Činnost okresních úřadů a tím také platnost zákona č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech končily k 31. prosinci 2002. Téhož roku byly přijaty zákony, které podmiňovaly realizaci druhé fáze reformy územní veřejné správy, mimo jiné zákony č....
Činnost okresních úřadů a tím také platnost zákona č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech končily k 31. prosinci 2002. Téhož roku byly přijaty zákony, které podmiňovaly realizaci druhé fáze reformy územní veřejné správy, mimo jiné zákony č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 320/2002 Sb.) a č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností (dále jen zákon č. 314/2002 Sb.).
Právní úprava
Zákon č. 320/2002 Sb. stanovil (bod 14 Čl. CXVII), že počínaje 1. lednem 2003 přechází příslušnost hospodařit s majetkem České republiky včetně práv, se kterými byly příslušné hospodařit okresní úřady (a na které se nevztahují body 11, 12 a 15 citovaného článku), na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, není-li upraveno zvláštním předpisem jinak. Úřad tak "zdědil" po okresních úřadech více než 260 administrativních budov.
Zákon č. 314/2002 Sb. (ustanovení § 4 odst. 2) zavazuje stát poskytnout obcím s rozšířenou působností finanční příspěvek na úhradu nákladů spojených se zabezpečením přípravy pro výkon státní správy, s výjimkou těch obcí, které budou pro rozšířený výkon státní správy "dlouhodobě užívat administrativní budovy v majetku státu nebo na něž tento majetek přejde". Další pravidla pro dlouhodobé užívání a pro převod majetku státu na některé obce s rozšířenou působností tento zákon nestanoví.
Předpoklady pro přípravu a následné uskutečnění bezúplatných převodů vybraných administrativních budov do vlastnictví obcí s rozšířenou působností byly dány usneseními vlády ze dne 3. září 2003 č. 852 a ze dne 10. prosince 2003 č. 1235.
Základní kritéria pro výběr budov
Základní kritéria pro výběr nemovitostí bývalých okresních úřadů v majetku ČR vhodných k bezúplatnému převodu obcím s rozšířenou působností jsou uvedena níže v rámečku.
Uvedená kritéria zohledňují právní úpravu, zejména zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 219/2000 Sb.). Tento zákon stanovuje, že lze bezúplatně převést pouze majetek, který stát nebude trvale potřebovat pro plnění svých úkolů a nebude ani veřejný zájem na jeho ponechání ve vlastnictví státu.
Podle ustanovení § 21 odst. 1 je možno do vlastnictví právnické nebo fyzické osoby převést smlouvou věc (tedy i nemovitost) pouze za podmínek uvedených v § 22 až 24 a jen tehdy, je-li tato věc pro stát trvale nepotřebná.
Za nepotřebný se pro tyto účely - podle ustanovení § 14 odst. 7 - považuje zejména majetek, který přesahuje potřeby příslušné organizační složky, nebo majetek, na jehož ponechání státu přestal být veřejný zájem, v případě věcí též takové věci, které pro ztrátu, popřípadě zastarání svých technických a funkčních vlastností nebo pro nepřiměřenou nákladnost provozu nemohou sloužit svému účelu.
V praxi to může znamenat, že v případě dislokace organizační složky státu, byť v malém rozsahu, v objektu ve vlastnictví státu, nelze v souladu s § 21 odst. 1 zákona č. 219/2000 Sb. prohlásit nepotřebnost pro stát.
V takovém případě by bylo nezbytné aplikovat § 21 odst. 2, který stanoví, že ze závažných důvodů a po předchozím vyjádření Ministerstva financí může vláda dle § 21 odst. 2 zákona č. 219/2000 Sb. povolit výjimku z podmínky trvalé nepotřebnosti pro stát. Nutno podotknout, že jsou to skutečně výjimečné případy.
Některá specifika
Vláda si usnesením ze dne 10. prosince 2001 č. 1324 vyhradila právo po projednání ve Vládní dislokační komisi rozhodnout o využití budov bývalých okresních úřadů po 31. prosinci 2002.
Teprve po jejím schválení je možno s předmětným majetkem naložit postupem podle zákona č. 219/2000 Sb., tj. uzavřít mezi příslušnou složkou státu a obcí s rozšířenou působností smlouvu o bezúplatném převodu (podmínky vymezuje příloha č. 2 usnesení vlády č. 1235). Následně dle § 22 zákona č. 219/2000 Sb. podléhá smlouva o bezúplatném převodu schvalovací doložce Ministerstva financí, popřípadě Ministerstva kultury (jde-li se o kulturní památku) nebo Ministerstva životního prostředí (jde-li o pozemek ve zvláště chráněných územích).
