01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Regulace zadluženosti obcí a krajů

Vláda ČR přijala letošního 14. dubna usnesení č. 346, o regulaci zadluženosti obcí a krajů pomocí ukazatele dluhové služby. Přitom uložila místopředsedovi vlády a ministru financí sledovat zadluženost obcí a krajů a každoročně předávat vládě zprávu o vývoji zadluženosti obcí a krajů.

Uvedeným usnesením byl rovněž schválen postup Ministerstva financí při hodnocení zadluženosti obcí a krajů, definice a výpočet ukazatele dluhové služby.

Postup ministerstva financí

Ministerstvo financí ČR (MF ČR) vypočítá každé obci a každému kraji definitivní ukazatel dluhové služby. Těm obcím a krajům, které překročí stanovenou 30% výši ukazatele dluhové služby, tuto skutečnost ministerstvo oznámí dopisem ministra financí s tím, že by měly přijmout taková opatření, aby v příštím období ukazatel dluhové služby nepřekročily.

Přitom požádá příslušné obce a kraje, aby do 3 měsíců zdůvodnily překročení ukazatele dluhové služby a oznámily MF ČR, jaká opatření přijmou. Dále ministr financí požádá o předložení Zprávy o výsledcích přezkoumání hospodaření za příslušný kalendářní rok a stanoviska zastupitelstva k této zprávě a rozpočtový výhled.

Ministerstvo financí vyhodnotí vyžádané podklady; přitom zváží všechny skutečnosti, které vedly k překročení dané hranice. Přitom budou dále brány do úvahy:

celková zadluženost obce nebo kraje;

celková zadluženost obce nebo kraje v přepočtu na 1 obyvatele;

daňová výtěžnost vztažená na 1 obyvatele obce nebo kraje;

trend zadluženosti v minulých letech;

velikost obce nebo kraje;

celková finanční situace obce nebo kraje.

V případě, že i v dalším roce obec nebo kraj překročí ukazatel dluhové služby, MF ČR předá seznam těchto obcí a krajů poskytovatelům prostředků ze státního rozpočtu a státních fondů, aby při projednávání žádostí těchto obcí a krajů o dotaci, o půjčku nebo o návratnou finanční výpomoc (NFV) přihlédli k této skutečnosti.

Pouze jedno z kritérií

Překročení 30% výše ukazatele dluhové služby nebude znamenat automaticky ztrátu možnosti získat státní dotaci. Je pouze jedním z kritérií, která použijí orgány poskytující dotace při konečném výběru těch obcí a krajů, které obdrží státní účelovou dotaci. Poskytovatelé uplatní toto kritérium při rozhodování o poskytnutí účelových dotací a půjček na nově zahajované akce. Naopak, toto kritérium nepoužijí:

u akcí již schválených a pokračujících z předchozích let;

u dotací, které jsou součástí finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí a krajů, schválených v rámci zákona o státním rozpočtu na příslušný kalendářní rok;

u dotací jmenovitě určených jednotlivým obcím a krajům a schválených v rámci zákona o státním rozpočtu na příslušný kalendářní rok.

Při rozhodování o poskytnutí dotace, půjčky nebo NFV bude muset být brán zřetel i na eventuální zvýšení zadluženosti z důvodu zajištění spolufinancování obce a kraje při účasti na programech financovaných z prostředků Evropské unie. Poprvé bude vypočítán ukazatel dluhové služby v květnu 2004 za rok 2003.

Definice a výpočet ukazatele dluhové služby

Dluhová služba

Obsah dluhové služby se definuje takto:

- zaplacené úroky (položka 5141 rozpočtové skladby),

- uhrazené splátky vydaných dluhopisů (položky 8xx2 rozpočtové skladby),

- splátky jistin (položky 8xx4 rozpočtové skladby),

- splátky leasingu (položka 5178 rozpočtové skladby).

Dluhová základna

Dluhová základna obsahuje:

- skutečně dosažené daňové příjmy v tř. 1 a nedaňové příjmy v tř. 2 za daný kalendářní rok, plus dotace souhrnného finančního vztahu (položky 4112 a 4212 rozpočtové skladby) /prostředky finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí a k rozpočtům krajů podle přílohy zákona o státním rozpočtu na příslušný kalendářní rok/.

Dluhová služba se poměřuje ke skutečnému objemu dluhové základny za uplynulý kalendářní rok. Výsledkem poměru bude "ukazatel dluhové služby":

dluhová služba
--------------- x 100 = ukazatel dluh. služby
dluhová základna

Zadluženost ke konci roku 2003

Obce vykázaly ke konci roku 2003 celkový dluh ve výši 70,4 mld. Kč a proti skutečnosti roku 2002 je to nárůst ve výši 14,6 mld. Kč. Z toho hl. m. Praha a statutární města Brno, Ostrava a Plzeň vykázaly zvýšení o 12,8 mld. Kč a ostatní obce 1,8 mld. Kč.

Celkový objem zadluženosti obcí zahrnuje bankovní úvěry, výnosy emitovaných komunálních dluhopisů a návratné finanční výpomoci a půjčky ze státního rozpočtu a ze státních fondů (Státní fond rozvoje bydlení, Státní fond životního prostředí).

Obce včetně statutárních měst přijaly v průběhu roku 2003 půjčky ve výši zhruba 14,7 mld. Kč a současně uhradily splátky ve výši 5,9 mld. Kč. To znamená, že saldo půjček za sledované období činilo 8,5 mld. Kč.

Úvěry, které obce přijaly od peněžních ústavů, tak jako v minulých letech i nadále směrovaly především na akce související s ochranou životního prostředí, zejména na výstavbu plynofikací, kanalizací, čistíren odpadních vod a vodovodů, obecních bytů, na rekonstrukce základních škol a na rozvoj infrastruktury.

V roce 2003 se z celkového počtu obcí 6244 zvýšil počet zadlužených obcí o 81. Mezi roky 2001 a 2002 se počet obcí, které vykázaly novou zadluženost zvýšil o 42. Nejvyšší objemy zadluženosti vykázaly obce ve velikostní kategorii od 2000 do 5000 obyvatel. Velká města jsou zadlužená všechna. Pokud jde o přepočet dluhu na 1 obyvatele zadlužených obcí, na konci roku 2002 činila 6170 Kč a ke konci roku 2003 vzrostla na 7820 Kč.

Celkové objemy municipálního dluhu výrazným způsobem ovlivňuje především hlavní město Praha. Jeho podíl na celkovém dluhu obcí dosahoval ke konci roku 2003 téměř 48 %. Projevuje se zde vliv povodní z roku 2002.

Kraje vykázaly v roce 2002 přebytek příjmů nad výdaji ve výši 1,8 mld. Kč a ke konci roku 2003 ve výši 1,5 mld. Kč. Celková zadluženost krajů ke konci roku 2002 činila pouze 25,1 mil. Kč a ke konci roku 2003 1,3 mld. Kč. Z toho téměř celou částku vykazují příspěvkové organizace v odvětví zdravotnictví.

Podíl dluhu územních samosprávných celků na celkovém dluhu veřejného sektoru v posledních letech stagnuje; za rok 2003 se odhaduje na 13,14 %. Zavedením navrhovaného systému regulace zadluženosti obcí a krajů by měl tento podíl klesat. Zadluženost obcí a krajů tedy nebude významným způsobem přispívat k výši celkového dluhu veřejného sektoru.

Ministerstvo financí

Výpočet ukazatele dluhové služby

Zadluženost obcí podle velikostních kategorií - porovnání roků 2002 a 2003 (v mil. Kč)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down