Lze služebním zákonem pro posouzení neslučitelností funkcí členů zastupitelstev obcí rozumět i jiný zákon než zákon č. 218/2002 Sb.? Podle § 5 odst. 4 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen volební zákon), je...
Lze služebním zákonem pro posouzení neslučitelností funkcí členů zastupitelstev obcí rozumět i jiný zákon než zákon č. 218/2002 Sb.?
Podle § 5 odst. 4 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen volební zákon), je funkce člena zastupitelstva obce po dobu jejího výkonu neslučitelná s výkonem státní služby podle služebního zákona.
K tomuto ustanovení volebního zákona je v poznámce pod čarou proveden odkaz na § 35 odst. 1 písm. h) zákona č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon).
Je nutno zdůraznit, že poznámka pod čarou není součástí právně závazného textu právního předpisu. Poznámka by byla součástí právního předpisu pouze tehdy, pokud by to bylo v jeho normativním textu výslovně vyjádřeno (viz nález Ústavního soudu ze dne 2. února 2000, sp. zn. I. ÚS 22/99).
Nicméně podle doslovného výkladu právně závazné části volebního zákona lze dospět k závěru, že služebním zákonem se rozumí toliko zákon č. 218/2002 Sb. Pouze tento zákon je v českém právním řádu takto právně formálně označen; resp. vytvořil onu legislativní zkratku "služební zákon".
I když i jiné zákony upravují služební poměr (např. zákon č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů atd.), tak služebním zákonem z hlediska svého formálního označení lze rozumět pouze zákon č. 218/2002 Sb.