Obec je podle úvodních ustanovení zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, charakterizována jako základní územní samosprávné společenství občanů; územní celek, který je vymezen hranicí území obce; právnická osoba - veřejnoprávní...
Obec je podle úvodních ustanovení zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, charakterizována jako základní územní samosprávné společenství občanů; územní celek, který je vymezen hranicí území obce; právnická osoba - veřejnoprávní korporace, která má vlastní majetek a vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost vyplývající z těchto vztahů.
Členění území obcí
Obce jako jednotky místní samosprávy lze dále členit na:
obce,
města (městem je obec, ve které k datu účinnosti zákona o obcích 24. 11. 1990 působil tehdejší městský národní výbor, a dále obec, která má podle § 3 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obecním zřízení, alespoň 3000 obyvatel, pokud tak stanoví předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyjádření vlády).
Sloučí-li se dvě nebo více obcí, z nichž alespoň jedna je městem, je obec po sloučení vždy městem. Oddělí-li se část města a vzniknou dvě nebo více obcí, pak obec, které zůstane název dosavadního města nebo část jeho názvu a má alespoň 3000 obyvatel, je i nadále městem.
statutární města, jejich výčet je taxativně stanovený v § 4 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) /dále jen zákon o obcích/,
statutární města, která se člení na městské obvody nebo na městské části,
hlavní město Prahu, jehož právní poměry jsou upraveny zvláštním zákonem o hlavním městě.
Každá část území ČR je součástí území některé obce, nestanoví-li zvláštní zákon (zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, který obsahuje ustanovení o tzv. vojenských újezdech, jež tedy kromě obcí tvoří dohromady území ČR) jinak.
Územní změny u krajů - vyšších územních samosprávných celků, lze platně uskutečnit výhradně formou zákona nejvyšší právní síly - ústavním zákonem.
Územní změny u obcí jsou:
drobné územní změny,
sloučení,
připojení,
oddělení části obce,
zřízení nebo zrušení městského obvodu nebo městské části statutárního města.
DROBNÉ ÚZEMNÍ ZMĚNY
Drobné změny hranic, při nichž nedochází ke sloučení obcí, připojení obce nebo oddělení části obce, se uskuteční podle § 26 zákona o obcích, na základě dohody (oboustranný souhlas zastupitelstev daných obcí) po projednání s příslušným katastrálním úřadem. Uzavření dohody oznámí obec Ministerstvu financí a finančnímu úřadu.
SLOUČENÍ A PŘIPOJENÍ
Sloučení dvou nebo více obcí v jednu a připojení obce k jiné obci znamená ve svém důsledku snížení stávajícího počtu obcí. Tento postup stát relativně jednoduchým způsobem umožňuje.
Podle § 19 zákona o obcích se mohou dvě nebo více obcí, které spolu sousedí, na základě dohody (oboustranný souhlas zastupitelstev dotčených obcí) sloučit. Území obce po sloučení tvoří území slučovaných obcí.
Obec ponese po sloučení název, na němž se slučované obce dohodnou. Jestliže se obce o názvu nedohodnou, rozhodne o něm Ministerstvo vnitra. K jinému názvu sloučené obce dává souhlas Ministerstvo vnitra.
Obec se může na základě dohody (oboustranný souhlas zastupitelstev dotčených obcí) připojit k jiné obci, se kterou sousedí. Dohodu o sloučení obcí nebo o připojení obce lze uzavřít na základě rozhodnutí zastupitelstev příslušných obcí, pokud do 30 dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci podle zvláštního zákona o místním referendu (zákon č. 298/1992 Sb., o místním referendu, v platném znění) /dále jen zákon o místním referendu/. Je-li takovýto návrh podán, je potom k uzavření dohody o sloučení obcí nebo o připojení obce k jiné obci nutné souhlasné rozhodnutí místního referenda konaného v obci, ve které byl podán návrh na jeho konání. Může tedy nastat situace, že příslušná dohoda se v případě jedné obce uzavře na základě rozhodnutí zastupitelstva obce (nebyl podán návrh na konání referenda) a v případě druhé obce až na základě kladného výsledku místního referenda (byl podán návrh na jeho konání).
