Praha se chce přiřadit k evropským metropolím, které jednotnou grafickou tvář již mají. Kdy veškeré aktivity města a činnosti jsou lépe viditelné a zapamatovatelné. Přijetí jednotného vizuálního stylu je pro Prahu potřebné též proto, že mnohé...
Praha se chce přiřadit k evropským metropolím, které jednotnou grafickou tvář již mají. Kdy veškeré aktivity města a činnosti jsou lépe viditelné a zapamatovatelné. Přijetí jednotného vizuálního stylu je pro Prahu potřebné též proto, že mnohé její instituce jsou zejména v zahraničí vnímány bez patřičných souvislostí s naším hlavním městem. Tyto hlavní důvody vedly hlavní město Prahu na počátku loňského roku k vyhlášení výtvarné soutěže, jejímž základem je moderní logo města. Má nahradit historický znak Prahy, stanovený vyhláškou, který se bude i nadále využívat, ovšem jen při slavnostních a oficiálních příležitostech.
Magistrátní odbor Public Relations, pověřený organizací kombinované vyzvané a veřejné neanonymní soutěže na jednotný vizuální styl města, požádal o účast v soutěži osm našich renomovaných grafiků. Kromě nich se přihlásilo dalších 14 zájemců. O soutěži byly informovány i zájmové instituce výtvarných umělců. První kolo, ve kterém všichni účastníci dostali zadání navrhnout 1 - 3 varianty moderního logotypu města, včetně např. kombinace s velkým znakem Prahy, bylo uzavřeno koncem loňského června. Závaznou podmínkou se staly heraldické barvy hlavního města, kterými jsou červená a žlutá.
Průběh soutěže
Soutěžní porota byla sestavena z předních odborníků a představitelů města. Jejími odbornými garanty se stali tehdejší rektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze prof. Zdeněk Ziegler a rektor Vysoké školy designu v Lipsku prof. Ruedi Baur. Komise ze všech návrhů vybrala tři autory, kteří postoupili do druhého kola soutěže. Zadání jim stanovilo konkretizovat aplikace značky a rozvést logo Prahy tak, aby výstižněji vyjádřilo výjimečnost města a jeho specifickou atmosféru. Vyhodnocená trojice grafiků byla také pověřena vytvořit návrhy několika úředních listin, pro vnější prezentaci předložit např. návrh plakátu propagující důležitost třídění odpadu, dále měla vypracovat titulní stranu cizojazyčné publikace o Praze, obal na CD a navíc ještě předložit návrhy na označení úředních budov a dalšího majetku města.
Všichni tři finalisté druhého kola před hodnotící komisí obhajovali své nové návrhy. Porotci jednomyslně vyhodnotili jako nejlepší práci Aleše Najbrta, našeho předního grafika. Všechny soutěžní návrhy byly loni v listopadu představeny veřejnosti na výstavě, která se konala v pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové.
Vítězný návrh
Základem vítězného návrhu grafika Aleše Najbrta, schváleného Radou hlavního města Prahy, je graficky zobrazené logo - červený čtverec, ve kterém název Praha je vyveden ve čtyřjazyčné mutaci.
Podle jeho tvůrce má akcentovat otevřenost. Mnohojazyčná verze symbolizuje město, které se opět stává multikulturním centrem a navazuje na prvorepublikovou tradici.
Další tvůrčí kapitolou se stalo vytvoření základního grafického manuálu, definujícího nový vizuální styl hlavního města Prahy. Aleš Najbrt v něm použil nové logo, registrované jako ochranná známka, v návrzích všech merkantilních tiskovin, jako jsou např. hlavičkové papíry, obálky, vizitky, formuláře, oznámení, tiskové zprávy, ale také propagační předměty, CD-ROM, karty zaměstnanců, razítka Magistrátu hlavního města Prahy atd.
Vítěznou značku bude hlavní město Praha používat také v reklamě, televizních spotech a na svých webových stránkách. Nový vizuální styl by se mohl v budoucnosti také přenést na organizace zřízené hlavním městem Prahou, jako je například Pražská informační služba nebo Dopravní podniky hlavního města Prahy.
Od tohoto roku již probíhají přípravy na spuštění nového vizuálního stylu a jeho následného závazného užívání, se kterým se počítá ještě letos. Veřejnosti se tak více zviditelní nová grafická tvář Prahy, kdy její funkčnost budou moci lépe posoudit obyvatelé a návštěvníci naší metropole.
Jan Bednařík