Je prokázáno, že poměrně velká část zadavatelů - investorů v podstatě neví, jak by měla dopravní značka vypadat, jaké by měla mít technické parametry z hlediska předpisů a kvality, umístění v terénu apod. Přitom cena dopravního značení tvoří značnou část finančních nákladů staveb, rekonstrukcí i...
Je prokázáno, že poměrně velká část zadavatelů - investorů v podstatě neví, jak by měla dopravní značka vypadat, jaké by měla mít technické parametry z hlediska předpisů a kvality, umístění v terénu apod. Přitom cena dopravního značení tvoří značnou část finančních nákladů staveb, rekonstrukcí i následné údržby komunikací.
S ohledem na tento fakt by se pořizování svislého dopravního značení mělo dostat na patřičnou úroveň, kterou lze dosáhnout jen při "tvrdém" prosazování legislativních a technických požadavků na výrobce dopravního značení. Každý solidní výrobce tento trend uvítá.
Obdobná situace převládá i v případě přenosného dopravního značení. Opět překvapuje, co všechno silniční správci dovolí různým stavebním firmám při osazování přenosného značení na různých výkopech, uzavírkách nebo i při značení objížděk.
Tato kritika směřuje i do řad dopravní policie. Její zástupci sice schvalují projekty pro příslušné dopravní značení, ale následná kontrola skutečné realizace už nikoho nezajímá.
Stanovení přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích upravuje § 77 a působnost orgánů státní správy a Policie ČR § 124 zákona č. 361/2000 Sb. Podle mého orientačního průzkumu náhodně vybraných staveb na silniční síti v městě Brně (výkopy, havárie, opravy) bylo až 80 % použitých přechodných dopravních značek z různých důvodů naprosto nezpůsobilých pro daný účel anebo ve 25 % případů nebylo přenosné dopravní značení osazeno v souladu se skutečným postupem prací. Zásady pro přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích stanovují technické podmínky TP 66 - 2. vydání a pro praktické využití jsou naprosto jednoznačné. Navíc Centrum dopravního výzkumu v Brně zpracovalo Pomůcku pro označování pracovních míst na všech kategoriích pozemních komunikací včetně pozemních komunikací v obcích. Tyto metodické pokyny oficiálně schválilo Ministerstvo dopravy.
Z uvedených konkrétních příkladů vyplývá obecné pravidlo: Pokud zadavatel zakázky při zpracovávání cenových nabídek na zboží nebo i služby pracuje pouze s nabídnutou cenou, pak konečné výsledky realizace jsou převážně neadekvátní vynaloženým investicím.
obchodní ředitel firmy HICON - dopravní značení, s. r. o.