Má člen zastupitelstva obce právo na poskytnutí informací od zaměstnanců obecního úřadu ve věci vybírání místních poplatků? Konkrétně jde o sdělení jmen poplatníků, jejich případných nedoplatků apod. Podle § 82 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších...
Má člen zastupitelstva obce právo na poskytnutí informací od zaměstnanců obecního úřadu ve věci vybírání místních poplatků? Konkrétně jde o sdělení jmen poplatníků, jejich případných nedoplatků apod.
Podle § 82 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, má člen zastupitelstva obce při výkonu své funkce právo požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jeho funkce.
Ve smyslu § 14 odst. 3 zákona ČNR č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o místních poplatcích), řízení o poplatcích (tedy správu místních poplatků) vykonává obecní úřad, přičemž působnost stanovená obecnímu úřadu podle tohoto zákona je podle ustanovení § 15 zákona o místních poplatcích výkonem přenesené působnosti obce.
Na správu místních poplatků se přiměřeně aplikuje zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, který stanovuje jednu ze zákonných zásad daňového, resp. i poplatkového řízení, a to zásadu neveřejnosti. Zásada neveřejnosti znamená, že daňové (poplatkové) řízení je vždy neveřejné. Řízení se tedy mohou účastnit jen ty osoby, o kterých tak stanoví zákon.
Se zásadou neveřejnosti poplatkového řízení dále úzce souvisí další zákonná zásada mlčenlivosti, která stanoví, že jakékoliv osoby, s výjimkou daňových subjektů v daňovém řízení o jejich vlastní daňové povinnosti, které byly jakkoliv zúčastněny na daňovém řízení, jsou povinny zachovávat mlčenlivost o všem, co se v řízení nebo v souvislosti s ním dozvěděly. Zákon o správě daní a poplatků též pamatuje na sankce, které mohou být uloženy za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost.
S ohledem na výše uvedené lze konstatovat, že zastupitel obce nemá právo na informace týkající se samotného poplatkového řízení (např. zda konkrétní poplatník zaplatil, či nezaplatil ten či onen místní poplatek atd.), neboť by tím fakticky došlo k prolomení již zmíněných zásad poplatkového řízení. Zastupiteli obce tak mohou být poskytovány pouze některé zobecněné informace týkající se správy místních poplatků (např. plnění příjmové stránky obecního rozpočtu v této oblasti atd.), aniž by však byly uváděny konkrétní daňové subjekty.