01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Řiditel Euroconsult: Rozhodovat bude kvalita projektů

V tomto a následujících letech - až do roku 2006 - mohou města a obce získat finance pro svůj rozvoj ze strukturálních fondů EU. Petr Plaček, ředitel společnosti Euroconsult, ale zdůrazňuje, že v případě těchto fondů hraje nezastupitelnou roli kvalita projektů.

Jaké výhody plynou z rozhodnutí financovat projekty z bankovních zdrojů s ohledem na možnosti po vstupu do EU?
Výhoda dotací nejen strukturálních fondů spočívá v nenávratnosti investice a do jisté míry i jedinečnosti této možnosti. Nikdo totiž nedokáže s určitostí říci, zda se bude i v dalších letech opakovat situace, kdy můžeme čerpat desítky miliard z de facto cizích zdrojů. Pokud jde o bankovní úvěry, situace je také poměrně výhodná. Úrokové sazby klesly k hranicím historického minima. S ohledem na ekonomickou situaci v ČR také odhaduji, že by mohly mírně stoupnout obecní rozpočty. Takže jistý potenciál pro financování rozvoje mohou najít města a obce i ve svých bilancích.

Bude náročné žádat o prostředky ze strukturálních fondů?

Je pravda, že některá města a obce si vyzkoušely fungování dotační politiky již v případě programu SAPARD, nicméně stav, který by měl nastat po 1. květnu, bude kvantitativně i kvalitativně jiný. Osobně vidím značnou potíž v tom, že přestože ministerstva připravují nejrůznější programy, manuály či zřizují státní centra pro podporu zajišťování financí z fondů, města a zejména obce nejsou připraveny na spolehlivé řízení rizik a také na nutnost financovat z více zdrojů.

Některé samosprávy se rozhodují pro spolupráci s externími agenturami, které však někdy požadují vysoké sumy za své služby. Existuje nějaká obecná míra provize?

Tu téměř nelze stanovit. Každá obec přistupuje k projektům s rozdílnou silou zájmů. Za schůdnou lze považovat provizi v intervalu, ve kterém se průměrně pohybují realitní kanceláře (3 % až 8 % - pozn. red.). V každém případě by samosprávy měly trvat na platbě, která odpovídá skutečnému plnění. Doba zálohového placení je pryč. Druhá možnost spočívá v placení interního pracovníka, který má na starosti agendu na plný úvazek.

Zajišťuje poradenská firma rovněž monitoring plnění a výkaznictví ve směru k poskytovateli dotace?

Nemohu se vyjádřit k praxi ostatních subjektů. My nabízíme proces rozdělený do čtyř fází. Poslední realizační krok zahrnuje také monitoring plnění. Město nebo obec musí detailně dokumentovat všechny kroky, a zvláště se to týká investic s přispěním soukromého kapitálu, protože požadavkem privátních investorů je především výnosnost projektu.

Všeobecně je asi mnoho důvodů, proč selhává proces získávání peněz z fondů EU. V nově přistupujících zemích neúspěch může mít ještě další důvod - nesouhlas s evropskou integrací. Může se tento vliv projevovat?

Podle mého názoru vztah k integraci nehraje velkou roli. Větší význam shledávám v tom, zda město má projekty k realizaci a zda jsou v takové fázi, že je může nabídnout k posouzení. Rovněž přístup starostů a zastupitelů je různý a v první fázi se liší především přístupem k informacím. Konkrétně se s tím setkáváme na našich konferencích, které navštěvuje skupina starostů a primátorů zajímající se o vzdělávání a informace o čerpání strukturálních fondů. Stále ale existuje velká skupina zástupců měst a obcí, kteří nepociťují nutnost shromažďovat informace. A zdaleka toto rozdělení nedeterminuje pouze velikost sídel a rozpočtů. Znám obce, kde starosta téměř nemá svou kancelář, ale snaží se prosazovat zájmy obce a hledat informace, jak financovat rozmanité projekty.

O které fondy mají města a obce největší zájem?

Jejich zájem je v současnosti tak veliký, že se budou snažit využít všech nabízených prostředků. Největší ale lze zaznamenat o dotace na výstavbu čistíren odpadních vod, infrastrukturu nebo komunikace. Značný zájem je také v oblasti podpory projektů pro výstavbu občanské vybavenosti. Odhadem lze říci, že projekty, jako jsou čistírny nebo komunikace, dosahují zhruba 70% podílu, na objekty občanské vybavenosti připadá asi 30 %.

Kdy bude možné získat peníze?

Na to se těžko odpovídá. Stále není znám algoritmus schvalování a harmonogram, jak se bude se žádostmi vůbec nakládat. Pokud se městům a obcím podaří připravit kvalitní projekt se všemi potřebnými dokumenty a ten bude podán v květnu, vidím nejbližší možnost plnění na podzim letošního roku.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down