01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Příspěvek pro mateřské školy

Podle ustanovení § 14 odst. 9 zákona ČNR č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o státní správě a samosprávě ve školství) obec v samostatné působnosti spravuje mj....

Podle ustanovení § 14 odst. 9 zákona ČNR č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o státní správě a samosprávě ve školství) obec v samostatné působnosti spravuje mj. předškolní a školská zařízení, které zřizuje, zejména tím, že zabezpečuje investiční výdaje a neinvestiční náklady kromě mzdových prostředků, učebnic, školních pomůcek a potřeb hrazených státem, nestanoví-li tento zákon jinak.

Novela zákona o státní správě a samosprávě ve školství (zákon č. 190/1993 Sb.) s účinnosti od 15. července 1993 zavedla pro obce možnost stanovit tzv. příspěvek na částečnou úhradu neinvestičních nákladů mateřských škol, školních družin a školních klubů (dále jen příspěvek), a to formou obecně závazné vyhlášky (OZV). Jednalo se o obecně závaznou vyhlášku vydávanou v samostatné působnosti obce.1) V době platnosti a účinnosti zákona č.367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, se právní předpisy obce v samostatné i přenesené působnosti shodně označovaly termínem "obecně závazná vyhláška". I když předmětná novela zákona o státní správě a samosprávě ve školství výslovně nestanovila působnost obce při vydávání této OZV, lze vylučovací metodou dovodit, že se jednalo (a stále jedná) o obecně závaznou vyhlášku vydávanou v samostatné působnosti. Do výkonu přenesené působnosti obce podle tehdy účinného ustanovení § 4 zákona o státní správě a samosprávě ve školství náleželo toliko rozhodování obce o přijetí dětí do předškolního zařízení, školní jídelny, školní družiny nebo školního klubu, pokud počet přihlášených dětí přesahoval počet dětí, které bylo možné přijmout. Vzhledem k tomu, že výkon státní správy lze orgánům obce svěřit pouze v případech, kdy tak stanoví zákon, je nezbytné přijímat tyto právní předpisy obce zásadně v jejich samostatné působnosti2). I ustanovení § 14 odst. 1 písm. e) zákona č. 367/1990 Sb. v tehdy platném znění, výslovně zahrnulo správu předškolních zařízení, základních škol a zařízení jim sloužících, do samostatné působnosti obce.

ZPŮSOB ÚHRADY

Podle § 19b odst. 1 zákona o státní správě a samosprávě ve školství se příspěvek platí obci, která zřizuje mateřskou školu nebo školní družinu nebo školní klub, na účet zřízený vždy pro mateřskou školu nebo školní družinu nebo školní klub.

Podle "Výkladu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR k zabezpečení úkolů vyplývajících ze zákona č. 190/1993 Sb., čj. 10 898/94-24, ze dne 27. ledna 1994" zákonný zástupce hradí příspěvek na účet zřízený vždy pro mateřskou školu, školní družinu a školní klub, kde je zapsáno jeho dítě, přičemž se peníze neskládají v hotovosti, ale rodiče je prostřednictvím peněžního ústavu poukazují obci na obcí zřízený účet. Domnívám se, že tato interpretace je v rozporu se zákonem. Z dikce zákona, že příspěvek se platí "na účet zřízený vždy pro mateřskou školu nebo školní družinu nebo školní klub", rozhodně nelze dovodit, že se musí jednat zásadně o platbu prostřednictvím banky.

Zákon o státní správě a samosprávě ve školství nestanoví výslovně způsob placení příspěvku, a je proto na vůli obce, aby tuto záležitost upravila v obecně závazné vyhlášce, přičemž musí respektovat obecné formy způsobů placení "uznávané" zákony ČR. Obci též podle mého názoru nic nebrání v tom, aby stanovila toliko jeden způsob placení příspěvku. Podle druhé věty § 19a zákona o státní správě a samosprávě ve školství platí příspěvek rodiče dítěte nebo jiní zákonní zástupci. Obec tak může inkasovat příslušné částky v hotovosti s tím, že je poté uloží na příslušný bankovní účet.

VYUŽITÍ A VÝŠE PŘÍSPĚVKU

Zákon váže použití příspěvku pouze na částečnou úhradu neinvestičních nákladů příslušné mateřské školy, školní družiny nebo školního klubu. Pokud je příspěvek použit na mzdy pracovníků a učební pomůcky, poukáže jej s účinnosti od 12. června tohoto roku3) obec předškolnímu zařízení, škole či školskému zařízení a o poskytnutí informuje krajský úřad. Podle právní úpravy účinné do letošního 1. června poukázala obec příspěvek použitý na mzdy a učební pomůcky krajskému úřadu.

