01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zimní údržba silnic stále více ukrajuje z letní

Nyní je na tahu stát, aby změnou zákona o rozpočtovém určení daní posílil vlastní příjmy krajů, což spolu s přesunem zdrojů z rozpočtu SFDI zvýší jejich odpovědnost za udržování a rozvoj silniční sítě na jejich území.Nyní, v...

Nyní je na tahu stát, aby změnou zákona o rozpočtovém určení daní posílil vlastní příjmy krajů, což spolu s přesunem zdrojů z rozpočtu SFDI zvýší jejich odpovědnost za udržování a rozvoj silniční sítě na jejich území.

Nyní, v době vrcholícího zimního období, se i v našem regionu utvrzujeme o správnosti rozhodnutí zřídit v souladu s naší koncepcí příspěvkovou organizaci Ředitelství silnic Zlínského kraje a oddělit správní činnost od údržby krajských silnic. Zabezpečení této údržby bylo postupnými transformačními kroky převedeno na čtyři obchodní společnosti - SÚS Kroměřížsko, s. r. o., SÚS Slovácko, s. r. o., SÚS Valašsko, s. r. o., a SÚS Zlínsko, s. r. o., které byly založeny k letošnímu 1. lednu. Organizační změny v silničním hospodářství umožnily jednotnou kontrolu kvality prováděné zimní údržby a správní nákladovosti jednotlivých činností během ní. Využívá se jednotný krajský servis zajišťovaný Ředitelstvím silnic Zlínského kraje a systémově se pracuje s daty z meteostanic umístěných jak u státních, tak u krajských silnic. Transparentní je rovněž finanční zajištění z jednoho zdroje na základě smlouvy mezi Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) a Ředitelstvím silnic Zlínského kraje.

Jak známo, kraje a jimi řízené organizace v silničním hospodářství mají zajištěny provozní prostředky na zimní i letní údržbu silnic z rozpočtu SFDI. Problém ovšem vidím ve skutečnosti, že objem prostředků přidělovaných z tohoto fondu pro jednotlivé kraje zůstává dlouhodobě shodný. To sice v zásadě neohrožuje zabezpečení sjízdnosti silnic, ale logickým důsledkem této stagnace jsou stále nižší výkony v letní údržbě. Neustále se totiž zvyšuje podíl nákladů na zimní údržbu k celoročním provozním nákladům a o to méně zůstává peněz na léto. Konkrétně v našem Zlínském kraji náklady na zimní údržbu 331 km silnic I. třídy a 1787 km silnic II. a III. třídy činí 110 miliónů korun, což už představuje 60 procent ročního objemu prací Správ a údržby silnic.

Skladovací kapacity všech čtyř společností SÚS na území kraje jsou dostatečné, což umožňuje předzásobení posypovými materiály na zimu již v období srpen až říjen. Ale trápí nás fakt, že přes vyšší investice do obnovy vozového a technického parku silničářů v posledních třech letech stále není jeho stav v kraji na potřebné úrovni. Technická univerzálnost a kvalita jsou nahrazovány spíše kvantitou, tedy množstvím nasazovaných mechanismů, což vede k vyšším provozním nákladům.

I proto jsme ve vedení kraje přesvědčeni o tom, že je nutné, aby stát na financování dopravní infrastruktury ponechával větší podíl vybrané spotřební daně z prodeje pohonných hmot. Ve Zlínském kraji jsme organizačními změnami a transformací podniků správ a údržby silnic s předstihem vytvořili podmínky pro efektivnější využití všech potenciálních zdrojů. Nyní je na tahu stát, aby změnou zákona o rozpočtovém určení daní posílil vlastní příjmy krajů, což spolu s přesunem zdrojů z rozpočtu SFDI zvýší jejich odpovědnost za udržování a rozvoj silniční sítě na jejich území.

náměstek hejtmana Zlínského kraje

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down