Příslušné obce vždy oznámí místně příslušnému krajskému úřadu rozhodnutí svých zastupitelstev, na jejichž základě má být uzavřena dohoda o sloučení obcí nebo o připojení obce. Pokud se v dané věci koná místní referendum o sloučení obcí nebo o připojení obce, oznámí tyto obce krajskému úřadu i příslušné rozhodnutí přijaté v místním referendu.
Právním nástupcem sloučených nebo připojených obcí je vždy obec vzniklá jejich sloučením nebo obec, která při připojení obce nezaniká. Tato obec se stává příjemcem výnosu daní podle zvláštního zákona, které by jinak podle zvláštních právních předpisů připadly zaniklé obci. Na tuto obec také vždy přechází majetek, včetně finančních prostředků zaniklých obcí, ostatní práva a závazky těchto obcí, včetně jejich práva zakladatele a zřizovatele právnických osob, a dále organizační složky těchto obcí, a to dnem, ke kterému se obce slučují nebo se obec připojuje. Nově vzniklá obec nebo obec, která při připojení nezanikla, zašle opis dohody Ministerstvu vnitra, Ministerstvu financí, místně příslušnému katastrálnímu úřadu a finančnímu úřadu.
Pokud se obce sloučí k počátku kalendářního roku, nemohou v takto vzniklé nové obci "fungovat" dvě zvolená zastupitelstva. Do doby, než bude zvoleno nové zastupitelstvo nové obce, jmenuje ředitel krajského úřadu podle § 98 odst. 1 písm. e) zákona o obcích správce obce z řad zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu. Správce obce zabezpečuje výkon přenesené působnosti, jde-li o obec, kde není tajemník obecního úřadu, a dále i úkoly v oblasti samostatné působnosti. Činnost správce končí dnem ustavujícího zasedání nově zvoleného zastupitelstva sloučením vzniklé obce.
Pokud dojde k připojení obce k jiné obci, zůstává zastupitelstvo obce, k níž se jiná obec připojila, nadále funkční.
Sloučení obcí nebo připojení obce lze uskutečnit jen k počátku kalendářního roku nebo ke dni voleb do zastupitelstev obcí.
Dohoda o sloučení obcí a dohoda o připojení obce k jiné obci jsou podkladem k zápisu změny práv příslušných obcí k nemovitostem do katastru nemovitostí záznamem a k provedení změny údajů o katastrálních územích a hranic obcí v katastru nemovitostí.
VZNIK NOVÉ OBCE
Podle § 20a zákona o obcích může nová obec vzniknout oddělením části obce, popřípadě změnou nebo zrušením vojenského újezdu. Na rozdíl od sloučení dvou nebo více obcí v jednu a připojení obce k jiné obci znamená oddělení části obce ve svém důsledku zvýšení stávajícího vysokého počtu obcí (více než 6 tisíc). Tento postup stát prostřednictvím příslušné právní úpravy podmiňuje splněním mnoha formálních podmínek.
Podle § 21 zákona o obcích musí mít ta část obce, která se chce oddělit, svoje vlastní katastrální území sousedící nejméně se dvěma obcemi nebo jednou obcí a cizím státem a musí tvořit souvislý územní celek. Po oddělení musí mít alespoň 1000 občanů. Stejné podmínky přitom musí splňovat i obec po oddělení její části. S oddělením části obce musí vyslovit souhlas v místním referendu občané žijící na území té části obce, která se chce oddělit, a to podle ustanovení zvláštního zákona (zákon o místním referendu).
V té části obce, která se chce oddělit, ustaví občané obce přípravný výbor. Tento přípravný výbor tvoří oprávněný občan a jeho zástupci. Lze ustavit pouze jeden přípravný výbor. Počet jeho členů je lichý a tvoří jej nejméně tři členové. Členem přípravného výboru může být jen občan obce, který má trvalý pobyt v té části obce, která se chce oddělit.
PŘÍPRAVNÝ VÝBOR
navrhuje uspořádání místního referenda o oddělení části obce a podílí se na jeho přípravě a uskutečnění,
podílí se na přípravě návrhu na oddělení části obce,
je účastníkem řízení o oddělení části obce, nemůže však podat návrh na oddělení části obce krajskému úřadu.
