01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

I Prahou lze jezdit na kole

Rozvoj základního systému cyklistických tras na území hlavního města Prahy a jeho koordinaci se systémem cyklotras na území České republiky zajišťuje Ústav dopravního inženýrství hl. města Prahy. Jeho ředitel Ing. Ladislav Pivec nám zodpověděl několik otázek.

Za jakým účelem využívají Pražané cyklotrasy?

Z rozsáhlého průzkumu, který jsme si nechali zpracovat v roce 2002, jednoznačně vyplývá, že Pražané užívají cyklotrasy převážně za účelem rekreační turistiky. Do zaměstnání a do škol cestuje na kole jen malé množství cyklistů.

Jednou z praktických potíží cyklistů bývá, že cyklotrasy nabízejí jen málo možností bezpečného odstavení jízdních kol, na některých se na tuto službu nepamatuje vůbec. Jak se tento problém řeší v Praze?

V Praze to umožňují například všechna záchytná parkoviště systému P + R, kde jsou umístěny stojany pro jízdní kola. Cyklista oznámí správci parkoviště, že si zde chce odstavit jízdní kolo, správce mu půjčí zámek, kterým si cyklista kolo uzamkne a klíč odevzdá správci. Ten oproti finanční záloze vydá cyklistovi kontrolní kartu. Jízdní kolo je pak vydáno na základě prokázání se kontrolní kartou a záloha je cyklistovi vrácena. Odstavení a hlídání jízdních kol na parkovištích je bezplatné. V roce 2002 byly navíc instalovány nové stojany na jízdní kola v turisticky zajímavých lokalitách, jako je Staroměstské náměstí, Loretánské náměstí, Hradčanské náměstí, Národní technické muzeum, Kampa a několik dalších míst. Každý je označen a doplněn mapkou, na které je znázorněno umístění ostatních stojanů a také základní schéma značených cyklistických tras, které tyto lokality propojují.

Z jakých zdrojů je financována výstavba nových cyklotras a které budou otevřené v nejbližší době?

Základní systém cyklistických tras, tj. tras celoměstského významu, je hrazen z prostředků města, výstavba ostatních cyklotras je financována z prostředků městských částí.

Nové cyklotrasy vznikají v závislosti na finančních prostředcích, které je možné na jejich výstavbu z rozpočtu města vyčlenit. Příprava a výstavba nových tras je zejména závislá na vyřešení majetkoprávních vztahů k dotčeným pozemkům.V nejbližším období je program přípravy - ta bývá ve většině případů věcně i časově mnohem náročnější než vlastní výstavba - a výstavby přednostně soustředěn na dokončení rozpracovaných akcí, to jsou především trasy Lahovice - Radotín - hranice hl. m. Prahy, Troja - hranice Prahy, Petrovice - Křeslice - Újezd, Okružní cyklotrasa Pražské kolo, Staroměstské náměstí - Mánesův most - Klárov - Chotkova ulice - Mariánské hradby - Pohořelec, Freyova - Kyjský rybník, Komořany - most závodu Míru, Komořany - Točná - Cholupice a cyklostezka podél Botiče ve Vršovicích.

Cyklotrasy v Praze

Na území hlavního města je v současné době vyznačeno více než 180 km cyklotras, přičemž výhledově se počítá s jejich zvýšením o více než dvojnásobek - celkem na 450 km.

Trasy jsou zvoleny tak, aby měl cyklista pokud možno co nejmenší kontakt s intenzívní automobilovou dopravou.

Ze současných 180 km cyklistických tras je plných 60 km vedeno po komunikacích bez automobilové dopravy, tj. společně s pěším provozem, po stávajících komunikacích v parcích a sadech nebo po nově vybudovaných samostatných komunikacích pro cyklisty a chodce.

Podle doporučení Ing. Ladislava Pivce lze nalézt přehledné informace o všech cyklistických trasách na území hl. m. Prahy na adrese www.udi-praha.cz. Funkční odkazy a prokliky na mapku ÚDI jsou i na www.praha-mesto.cz a serverech zaměřených na cykloturistiku atd.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down