01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Diskotéky a veřejný pořádek

Obce někdy řeší stížnosti občanů na diskotéky tak, že vydají obecně závazné vyhlášky, a to k zabezpečení veřejného pořádku při diskotékách, o zákazu podávání a prodeje alkoholu, o místním poplatku ze vstupného, a k zabezpečení...

Obce někdy řeší stížnosti občanů na diskotéky tak, že vydají obecně závazné vyhlášky, a to k zabezpečení veřejného pořádku při diskotékách, o zákazu podávání a prodeje alkoholu, o místním poplatku ze vstupného, a k zabezpečení požární ochrany při diskotékách. Do 30. 9. 2003 vydávaly i vyhlášky o ochraně před hlukem a vibracemi.

Povinnosti v uvedených vyhláškách obce ukládají pořadatelům diskoték a hostinským, tedy právnickým osobám a fyzickým osobám, které jsou podnikateli. Pořadatelé i hostinští mohou s obcí dobrovolně spolupracovat. Často ale problémy přetrvávají a právo podnikat se střetává s právem na noční klid.

Za porušení povinností stanovených obecně závaznými vyhláškami obce jim může obec uložit pokutu podle zákona o obcích až do výše 200 tisíc Kč. Předpokladem vymahatelnosti povinností stanovených vyhláškami obce je jejich zákonnost. Od 1. října 2003 lze označit za nezákonnou vyhlášku obce formulovanou výhradně podle § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví. Obce mohly podle tohoto zákona stanovit konec diskotéky i konec provozní doby hostinských provozoven za účelem ochrany před neúměrným obtěžováním občanů hlukem a vibracemi. Tyto vyhlášky je třeba zrušit nebo novelizovat tak, aby stanovily opatření proti činnostem narušujícím veřejný pořádek podle zákona o obcích.

I když obec obecně závazné vyhlášky nevydá, platí, že rušení nočního klidu je přestupkem proti veřejnému pořádku, který přísluší projednat a potrestat orgánu obce oprávněnému k projednávání přestupků.

OCHRANA VEŘEJNÉHO POŘÁDKU

Rušení nočního klidu narušuje nebo může narušovat veřejný pořádek. Obec může stanovit povinnosti k zabezpečení veřejného pořádku v obecně závazné vyhlášce. Zastupitelstvo obce tak může rozhodnout na základě zákona o obcích o tom, že diskotéky zakáže na některých přesně určených veřejných prostranstvích v obci. Nebo může rozhodnout, v kterých konkrétních místech je možno diskotéky konat. Popř. může určit, kde jsou diskotéky zakázány, a zároveň stanovit, že je dovoleno diskotéky konat na všech místech, na nichž nejsou obecně závaznou vyhláškou zakázány. Zastupitelstvo obce může také stanovit dobu jejich konání. To znamená, že je možno ve vyhlášce obce schválit přesně konec, ale také začátek diskotéky. Je třeba dát pozor na půlnoc, aby např. diskotéka nemusela sice končit v 24.00 hodin, ale mohla by začínat v 00. 01 hodin nového dne.

Obec má ještě možnost stanovit v obecně závazné vyhlášce podmínky pořádání diskoték, tj. podmínky jejich začátku, průběhu a zakončení. Může stanovit např. povinnost oznámit předem datum konání každé diskotéky, počet účastníků, místo konání. Vhodné např. je, aby se diskotéky konaly v budovách při zavřených oknech a bylo zajištěno nucené větrání těchto budov.

Úkolem obce je zabezpečovat veřejný pořádek v samostatné působnosti. To znamená zabezpečovat jej způsoby stanoveným zákonem a tak, jak to obec samostatně zvládne. Předběžný zákaz zásahů do pokojného stavu může za určitých podmínek vydat příslušný pověřený úřad. O porušení občanských a sousedských vztahů však rozhodují soudy.

Co se týká stanovení konce provozní doby pohostinství a podobných zařízení, bylo 1. října 2003 zrušeno zákonné zmocnění, na jehož základě obce konec provozní doby stanovovaly. Provoz pohostinství, který ruší noční klid, je postižitelný podle zákona o přestupcích. I bez omezení konce provozní doby pohostinství je možno omezit nebo zakázat diskotéky a veřejné hudební produkce a kulturní akce pořádané v pohostinstvích, přestože provozní doba pohostinství bude končit později.

POŽÁRNÍ OCHRANA

Obec může vydat obecně závaznou vyhlášku podle zákona o požární ochraně, ve které stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob. Takové podmínky může stanovit také kraj, a to nařízením v přenesené působnosti. Při vydání obecně závazné vyhlášky musí obec dodržovat pouze zákony. Kraj musí při vydání nařízení kraje dodržet nejen zákony, ale také právní předpisy. Takovým právním předpisem je rovněž vyhláška obce v případě, že rada kraje se rozhodne vydat nařízení kraje. Nařízení kraje musí být na území obce, která vydala obecně závaznou vyhlášku v téže záležitosti, v souladu s touto obecně závaznou vyhláškou. V obecně závazné vyhlášce je možno stanovit povinnosti, podmínky ochrany a způsob zabezpečení podmínek požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje více než 200 osob nebo jestliže to určí obec, na jejímž území se akce koná.