Je proto zřejmé, že proces přípravy i samotné bezúplatné převody administrativních budov po bývalých okresních úřadech budou časově velmi náročné.
Současný stav
První bezúplatné převody administrativních budov po bývalých okresních úřadech (celkem se jedná o 20 objektů) z vlastnictví České republiky do vlastnictví obcí s rozšířenou působností byly Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových připraveny a Vládou České republiky schváleny již v prosinci loňského roku. Stalo se tak usnesením vlády č. 1235. U těchto objektů jsou v současné době Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových ve spolupráci s Ministerstvem financí České republiky a příslušnými obcemi s rozšířenou působností připravovány smlouvy o bezúplatném převodu.
Další bezúplatné převody Vládní dislokační komise schválila 16. prosince 2003 a 1. dubna 2004.
Vzhledem k přijetí zákona číslo 453/ 2003 Sb., o změně zákona číslo 117/ 1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a tím k přenosu agendy státní sociální podpory zpět na stát; v návaznosti na dořešení některých specifických případů i konsensuální dohody zainteresovaných složek státu s příslušnou obcí s rozšířenou působností je možno očekávat, že podmínky pro bezúplatný převod splní i další administrativní budovy.
O jaké objekty jde?
Jsou to administrativní budovy, s nimiž byly příslušné hospodařit okresní úřady a u nichž příslušnost hospodařit přešla dle zákona č. 320/2002 Sb. na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Není přitom rozhodující, zda v dotčeném objektu byli dislokováni zaměstnanci bývalých okresních úřadů, nebo zda byl objekt v sídle okresního úřadu.
Okruh objektů, o které obce žádají, samozřejmě nelze omezit. Nelze však předpokládat, že všechny objekty, o něž obce požádají, budou automaticky navrženy k bezúplatnému převodu.
Přestože obce s rozšířenou působností byly s kritérii pro bezúplatný převod seznámeny, obdržel Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových v mnoha případech žádosti obcí o bezúplatný převod na objekty, které kritéria nesplňují a současně s tím nelze ani uplatnit výjimku vlády z podmínky trvalé nepotřebnosti pro stát.
Z věcného hlediska je cílem Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových zajistit takové využití budov po bývalých okresních úřadech, které zabezpečí kontinuitu výkonu veřejné správy a zároveň bude respektovat ustanovení daná zejména zákonem č. 219/2000 Sb. a příslušnými usneseními vlády.
Aktuální informace o činnosti Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových jsou k dispozici na www.uzsvm.cz.
Mezi základní kritéria pro výběr nemovitostí bývalých okresních úřadů k bezúplatnému převodu patří zejména:
obsazenost dotčené nemovitosti zcela nebo z převážné části (tj. nad 50 % kapacity objektu stanovené usnesením vlády ze dne 19. června 2002 č. 663) obcí s rozšířenou působností, která má zájem o převod, pro výkon veřejné správy. Současně s tím nesmí být předmětná budova obsazena jinou státní institucí, případně územním samosprávným celkem (obcí či krajem); obsazenost soukromou osobou není překážkou převodu,
umístění nemovitosti ve správním obvodu obce s rozšířenou působností, která má zájem o bezúplatný převod; výjimku dle § 2 zákona č. 314/2002 Sb., tvoří obce Šlapanice, Nýřany, Černošice a Brandýs nad Labem-Stará Boleslav,
stoprocentní vlastnictví dané nemovitosti státem,
na nemovitosti nesmí váznout žádná jiná práva a omezení vlastnického práva,
nemovitost musí mít samostatné měření datových sítí, telefonních sítí, jakož i provozních sítí médií nebo tomu tak musí být ke dni převodu (případné náklady související s oddělením se zaváže uhradit nabývající obec),
nemovitost nesmí být vybrána jako vhodný objekt k privatizaci podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby,
nemovitost nesmí být předmětem restitučních nároků,
písemná žádost obce s rozšířenou působností o bezúplatný převod předmětné nemovitosti včetně usnesení zastupitelstva obce obsahující souhlas s bezúplatným převodem nemovitosti,
trvalá nepotřebnost dotčené nemovitosti pro Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových,
trvalá nepotřebnost předmětné nemovitosti pro stát zajištěná postupem dle usnesení vlády ze dne 10. prosince 2001 č. 1324, ke Statutu Vládní dislokační komise o zásadách postupu orgánů státní správy v otázkách dislokace, tzn. dislokační rozhodnutí vlády vyjadřující souhlas s převodem vlastnictví.