Zajištění a udržení dopravní bezpečnosti na pozemních komunikacích je jednou s hlavních priorit ať již vlády, ministerstev, hejtmanů či samotných správců.
Z evropských průzkumů vyplývá, že každý třetí občan bude během svého života potřebovat lékařské ošetření z důvodu účasti na dopravní nehodě. Nebezpečí smrtelného úrazu je u tzv. zranitelných účastníků (chodci, cyklisté) čtyřikrát vyšší než u posádky vozidla, včetně řidiče. Riziko se dále zvyšuje u dětí, mládeže a seniorů.
Jak je důležitá rychlost
Rychlost vozidla hraje klíčovou roli v následcích dopravní nehody. Pokud se stane nehoda při rychlosti 45 km/hod., je naděje chodce či cyklisty na přežití zhruba padesátiprocentní. Při rychlosti 30 km/hod. tato naděje stoupne na více než 90 %. Ovládání či omezování rychlosti projíždějícího vozidla je proto základním faktorem zajišťujícím bezpečný dopravní systém pro zranitelné účastníky silničního provozu.
Chování řidiče
Jednou z možností, jak ovlivnit chování řidiče tak, aby snížil rychlost svého vozidla, je informovat jej zpětnou vazbou o jeho okamžité rychlosti (tedy dopravním zařízením vně vozidla). Jako výchozí řešení se nabízí použití informačně provozní dopravní značky. Na žlutozeleném fluorescenčním retroreflexním podkladu je umístěna činná plocha významové dopravní značky doplněná dodatkovou tabulkou a dalším nápisem Jedete. Ve spodní části štítu dopravní značky je zařízení pro provozní informace - radar pro měření a zobrazení rychlosti projíždějícího vozidla. Zobrazovací elementy jsou opět tvořeny žlutozelenými fluorescenčními retroreflexními klopnými segmenty a LED.
Jedinečná kombinace tří optických systémů je následující:
retroreflexe - zajišťuje viditelnost v noci,
fluorescence - zviditelňuje dopravní značku za denního světla,
LED - zdůrazňuje zobrazovaný údaj o rychlosti vozidla.
Tato kombinace zajišťuje dokonalou viditelnost za jakýchkoliv světelných podmínek - ať již za tmy, šera, mlhy, deště či přímého slunce. Preventivní zařízení pro měření rychlosti Driver Feedback Sign (DFS) je vyobrazeno na 4. straně obálky časopisu.
Výsledky průzkumŮ
Centrum dopravního výzkumu Brno a Ústav dopravního inženýrství (ÚDI) Praha uskutečnily v Brně v srpnu (před) a září 2002 (po instalaci zařízení DFS). dopravně psychologický průzkum Cílem šetření bylo posoudit vliv zpětné vazby preventivního zařízení na měření rychlosti na chování řidičů.
Pro průzkum byla vybrána dopravně velmi zatížená čtyřpruhová komunikace s obousměrným tramvajovým provozem, ulice Vídeňská, v blízkosti základní školy.
Výsledky měření prokázaly snížení průměrné rychlosti z 55 km/hod. na 49 km/hod. a snížení 85 % rychlosti (rychlost, kterou nepřekročí 85 % vozidel) z 62 km/hod. na 56 km/hod.
Podobně ÚDI vybral dopravně velmi zatíženou pražskou Evropskou ulici v úseku s rychlostí omezenou na 70 km/hod. (oblast Nová Šárka, směr od letiště do centra). Měření, která se uskutečnila v březnu a v září 2003, opětovně prokázala snížení průměrné rychlosti vozidel. V březnu předepsanou rychlost nedodrželo téměř 30 % řidičů, v září pak (po instalaci zařízení DFS) pouze necelých 7 procent.
Výsledky uvedených dopravně psychologických průzkumů prokázaly, že preventivní zařízení pro měření rychlosti - tedy zařízení, které na velkou vzdálenost řidiče o své přítomnosti informuje, způsobí, že řidič zbystří, plynule zpomalí, a bezpečně tak projede nebezpečným úsekem.
Zařízení, které je možno doporučit i v jiných dopravních situacích (obytná zóna, přechod pro chodce, omezená rychlost, nebezpečná zatáčka atd.), by mělo tvořit součást komplexního řešení směřujícího ke zklidnění dané lokality (okolí škol, nemocnic, obchodních center, nádraží apod.). Rozumí se tím úprava současných dopravních vztahů, počínaje změnami stávajícího svislého a vodorovného dopravního značení přes instalaci zpomalovacích prahů, ostrůvků a dalších prvků regulujících provoz na pozemních komunikacích až po stavební úpravy.
Jde tedy o ucelený systém pro bezpečnost, který zajistí zviditelnění místa se zvýšeným rizikem dopravních nehod, upozorní řidiče, že právě takovým místem projíždí, a poskytne tak větší bezpečnost zranitelným účastníkům silničního provozu.
Naše společnost dokáže zajistit všechny jednotlivé součásti tzv. bezpečné zóny - vypracování projektu, jeho realizaci a zabezpečení provozu a údržby.
3M Česko, spol. s r. o.