Mohlo by se zdát, že územní samosprávné celky nemohou ovlivňovat zaměstnanost. Opak je však pravdou. Předpisy, které ovlivňují aktivní politiku zaměstnanosti, k tomu vytvářejí legislativní předpoklady. Zejména vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí č. 35/1997 Sb. stanovuje podrobnosti zřizování společensky účelných pracovních míst a vytváření veřejně prospěšných prací.
Jak jsme již psali v minulém čísle (viz Moderní obec č. 7, str. 33), obce mohou získat při zřizování tzv. společensky účelných pracovních míst některé výhody, včetně dotace na úhradu mzdových nákladů. Kromě toho však mohou získat i jiné finanční prostředky.
JINÉ DOTACE
Úřad práce může zaměstnavateli dále poskytovat návratnou finanční výpomoc a různé formy dotací - na úhradu úroků z úvěru a jinou účelově zaměřenou dotaci. Jde o finanční pomoc, která je určena, např. na pořízení investic, nákup pracovních pomůcek, přístrojů, vybavení apod. Vzhledem k tomu, že se náklady zaměstnavatelů na zaměstnávání uchazečů o zaměstnání po určitou dobu neustále zvyšují, stejně jako výdaje na zaškolování nových zaměstnanců, je dotace na zřízení nového účelného pracovního místa pro zaměstnavatele až 80 000 Kč. Na jedno nově vytvořené pracovní místo může zaměstnavatel dostat pouze jeden druh dotace. Výjimka je pro poskytnutí návratné finanční výpomoci a jiné dotace (např. na investice), které může zaměstnavatel obdržet současně.
Podmínky pro dotace v dohodě
Úřad práce uzavírá se zaměstnavatelem ke zřízení nových pracovních míst a k poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci písemnou dohodu. Jde tedy jen o jednu dohodu: na zřízení nového pracovního místa a současně na poskytnutí dotace.V dohodě se zejména uvede:
- počet a druhy nových pracovních míst,
- závazek zaměstnavatele, že tato místa bude obsazovat uchazeči o zaměstnání, kteří jsou v evidenci úřadu práce,
- způsob a výši úhrady nákladů na jejich zřízení a závazek, že úřadu práce vrátí úhradu nákladů, nedodrží-li dohodnuté podmínky.
Podmínkou uzavření dohody je předložení vlastního podnikatelského záměru zaměstnavatele s předpokládanými náklady na vytvoření nových pracovních míst.V případě vytvoření více než čtyř pracovních míst je podmínkou uzavření dohody odborný posudek (expertiza). Tato dohoda nemůže být uzavřena s ústředním orgánem státní správy, státním fondem, rozpočtovou nebo příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je správní úřad, s výjimkou zařízení sociální péče. Může být uzavřena s obcí nebo s jiným územním samosprávným celkem.
Bez ohledu na to, zda jde o zřizování společensky účelného pracovního místa pro konkrétní osobu nebo kdy se jedná o vytvoření určitého počtu nových pracovních míst pro jakéhokoli uchazeče o zaměstnání, je součástí dohody nový smluvní závazek zaměstnavatele, že písemně oznámí úřadu práce ukončení pracovního poměru umístěného uchazeče.To je odůvodněno zájmem na kontinuálním obsazování nově zřízených pracovních míst uchazeči o zaměstnání a tím, aby úřad práce mohl stanovit další prognózu práce s uchazečem.
Neomezená úhrada mezd pro obce
Dotaci až do výše skutečně vyplacených mzdových náhrad může zaměstnavatel obdržet při zřízení pracovních míst k zajištění veřejně prospěšných prací. Jde o práce, které jsou např. k prospěchu všech občanů v obci nebo místě bydliště, jako jsou úprava zeleně, sadů, údržba veřejných sítí, různé druhy služeb apod.
Zde mají velké pole působnosti právě obce, které mohou využívat legislativních možností k přijímání uchazečů o zaměstnání na veřejně prospěšné práce. Vyhláška nevylučuje poskytnutí dotace zaměstnavateli při zřízení společensky účelného místa nebo veřejně prospěšné práce současně. Vyhláška dále stanoví, že dohody o vytváření veřejně prospěšných prací je možno uzavírat na dobu skutečného výkonu těchto prací, nejdéle na 12 kalendářních měsíců ode dne nástupu uchazeče do zaměstnání. Právní úprava odpovídá potřebám současné praxe - pro určitou kategorii uchazečů o zaměstnání je vytváření veřejně prospěšných prací jedinou možností, jak je zaměstnat. Při zřízení veřejně prospěšných prací může úřad práce zaměstnavatelům, zejména obcím, poskytnout dotaci až do výše skutečně vyplacených mezd nebo platů.
Vzhledem k tomu, že se tyto práce většinou vytvářejí k zabezpečení krátkodobých pracovních úkolů, není výše dotace omezena. Úřady práce při výběru subjektů, s kterými uzavřou dohodu o vytváření veřejně prospěšných prací, preferují především podnikatele a obce. Tento druh prací totiž patří mezi hlavní předmět činnosti rozpočtových a příspěvkových organizací většinou zřizovaných obcemi. I ze samotného časového omezení těchto prací je zřejmé, o jaký druh činnosti se jedná.
Krátkodobým pracovním umístěním uchazeče o zaměstnání se rozumí doba nepřesahující dvanáct kalendářních měsíců po sobě následujících ode dne sjednaného nástupu uchazeče o zaměstnání na tyto práce (např.o krátkodobé pracovní poměry na dobu určitou k zajištění sezonních nebo kampaňových prací v obci, v zařízení obce apod.).
Ladislav Jouza
právník
Vzor dohod
Dohoda