Zákon o státní správě a samosprávě ve školství stanoví maximální přípustnou výši příspěvku tak, že nesmí přesáhnout 30 % neinvestičních nákladů vynaložených na jedno dítě. Obec je povinna výši příspěvku projednat s příslušným krajským úřadem. Pokud tuto povinnost obec nesplní, nelze bez dalšího zjišťování konstatovat, že příslušná obecně závazná vyhláška je v rozporu se zákonem, bude-li výše příspěvku právně konformní. Pod pojmem "projednání" též nelze rozumět předchozí souhlas krajského úřadu k vydání příslušné obecně závazné vyhlášky.

Plátci jsou povinni platit příspěvek v termínech a způsobem stanoveným OZV. Pro případ, že příspěvek nebude zaplacen včas nebo ve správné výši, může obec v obecně závazné vyhlášce stanovit, že plátce zaplatí penále. Výše penále nesmí přesáhnout výši dlužného příspěvku. Lze jen doporučit, aby obce využily maximální možnou hranici penále, tj. stanovovaly ji ve výši dlužného příspěvku. Je totiž sporné, na základě jakých právních předpisů může obec vymáhat samotné - řádně a včas nezaplacené - příspěvky. V zákoně o státní správě a samosprávě ve školství není uveden žádný vztah při správě příspěvku k zákonu České národní rady č.337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o správě daní a poplatků). Ani z ustanovení § 1 odst. 1 zákona o správě daní a poplatků nelze zřejmě dovodit, že by bylo možné pod pojem poplatek podřadit termín "příspěvek", neboť poplatek ve smyslu tohoto zákona musí mít "daňový" charakter. Naproti tomu u penále se v souladu s ustanovením § 1 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků při jejich placení i vymáhání postupuje podle části šesté tohoto zákona, s taxativně stanovenými výjimkami.

VYLOUČENÍ Z MATEŘSKÉ ŠKOLY

Nezaplacení příspěvku nemůže být důvodem k vyloučení dítěte z docházky do mateřské školy, školní družiny nebo školního klubu. Důvody jsou uvedeny v ustanovení § 6 odst. 2 vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č.35/1992 Sb., o mateřských školách. Docházku ukončuje ředitel mateřské školy po dohodě se zřizovatelem a po předchozím písemném upozornění zástupce dítěte z taxativně stanovených důvodů. Jedním z důvodů může být opakované závažné narušování provozu mateřské školy zástupcem dítěte. Pod toto vymezení důvodů však nelze podřadit nezaplacení příspěvku. Stanovení příspěvku spadá, jak bylo uvedeno výše, do samostatné působnosti obce, zatímco ředitel školy vykonává státní správu ve školství4), a tedy i vyloučení dítěte z docházky do mateřské školy je podle platné právní úpravy zásadně projevem organizující a mocensko-ochranné činnosti státu výkonného, podzákonného a nařizovacího charakteru.5)

Příspěvek se však ze zákona neplatí, jestliže po jeho zaplacení klesne součet příjmů příslušníků domácnosti, ve které dítě žije, pod 1,25 násobku částky potřebné k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb a nezbytných nákladů na domácnost. Je tedy na zákonných zástupcích dítěte, aby o této skutečnosti informovali obec a předložili potřebné doklady o výši příjmů. Ve výjimečných případech může obec osvobodit plátce od placení příspěvku zcela nebo zčásti, a to zpravidla na jeden rok. Toto osvobození, resp. stanovení konkrétních důvodů k osvobození od placení příspěvku musí být přímo uvedeno v OZV, neboť je pouze na vůli obce, zda k tomuto kroku vůbec přistoupí (na rozdíl od výše uvedené situace, kdy se příspěvek neplatí ze zákona).

Problematika příspěvku se nevztahuje na soukromé a církevní předškolní zařízení, školní družiny a školní kluby.

Poznámky:

1) Obecně závazné vyhlášky tohoto druhu byly - až na malé výjimky - v praxi zpravidla vydávány v samostatné působnosti.

2) Článek 105 ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava ČR, ve znění pozdějších předpisů: "Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon."

3) Zákon č. 181/2003 Sb., kterým se mění zákon č.564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, nabyl účinnosti 12. 6. 2003.

4) Srov. ustanovení § 1 písm. a) a § 3 zákona ČNR č.564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů.

5) Blíže k tzv. funkčnímu pojetí státní správy srov. např. in: Průcha, P.: Správní právo, obecná část, Masarykova univerzita, Brno 1999, str. 18 až 23.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down