Činnost přípravného výboru končí:
dnem vyhlášení výsledků místního referenda, jestliže občané v referendu vyslovili nesouhlas s oddělením části obce, nebo
právní mocí rozhodnutí krajského úřadu o oddělení části obce.
O oddělení části obce rozhodne krajský úřad v přenesené působnosti na návrh obce, který obec podá na základě kladného výsledku místního referenda konaného v té části obce, která se chce oddělit. Nepodá-li obec návrh do 30 dnů ode dne vyhlášení výsledků místního referenda nebo jestliže v návrhu na oddělení části obce provede změny, které jsou v rozporu s rozhodnutím přijatým v místním referendu, může tak potom učinit kterýkoliv občan obce.
Návrh na oddělení části obce musí obsahovat:
den, měsíc a rok, ke kterému se část obce odděluje,
vymezení území nově vznikající obce po oddělení části obce výčtem jejích katastrálních území, včetně příslušných mapových podkladů,
rozdělení majetku, včetně finančních prostředků, ostatních práv a závazků, právnických osob a organizačních složek obce,
počet občanů obce ke dni podání návrhu na oddělení její části, jakož i počty občanů obce v jednotlivých částech, které se mají oddělit,
rozdělení výnosů daní v poměru podle počtu obyvatel původní a nově vzniklé obce do doby, než bude stanoveno procento, kterým se na výnosech daní podílí nově vzniklá obec.
Krajský úřad svým rozhodnutím schválí návrh obce na oddělení její části, jsou-li splněny všechny podmínky stanovené zákonem. Rozhodnutí o oddělení části obce musí obsahovat náležitosti stanovené v návrhu na oddělení části obce. Opis pravomocného rozhodnutí zašle krajský úřad ministerstvům vnitra a financí, místně příslušnému katastrálnímu a finančnímu úřadu.
Řízení o oddělení části obce ukončené pravomocným rozhodnutím nelze obnovit a pravomocné rozhodnutí o oddělení části obce nelze přezkoumat ve správním řízení.
Po vyhlášení výsledků místního referenda požádá obec Ministerstvo vnitra o souhlas s názvem nově vznikající obce.
Dojde-li k počátku kalendářního roku k oddělení části obce a tím pádem ke vzniku nové obce, je dán podle § 58 odst. 1 písm. c) zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, v platném znění, zákonný důvod k vypsání nových voleb do zastupitelstva takto vzniklé nové obce. Do zvolení zastupitelstva, resp. do ustavujícího zasedání zastupitelstva obce zabezpečuje příslušné činnosti v oblasti samosprávy i výkonu přenesené působnosti správce obce, jmenovaný ředitelem krajského úřadu podle § 98 odst. 1 písm. e) zákona o obcích z řad zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu
Do 3 měsíců po ustavujícím zasedání zastupitelstva nově vzniklé obce předá dosavadní obec nově vzniklé obci majetek, který jí náleží podle rozhodnutí krajského úřadu. O předání majetku pořídí dosavadní a nově vzniklá obec písemný zápis. Tento majetek, včetně finančních prostředků, pohledávek a závazků do doby jeho předání spravuje dosavadní obec, která však s ním nemůže nakládat jiným způsobem, než z něj uhrazovat náklady spojené s nezbytnou údržbou majetku a s provozem organizačních složek nově vzniklé obce a nájemné za užívání věcí touto obcí.
V nově vzniklé obci platí právní předpisy obce, které platily na jejím území před jejím vznikem, a to až do doby, než budou zrušeny nebo nahrazeny novými.
Oddělení části obce lze uskutečnit jen k počátku kalendářního roku následujícího po dni voleb do zastupitelstev v obcích. Návrh na oddělení části obce musí být podán krajskému úřadu nejpozději 6 měsíců před prvním dnem měsíce, v němž se mají konat volby do zastupitelstev v obcích. Rozhodnutí krajského úřadu o oddělení části obce je podkladem k zápisu změny práv dotčených obcí k nemovitostem do katastru nemovitostí záznamem a k provedení změny údajů o katastrálních územích a hranic obcí v katastru.
