01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Programy by měly sjednotit postupy rozvoje cestovního ruchu

Vzájemná spolupráce České centrály cestovního ruchu - CzechTourism s regiony a kraji právě graduje v oblasti zpracování Programů rozvoje cestovního ruchu.

Na průběh, záměry a priority akce, kterou v roce 2001 inicioval CzechTourism, jsme se zeptali Ing. Petra Kratochvíla, ředitele odboru regionalistiky CzechTourism.
Kdy bude celý projekt hotov a co je cílem akce?
Programy jsou v podstatě dokončeny ve všech krajích s výjimkou hlavního města Prahy a regionu Vysočina, které je ani nezadaly. Participovaly na nich krajské orgány, různá sdružení, města, obce i podnikatelská sféra. Jako první byl již před půldruhým rokem hotov program regionu Severní Morava a Slezsko, který koordinuje Moravskoslezský kraj. Cílem je sjednotit postupy rozvoje cestovního ruchu v jednotlivých regionech a krajích. Shrnutím regionálních programů bude dokument, tzv. kompilace, zpracovaný formou brožurky a CD ROM, který poskytne náměty pro nadregionální turistické produkty a společné aktivity vůči zahraničí a bude deklarovat připravenost regionů na čerpání strukturálních fondů Evropské unie.
Jaké jsou podmínky finanční spoluúčasti pro získání evropských grantů?
Každý program má jiná kritéria. Od EU však lze očekávat příspěvek v průměru ve výši padesáti procent. Polovinu investičních nákladů musí obec či region hradit z vlastních zdrojů, případně si musí najít vhodné partnery. V rámci Společného regionálního operačního programu může být partnerem i stát.
Můžete uvést konkrétní výsledky některého z programů?
Příkladem pružné komunikace mezi krajským úřadem, městy, obcemi i podnikateli je Moravskoslezský kraj. Zrodil se tam například úspěšný produkt Valašského království a podle tohoto vzoru vznikají další projekty, např. Země děda Praděda. Turistům nabízí zábavné putování po regionu s vandrovním pasem. Perspektivně se uvažuje o zpřístupnění Vítkovických železáren formou turistických exkurzí, zatraktivnění provozu Osoblažské úzkokolejky a o rekreačním využití Slezské Harty. Vítkovické železárny s vysokými pecemi dokonce aspirují na zápis do seznamu památek UNESCO jako průmyslový skanzen. Po úzkokolejce na trati Třemošná - Osoblaha by měla příští rok jezdit pravidelně souprava tažená parní lokomotivou. Romantický výlet historickým vláčkem bude turistům prezentován v souvislosti s návštěvou hradu Dívčí Kámen, zámku Slezské Rudoltice a dalších pamětihodností. Okolí přehrady Slezská Harta na Bruntálsku si francouzští filmaři asi před dvěma lety vybrali jako atraktivní kulisu k natočení Johanky z Arku. Donedávna byla vodní plocha chráněným zdrojem pitné vody se zákazem koupání. Nyní má sloužit hlavně k rekreačním účelům. Starostové obcí z tohoto regionu teď jednají např. o nákupu výletní lodě pro turisty.
Proslýchá se, že turistická informační centra ve všech regionech mění tvář, rozšiřují nabídku a zvyšují úroveň poskytovaných služeb.
Společným jmenovatelem programů je profesionalizace řízení a organizace cestovního ruchu a ustavení takzvaného destinačního managementu. Nechali jsme si ochránit značku "íčka" a tu přidělujeme centrům, která splňují základní kritéria. Tím se snažíme přispět k zvyšování kvality služeb. Podmínkou je např. otvírací doba minimálně pět dnů v týdnu, komunikace alespoň v jednom světovém jazyku, objektivní poskytování informací o celém regionu, zdarma poskytování verbálních informací. O přeznačení požádalo již více než 90 center. Proces pokračuje, takže konečný počet odhaduji asi na 130.
