Otázka: Musí vnitřní předpisy příspěvkové organizace zřizované obcí (nebo krajem) schvalovat zastupitelstvo obce (kraje)?Odpověď: Takzvané vnitřní předpisy představují velice širokou a diferencovanou skupinu nejrůznějších...
Otázka: Musí vnitřní předpisy příspěvkové organizace zřizované obcí (nebo krajem) schvalovat zastupitelstvo obce (kraje)?
Odpověď: Takzvané vnitřní předpisy představují velice širokou a diferencovanou skupinu nejrůznějších pravidel chování, které umožňují, resp. by měly umožňovat racionální fungování nejrůznějších organizačních jednotek veřejného i soukromého práva.
Vnitřní předpisy - ať již označované jako např. interní předpisy, vnitřní instrukce apod. - představují takový typ předpisu, který vydává určitý subjekt v rámci své pravomoci k provedení nebo konkretizaci normativních právních aktů. Vnitřní předpisy tak umožňují závazným způsobem regulovat vnitřní chod i subjektům územní samosprávy včetně jejich příspěvkových organizací či organizačních složek obce (kraje).
Mezi vnitřní předpisy v širším slova smyslu lze např. řadit pracovní řády, organizační řády, jednací řády, spisové řády, archivní řády, vnitřní platové předpisy, služební předpisy, ale i některé metodické pokyny či pracovní postupy atd.
V právní teorii lze vysledovat několik přístupů na právní charakter samotných vnitřních předpisů, ale vzhledem k jejich již naznačenému rozsáhlému počtu a vnitřní diferencovanosti je poněkud obtížné učinit obecný závěr. I s tímto vědomím však lze vnitřní předpis v oblasti veřejné správy vymezit jako předpis abstraktní povahy, který napomáhá k vnitřnímu uspořádání vztahů jedné či více přesně specifikovaných organizačních jednotek v daném systému, resp. subsystému veřejné správy a je odrazem pravomoci upravit vztah podřízenosti vůči jeho vydavateli. Je nutné zdůraznit, že vnitřní předpis musí být v souladu (co do obsahu i formy) se všeobecně závaznými právními předpisy a nesmí překračovat jejich meze. Specifickým druhem vnitřních předpisů jsou tzv. provozní řády. Tyto provozní řády jsou vydávány takovými subjekty, které poskytují určité služby veřejnosti a za tímto účelem stanovují pravidla chování pro užívání těchto služeb (jedná se např. o knihovny, muzea, tělovýchovná zařízení, atd.).
Ohledně příspěvkových organizací územních samosprávných celků zastupitelstvo obce ve své vyhrazené pravomoci podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích) zřizuje a ruší příspěvkové organizace a schvaluje jejich zřizovací listiny. Obdobně je tomu i v případě příspěvkových organizací kraje - § 35 odst. 2 písm. k) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o krajích). Ve smyslu § 102 odst. 2 písm. b) zákona o obcích je radě obce vyhrazeno plnit vůči právnickým osobám /podle § 23 odst. 1 písm. b) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, je příspěvková organizace právnickou osobou/ zřízeným zastupitelstvem obce úkoly zřizovatele podle zvláštních předpisů /s výjimkou uvedenou v již zmíněném ustanovení § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích/.
V případě kraje je ve smyslu § 59 odst. 1 písm. i) zákona o krajích vyhrazeno radě kraje vykonávat zřizovatelské funkce k právnickým osobám, které byly zřízeny krajem nebo které byly na kraj převedeny zvláštním zákonem, včetně jmenování a odvolávání jejich ředitelů a stanovení jejich platu a odměn.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že zastupitelstvo obce (kraje) nemusí schvalovat vnitřní předpisy svých příspěvkových organizací, pokud tak nestanoví zvláštní právní předpis či pokud si zastupitelstvo obce (kraje) tuto pravomoc nevyhradí. Vydávání vnitřních předpisů příspěvkových organizací spočívá zejména na jejich statutárních orgánech (např. vedoucí, ředitel atd.). Nelze ovšem vyloučit případ, kdy v rámci vztahu nadřízenosti a podřízenosti vydá rada obce (resp. starosta v obcích, kde se rada nevolí) vnitřní předpis vztahující se i na příspěvkovou organizaci. V tomto případě je příspěvková organizace povinna se jím řídit, ale úkoly vyplývající z tohoto vnitřního předpisu pro samotné zaměstnance příspěvkové organizace by měly být výslovně stanoveny vnitřním předpisem vedoucího zaměstnance příspěvkové organizace, jakožto pracovně nadřízeného k těmto zaměstnancům.
Jan Břeň
právník