MĚSTSKÝ OBVOD, MĚSTSKÁ ČÁST
Městský obvod nebo městskou část lze podle § 20 zákona o obcích ve statutárním městě zřídit nebo zrušit na základě rozhodnutí zastupitelstva města, pokud do 30 dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takovýto návrh, lze zřídit nebo zrušit městský obvod nebo městskou část jen na základě souhlasného rozhodnutí místního referenda konaného na území, na němž se navrhuje zřízení nebo zrušení městského obvodu nebo městské části, a to podle zvláštního zákona (zákon o místním referendu,).
Městský obvod nebo městská část je organizační jednotkou města, lze je za obdobných podmínek rovněž připojit k jinému městskému obvodu nebo městské části. Rozhodnutí o zřízení, připojení nebo zrušení městského obvodu nebo městské části musí obsahovat tyto náležitosti:
den, měsíc a rok, ke kterému se územní změna uskuteční,
název městského obvodu nebo městské části a sídlo jejich orgánů,
určení právních předpisů, které zůstanou v platnosti v městských obvodech nebo městských částech,
výčet katastrálních území,
určení majetku, včetně finančních prostředků, ostatních práv a závazků.
Opis rozhodnutí zašle statutární město Ministerstvu vnitra, místně příslušnému katastrálnímu a finančnímu úřadu. Sloučit nebo připojit městské části nebo městské obvody lze jen k počátku kalendářního roku nebo ke dni voleb do zastupitelstev obcí.
Rozhodnutí zastupitelstva města o zřízení nebo zrušení městského obvodu nebo městské části, jakož i o připojení městského obvodu nebo městské části k jinému městskému obvodu nebo městské části je podkladem k zápisu změny práv dotčených městských obvodů nebo městských částí k nemovitostem do katastru nemovitostí záznamem.
právník
Dohoda o sloučení obcí nebo připojení obce musí obsahovat:
den, měsíc a rok, ke kterému se obce slučují nebo se obec připojuje,
název obce a sídlo jejích orgánů, jde-li o sloučení obcí,
určení právních předpisů obcí, které byly vydány slučovanými obcemi nebo připojovanou obcí a zůstanou v platnosti v celé obci po sloučení nebo připojení,
výčet katastrálních území obce po sloučení nebo připojení,
určení majetku, včetně finančních prostředků, ostatních práv a závazků, právnických osob a organizačních složek slučovaných obcí nebo obce, která se připojuje.
VZOR
Rozhodnutí rady města o konání referenda
Rada Města Nový Novákov konstatovala, že návrh na konání referenda splňuje zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, a zákonem č. 298/1992 Sb., o místním referendu, v platném znění, stanovené náležitosti, a vyhlásila proto:
místní referendum o oddělení části obce na katastrálním území Starý Novákov od Města Nový Novákov na den 1. prosince 2003, a to v době od 8.00 hodin do 20.00 hodin v kulturním domě v Novém Novákově, ulice Nová 444/2, o otázce: "Souhlasíte s oddělením části obce na katastrálním území Starý Novákov od Města Nový Novákov?"
Josef Novák v. r.
starosta
Pavel Pavelka v. r.
místostarosta
Dobrý den,
může se připojit i obec, která je přidružená k jiné obci, a bohužel nemá 1000 obyvatel?
U obec, ke které bychom se rádi připojili.., je toto pravidlo dodrženo.
Rádi bychom se jako malá obec odtrhli a připojili k jiné obci.
I have a questing in my memory that how do i change computer name in windows 10 operating system easily which you will do without spending your pocket money.
I was called fat and appalling in the press nearly as long as I can remember. I comprehend that being made a decision by others goes with the job, however it made me extremely upset and demolished my confidence. All undertakings Law Assignment Writing Service, particularly into a new domain, are terrifying.
Greenwich Village is an beautiful place to live, if you cannot afford it easily. It's become too quite expensive ever and over the last couple of dangers decades. Cheap Essay Writing Service The Village more boasts a somewhat very slower pace than medium midtown Manhattan. The any side streets are lined with modern rowhouses and there are trees easily planted on the every sidewalks.
I get my lots of solution with this blog. Thank you for sharing valuable information. Nice post. I enjoyed reading this post…ij.start.canon