Se vstupem České republiky do Evropské unie se subjektům otevírají možnosti pro čerpání ze strukturálních fondů EU a Fondu soudržnosti. Podmínkami úspěšného čerpání je však zpracování dostatečného počtu kvalitních projektů,...
Se vstupem České republiky do Evropské unie se subjektům otevírají možnosti pro čerpání ze strukturálních fondů EU a Fondu soudržnosti. Podmínkami úspěšného čerpání je však zpracování dostatečného počtu kvalitních projektů, jejichž nositeli budou kraj, obce, soukromý i neziskový sektor a rovněž zajištění dostatečného objemu finančních prostředků potřebných na spolufinancování.
Objem finančních prostředků, které může kraj Vysočina získat, je velký. Času na přípravu projektů ale není nazbyt. Hlavním iniciátorem a garantem řízení příprav na čerpání peněz ze strukturálních fondů EU a Fondu soudržnosti je odbor regionálního rozvoje Krajského úřadu kraje Vysočina. Kvůli zajištění funkčnosti celého systému vznikla na krajském úřadě pracovní skupina Fondy. Tvoří ji pracovníci odborů, kterých se týká příslušná oblast podpory. Ve skupině pracují zástupci pro tyto oblasti podpory - doprava, venkov, zemědělství, životní prostředí, lidské zdroje, sociální, informační technologie, průmysl a podnikání, cestovní ruch a kultura. Díky tomu se informace o možnostech čerpání z fondů EU lépe dostávají ke konečným příjemcům.
Pracovníci odboru regionálního rozvoje připravili Akční plán na zvýšení absorpční kapacity pro čerpání fondů EU (dále jen Akční plán), který navrhuje systém postupných kroků v období od června 2003 do srpna 2004, kdy se předpokládá podání prvních projektů. Systém však tímto termínem nekončí. Ve stejné či mírně modifikované podobě by měl být udržitelný pro celé programové období 2004 - 2006.
Informační kampaň
Dílčí kroky Akčního plánu se uskutečňují na základě společného konsensu skupiny Fondy. Prvním krokem byla realizace plánu šíření informací formou konference (za účasti zástupců ministerstev pro místní rozvoj a financí a Delegace evropské komise) a patnácti seminářů uspořádaných v rámci obvodu obcí s rozšířenou působností. Zástupci měst a obcí, hospodářských komor, agrárních komor, školství, neziskového sektoru a ostatní zájemce zabývající se možností využití finančních prostředků EU tak získali informace o současném stavu a vývoji operačních programů, finančních alokacích, konečných příjemcích, Akčním plánu a jeho aktuální fázi plnění. Celá informační kampaň byla podpořena zveřejněním výzev s cílem nalézt spolupracovníky (jednotlivce či organizace) na sběr projektových záměrů v kraji Vysočina za účelem vybudování databáze projektových záměrů a jejich budoucí podpory z fondů EU. Výzva se objevila opakovaně v regionálních médiích. Zájemci měli možnost se přihlásit do letošního 10. září podle oblastí podpory, do které soustřeďují svoji pozornost při sběru projektových záměrů. V průběhu října začne cyklus školení o náležitostech projektu, o tom jak má být zpracován, aby se mohl ucházet o podporu ze strukturálních fondů EU. Spolupracovník se dozví, co je to projektová fiše, jaké obsahuje projekt položky, co a jak se má vyplňovat a jakým způsobem se sestavuje logický rámec, tzv. logframe. Cyklus školení bude poskytnut spolupracovníkům zdarma, náklady bude plně hradit Krajský úřad kraje Vysočina. Tímto krokem se rozšíří obzor o projektech dalším zájemcům v kraji, kteří by v budoucnu mohli najít své uplatnění v pozici projektových manažerů.
FOND VYSOČINY
Velkou výhodou pro kraj Vysočina je již druhým rokem fungující Fond Vysočiny (dále jen fond), němž jsou alokované finanční prostředky, o které mohou subjekty našeho kraje žádat na základě vyhlášeného grantového programu. Získávání peněz z Fondu Vysočina je založeno na obdobných pravidlech a principech jako čerpání ze strukturálních fondů EU, což pomáhá vytvořit lepší představu o nastavení podmínek pro čerpání z fondů EU.