ZÁKAZ PODÁVÁNÍ ALKOHOLU

Obec má možnost podle zákona o ochraně před alkoholismem vydat vyhlášku obce podle tohoto zákona a v ní zakázat podávání a prodej alkoholu v určitých dnech nebo hodinách nebo na určených místech. Není však oprávněna omezit nebo zakázat konzumaci alkoholu, protože to zákon neumožňuje. Zákon o ochraně pře alkoholismem a jinými toxikomaniemi ale sám stanoví mj. zákaz podávání a prodeje alkoholu osobám mladším 18 let a podnapilým osobám. Zákaz podávání a prodeje alkoholu při kulturních podnicích a tanečních zábavách pro mládež vyplývá ze zákona.

MÍSTNÍ POPLATEK ZE VSTUPNÉHO

Pořadatel je povinen platit poplatek ze vstupného, pokud obec tuto povinnost stanoví v obecně závazné vyhlášce o místních poplatcích vydané podle zákona o místních poplatcích. V této obecně závazné vyhlášce může obec pořadatelům stanovit výši poplatku a datum splatnosti poplatku a také další povinnosti, např. povinnost ohlásit příslušné identifikační údaje, povinnost předem ohlásit místo a čas konání diskotéky, předpokládaný počet účastníků, povinnost předem si nechat orazítkovat vstupenky na obecním úřadě, ohlásit čísla účtů peněžních ústavů, na nichž jsou vedeny finanční prostředky z podnikatelské činnosti a další povinnosti související s vybráním poplatku.

Vstupným se podle zákona o místních poplatcích rozumí peněžitá částka, kterou účastník akce, v tomto případě diskotéky, zaplatí pořadateli za to, že se akce může zúčastnit. Sazba poplatku může činit až 20 % z úhrnné částky vybraného vstupného. Jestliže je v ceně vstupného obsažena daň z přidané hodnoty, odečítá se daň od ceny vstupného. Po dohodě s poplatníkem může obec stanovit poplatek paušální částkou, a potom odpadá prokazování celkové výše vybraného vstupného.

PORUŠENÍ OBECNĚ ZÁVAZNÝCH VYHLÁŠEK

Obec, resp. příslušný orgán obce, vydává rozhodnutí o porušení obecně závazné vyhlášky obce v těchto případech:

- rozhodnutí o porušení obecně závazné vyhlášky obce o veřejném pořádku při diskotékách, povinností stanovených za účelem ochrany veřejného pořádku a povinností, kde, kdy a za jakých podmínek se budou diskotéky konat,

- rozhodnutí o porušení obecně závazné vyhlášky obce o konci provozní doby hostinských provozoven v době, kdy toto umožňoval platný zákon o veřejném zdraví

- rozhodnutí o porušení obecně závazné vyhlášky o zákazu podávání a prodeje alkoholu v určitých dnech nebo hodinách nebo na určitých místech,

- rozhodnutí o porušení vyhlášky o místním poplatku ze vstupného,

- rozhodnutí o porušení vyhlášky o podmínkách pro zabezpečení požární ochrany při diskotékách, kterých se zúčastňuje větší počet osob.

Jestliže podnikatel závažným způsobem porušuje právní předpisy, živnostenský úřad mu může pozastavit nebo zrušit živnostenské oprávnění. Právním předpisem je také obecně závazná vyhláška vydaná zastupitelstvem obce. Jestliže obecní úřad zjistí při kontrole dodržování svých obecně závazných vyhlášek, že pořadatel diskotéky nebo hostinský porušuje právní předpis, zahájí s ním správní, případně přestupkové řízení. Pravomocné rozhodnutí o pokutě za porušení příslušného právního předpisu obecní úřad potom pošle příslušnému živnostenskému úřadu Důležité je, že přitom může obec požádat živnostenský úřad o pozastavení nebo zrušení živnosti.

SPOLUPRÁCE S POLICIÍ

Starosta je oprávněn požádat policii o spolupráci při zabezpečování záležitostí veřejného pořádku. Pouze orgány policie jsou např. oprávněny legitimovat účastníky diskoték. Je to důležité např. kvůli tomu, jak jsme uvedli, že jestliže je na diskotéce účastna mládež, potom platí, že na akcích pro mládež je zakázáno podávat a prodávat alkohol.

Jestliže obec využije své možnosti a nařídí pořadateli, aby předem oznámil obecnímu úřadu, kde se bude diskotéka konat, je vhodné zjistit další informace o budově na stavebním úřadě. A takovou informací je, zda konání diskotéky je v souladu s účelem stavby, který je uveden v kolaudačním rozhodnutí. Umístění budovy, popř. pozemku, kde se pořádají diskotéky, případně pohostinství, musí být v souladu s územním plánem. Stavební úřad vydává kolaudační rozhodnutí. Rozhoduje o sankcích za porušení stavebního zákona. Pravomocné rozhodnutí o závažném porušení zákona zašle živnostenskému úřadu. Nevhodnost umístění takových zařízení v obytné zástavbě je možno řešit změnou územního plánu.

právnička, Benešov

Platné zákony
Paragraf 10 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, § 58, § 61, § 65, 68 zákona č. 455/1990 Sb., o živnostenském podnikání, § 4, 12 a 15 zákona č. 37/1989 Sb, o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, § 76, 82 a 85 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, § 5, 126 a 127 občanského zákoníku, § 29 a § 27 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, § 6 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down