Některá centra provádějí pro kraje a regiony sběr dat a různá statistická šetření. Když se centrum zaváže k určitému objemu práce (například zmapovat všechny kostely v regionu), dostane finanční příspěvek. Takto to funguje v Moravskoslezském kraji. Tam také ihned po dokončení programu rozvoje vypsali konkurs na "provozovatele" destinačního managementu v šesti subregionech Severní Moravy a Slezska.
V Jihočeském kraji vyřešili tuto problematiku modifikací Jihočeské centrály cestovního ruchu na nový subjekt, založený krajským úřadem, sdružením měst a hospodářskou komorou. V programu Ústeckého kraje vytipovali jako destinační management Svaz cestovního ruchu Deliteus a Podkrušnohorské informační centrum.
Jednou z propagačních akcí CzechTourism na podporu domácího cestovního ruchu byla štafetová jízda Krásná země aneb Na kole kolem České republiky.Splnila účel?
Ano. Trasa, rozdělená do třiceti etap, vedla po obvodu republiky historickými městy, kulturními centry, lázněmi, poutními místy, kolem hradů a zámků i památek UNESCO. Využila především značených cyklostezek a vedlejších komunikací. Základním posláním akce byla snaha prohloubit zájem o poznávání vlasti a motivace k trávení dovolené v regionech. Mezi výhody pobytu v tuzemsku patří mimo jiné přátelské prostředí bez jazykové bariéry a cenová dostupnost všech služeb. Po výrazném útlumu domácí turistiky začátkem 90. let se nyní již projevuje opačný trend. Krásná země byla jeho první výraznější mediální a marketingovou podporou. Velmi příznivý ohlas mělo také zavedení cyklobusů v jižních Čechách. Cyklisté se jimi mohou dopravovat i s kolem na trasách blízko rakouských a německých hranic od Šumavy až k Novohradským horám. Přidaly se tak k cyklobusům na Šumavě a v České ráji.
V poslední době všeobecně roste zájem o agroturistiku. Podporujete její rozvoj i u nás?
Český venkov dnes prochází změnami spojenými s restrukturalizací a omezováním zemědělské prvovýroby. Zákonitě to snižuje potřebu pracovních sil v tomto odvětví, což vede k růstu nezaměstnanosti. Problematika je aktuální také v souvislosti s naším vstupem do EU. Podle údajů WTO cestovní ruch v globálu narůstá ročně zhruba o 4 %, zatímco agroturistika o 10-30 %. Při odhadu, že kolem 30 % z miliardy cestujících dává přednost dovolené strávené jinde než u moře, jde o 300 až 400 miliónů lidí. Posilování tohoto trendu je nezpochybnitelné. Otázka však zní, jakou část zmíněné cílové skupiny získáme pro Českou republiku. CzechTourism připravuje projekt vzniku lokalit, kde bude dominovat venkovský cestovní ruch.
Kdo má naději získat dotaci na rozvoj agroturistiky?
Formu finanční podpory připravujeme. Některé kraje podporují vznik lůžek ve venkovských sídlech. Plzeňský kraj letos v létě rozdělil na podporu venkovského cestovního ruchu 840 tisíc Kč. Vzhledem k tomu, že adresát dotace musí investovat minimálně polovinu ze svého, jde o projekty v celkové hodnotě kolem dvou miliónů korun. Mezi příjemci figuruje například Sdružení na obnovu rozhledny na Sedle nebo majitel firmy Gigant v Záluží, který zrekonstruoval statek za účelem jeho využití v cestovním ruchu.
Připravujete také akce, motivující k poznávání přírodních krás a pamětihodností v tuzemsku?
Letos v září, na začátku školního roku 2003/2004, odstartovala soutěžní internetová hra Moje vlast, která potrvá do června 2004. Účastníci vybírají správné odpovědi na otázky vztahující se ke všem oblastem České republiky, vymýšlejí marketingové argumenty pro pozvání návštěvníků ze zahraničí a píší slohy na téma Dovolená v Česku. Hodnocení probíhá na základě počtu přístupů na webovou adresu mojevlast.atlas.cz, podle počtu přihlášených škol, ohlasu učitelů a odezvy v diskusním fóru na internetu. Vítězná třída má šanci získat týdenní rekreaci.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down