V průběhu listopadu bude zveřejněna výzva na sběr projektových záměrů podle jednotlivých oblastí podpory a na zpracování projektových záměrů do fondů Evropské unie. Přednost budou mít žadatelé, kteří prošli tréninkem a u nichž bude předpoklad, že nejlépe splní potřebné požadavky. Následně začne probíhat v terénu, prostřednictvím spolupracovníků, sběr projektových záměrů, jejich zpracování do formy projektové fiše a tabulky logického rámce.
Způsob hodnocení projektů
Každý sesbíraný projektový záměr budou hodnotit dva posuzovatelé, kteří budou dle pravidel pro posuzování přidělovat projektovým záměrům body. Na základě výše bodového hodnocení bude předkladatelům vyplácena finanční odměna.
Průběžně bude probíhat vyhodnocení projektů dle míry pravděpodobnosti získání dotace z fondů EU, a to na základě těchto kritérií:
soulad s politikou EU a kraje (dáno operačními programy a Programem rozvoje kraje Vysočina),
reálnost a udržitelnost záměru,
schopnost žadatele projekt kofinancovat.
Projektové záměry se budou průběžně zavádět do monitorovacího systému (speciální software vytvořený odborem informatiky za tímto účelem). Projekty s nejvyšším hodnocením (nejvyšší mírnou pravděpodobnosti na získání dotace) obdrží poté soustředěnou podporu odborných pracovníků kraje, Regionální rozvojové agentury Vysočina, popř. dalších expertních kapacit tak, aby v okamžiku předložení splňovaly přísná kritéria výběrového řízení. Tato podpora by měla zahrnovat i dotaci na přípravu projektové dokumentace (jde spíše o investici s vysokou mírou návratnosti). Projekty, které budou vyžadovat delší přípravnou fázi (např. síťování projektů v rámci kraje, úpravu majetkových poměrů žadatelů vůči zhodnocovaným majetkům atd.), se budou předkládat později. V rámci předběžného hodnocení budou identifikovány i takové projekty, které budou z hlediska podpory EU bez šance. V tom případě se bude hledat jiný zdroj.
Síť projektových manažerů
Od ledna roku 2004 začne v našem kraji působit síť projektových manažerů v obcích s rozšířenou působností. Tito manažeři budou vybráni, pokud možno, z místních lidí, kteří znají danou lokalitu a požívají důvěry místních samospráv a dalších subjektů. Manažeři by se podíleli na aktualizaci databáze projektů a na jejím dalším rozšiřování. Zastupovali by zejména roli informační a poradenskou, poskytovali by informace komukoli, kdo se na ně obrátí s jakýmkoli problémem ohledně projektu či problému, kde získat prostředky z fondů EU. Jejich úkolem bude také doplňovat průběžně indikátory rozvoje daného území obcí s rozšířenou působností, které se stanou součástí studie analýzy výchozího stavu. Důraz se klade zejména na důsledný monitoring. Studie pro jednotlivé obvody obcí s rozšířenou působností se začne zpracovávat na podzim letošního roku. Bude obsahovat také návrh měřitelných indikátorů rozvoje daného území, sledovaných v průběhu roku projektovými manažery. Indikátory budou zahrnovat vývoj v oblasti sociální, ekonomické a technologické.
Dalším problémem je kofinancování. Odbor regionálního rozvoje krajského úřadu intenzívně komunikuje se zástupci bankovních institucí o možnostech spolufinancování projektů z fondů EU pro různé subjekty v rámci kraje. Snaží se najít společná řešení, která by byla vhodná pro co nejširší okruh předkladatelů projektových záměrů.
Věříme, že jsme dobře připraveni a že dokážeme v plné šíři realizovat Program rozvoje kraje za podpory evropských a českých prostředků. Předpokládáme, že náš kraj bude patřit k těm úspěšným regionům, kterým evropské prostředky účelně napomohou k ekonomickému růstu.