním způsobem omezila schopnost územně samosprávných celků financovat údržbu svého majetku a svůj rozvoj. Ty, které se lépe starají o svůj majetek nebo si dokonce dovolují pořídit si nový, navíc odvádějí do státního rozpočtu mnohem více peněz než jiné, které tak nečiní. Stát neustálým zvyšováním administrativních a pracovněprávních nákladů postupně mění územní samosprávné celky zpět na národní výbory a prohlubuje jejich závislost na případných státních dotacích. Pokud by se obce a kraje staly příjemcem DPH, kterou samy odvedly v rámci svých plateb, podpořily by se tak nejen jejich zdroje (aktiva), ale i ústavně zakotvená samostatnost těchto celků.
NE: Systém výběru DPH by se rozvrátil
Mgr. Marek Zeman, tiskový mluvčí Ministerstva financí
Ministerstvo financí nevidí žádný důvod, proč by obce měly mít v oblasti DPH nějakou výjimku. Podobnou vratku DPH by pak totiž mohly žádat všechny veřejnoprávní subjekty, což by zcela rozvrátilo systém výběru DPH. Navíc by to bylo v rozporu s evropskými pravidly. Není pravda, že DPH zůstává celá příjmem státního rozpočtu. Obce se podílejí na výnosu tzv. sdílených daní, kterými jsou DPH a daň z příjmů, a to zhruba 21 procenty. Každá obec obdrží poměrnou část, která je stanovena v každoroční vyhlášce Ministerstva financí, vycházející z počtu obyvatel obce a její velikosti. Již při přípravě zákona o DPH jsme upozorňovali, že v jeho důsledku předpokládáme, že bude nutné omezit či zpomalit investice.
Z důvodové zprávy k návrhu města Kladno
Cílem původního systému rozpočtového určení výnosů daní bylo zajistit fiskální dostatečnost jednotlivých úrovní rozpočtů územních samosprávných celků a zajistit spolu s ostatními příjmy pokrytí minimálních potřeb obcí a krajů, stabilizovat financování území a odstranit či zmírnit nedostatky předchozího systému. S průběhem reformy veřejné správy a reformy veřejných financí došlo k tomu, že uvedený původní záměr zákona dostal dosti povážlivé trhliny. DPH zůstala celá příjmem státního rozpočtu. Změnami základní výše sazby DPH ale nastaly výrazné změny ve financování územních samosprávných celků. V kontextu těchto změn se vlastně podstatně zpětně odčerpávají finanční prostředky, které jsou těmto celkům poskytovány prostřednictvím státního rozpočtu.
K obnovení finanční nezávislosti, a tím i samostatnosti územních samosprávných celků, se navrhuje systém správy DPH, který na jedné straně zachovává novou právní úpravu DPH, podle níž územní samosprávné celky jsou osobami povinnými k dani, na straně druhé odvedená daň bude těmto subjektům vrácena do jejich rozpočtů. Navrhované řešení je jedním z možných opatření, směřujících proti postupující nepřímé negaci práva na samosprávu (čl. 100 odst. 1 Ústavy ČR). Připravil Ivan Ryšavý
Co si o návrhu myslí...
... Mgr. Jan Kubata, náměstek primátora statutárního města Ústí nad Labem
Naše město na základě změny zákona o DPH proti předpokládaným výdajům schváleným v rozpočtu na tento rok letos státu z investiční a neinvestiční části svého rozpočtu odvedlo o 32 miliónů Kč víc. Navíc rozdíl mezi plánovanými příjmy ze státního rozpočtu a skutečností činí minus 16 miliónů korun - a zatím se tento trend neobrací. Zjednodušení daňového systému, změna poměru místně vybraných daní, snížení daně z příjmu a vrácení některých Evropskou unií nevymáhaných sazeb DPH zpět či přiblížení obou sazeb na 10 - 17 % by mohlo nastartovat obrácený trend a příjmy do státní kasy, tedy i do pokladen obcí, by mohly vzrůst. Návrh Kladna podporuji, ale pochybuji o jeho možné realizaci. Odpor ministerstva a sněmovny bude velký.
... Jiří Němec, radní Zlínského kraje pro finance a ekonomiku
Nový zákon o DPH rozhodně má negativní dopad na všechny rozpočty veřejné správy. Z návrhu však není jasné, zda se má vracet zaplacená DPH obci coby plátci či jako poplatníkovi DPH. Je-li obec poplatníkem, pak úhrada DPH je součástí celkové ceny dodávky a daň odvádí dodavatel, například stavební firma. Navracení takto uhrazené daně obci je mimo realitu, neboť žádnou daň neodvedla. Pokud by šlo o vracení DPH obci jako plátci, připomeňme si, že plátcem DPH je velmi málo obcí. Pominu-li fakt, že každý plátce si proti dani, kterou z příjmů odvádí, započte veškerou daňově uznatelnou DPH zaplacenou na vstupu, nelze nevidět, že naprostá většina obcí si účetní a daňovou evidenci (nyní bez DPH) zajišťuje s minimem pracovníků. Plošné plátcovství DPH by neadekvátně zvýšilo její pracnost a náklady by překročily možný ekonomický výnos z vrácené DPH.
... Ing. František Mojžíš, starosta města Semily
Naše město se zaregistrovalo jako plátce DPH až nyní překročením limitu jednoho miliónu Kč. Teď provádíme analýzu dopadu na financování města, takže zatím nemohu sdělit žádné konkrétní závěry. Nový zákon o DPH však s největší pravděpodobností negativně ovlivní naši investiční výstavbu. Možná to přinese i reorganizaci struktury samosprávy a jejích složek. Osobně se obávám, že samospráva bude více závislá na dotačních titulech. Mně se návrh kolegů z Kladna proto líbí.